[AR] [Lo] Verzorgpaard doet raar met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

[Lo] Verzorgpaard doet raar met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:38

Hoi

mijn verzorgpaard doet raar met longeren.
Hij bokt, steigert en wil alleen maar galopperen.
Een tik met de longeerzweep geven als ik vlak voor me neus gaat staan steigeren helpt niet, dan doet ie het gewoon nog een keer...

Eén keer ging ie weer vlak voor me staan steigeren en toen raakte hij me bijna, met als gevolg dat ik hem nu niet meer durf te longeren...

Wat moet ik nou doen als hij weer gaat staan steigeren (ga waarschijnlijk weer een keer proberen om 'm te longeren)?

groetjes

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:19

Niemand iets?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:25

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar misschien kun je het zonder zweep proberen, en vragen of er in het begin iemand een paar rondjes naast je paardje wilt lopen. Het kan namelijk ook zijn dat ie het gewoon niet snapt.
Een andere oplossing heb ik niet echt

-x- [naam]

Pluttersput

Re: [Lo] Verzorgpaard doet raar met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:33

Hej,
Joa, ik ken dit wel van me vorige verzorgpony.. Maar die had gewoon te veel energie. Dat moest ik gewoon lang volhouden, en dan ging het op een gegeven moment wel over. Wat je misschein idd kan doen is het zonder de zweep. Dan laat je hem wat rondjes lopen, en dan kijk je wat er dan gebeurt. Veel succes.
Groetjes, Barbara

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:48

De zweep heb ik er alleen bij omdat hij vlak voor me gaat staan steigeren, verder gebruik ik 'm helemaal niet, hij loopt toch wel door...

En niet snappen kan het ook niet zijn, want hij wordt regelmatig gelongeerd, en hij is nu 17...

Mondy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:01

mm miss vindt hij het niet leuk ,helpt t als je t bevoorbeeld nieuw voor hem maakt door er een balkje of klein hindernisje neer te zetten of bv een pion ,dat soort dingen , zodat hij t weer leuk gaat vinden
of eerst even los in de bak laten rrennen
suc-6

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:04

ja dat zou ook kunnen, maar als ie loopt heeft ie wel de hele tijd z'n oortjes naar voren...
Balkje of pion zou eventueel kunnen, klein hindernisje niet...hij mag niet springen namelijk...
Bedankt voor de tips nog allemaal!

Mondy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:07

dat met die oortjes is toch egt jou een beetje uitproberen denk ik ik denk dat ie t echt leuk vind als je er een soort spel van maakt dan gaat zn aandacht naar dat toe en niet meer op zn eigen suc-6

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:20

oke, ik ga het een keertje proberen met een balkje ofzo...

Mondy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:35

en hoe is het gegaan ?

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:24

ik heb het nog niet geprobeerd... woensdag ging ik 's avonds en toen was het dus al donker bij de longeerbak en die was ook een en al blubber dus misschien morgen als de bak minder nat is...

Mondy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:14

jah dat is idd niet fijn longeren nee haha ik hoor t wel als je t geprobeer hebt ben reuze benieuwd

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:33

De oortjes moeten niet naar voren gericht zijn, maar eentje ook op jou. Je paard is met zijn eigen dingen bezig, als hij met beide oren naar voren loopt en let totaal niet op jou.

Ik heb het vermoeden dat je paardje erg stijf is en daardoor het moeilijk vind om in te buigen op een longeercirkel. Hij probeert dan eronder uit te komen door te gaan stijgeren en bokken.

Dit kan je in eerste instantie voorkomen door je paard heel voorwaards te houden, als hij wil gaan stijgeren. Blijf goed bij zijn achterhand lopen en kom niet verder naar voren als zijn buik. houd de zweep goed hoog, zodat hij hem steeds kan zien en praat ferm tegen je paard. Bokken is niet heel erg, dat is wel goed voor de rugspieren, maar stijgeren mag absoluut niet. Als je paard voldoende voorwaarts is, kan hij dit ook niet doen.

Als hij wil gaan galopperen, neem hem dan ook niet eerder terug als jij dat niet wil: met andere woorden, straf hem met zijn eigen daad en laat hem nog een flink eind doorgalopperen. Gaat hij zelf draven, jaag hem dan weer in galop, totdat JIJ het genoeg vindt.

Groetjes Dianne

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:43

oke, maar hij loopt uit zichzelf al "hard" aan de longe...en dan krijgt ie het nog voor elkaar om te steigeren
Maarja, de bak was gister nog steeds een en al blubber en aangezien hij net rotstraal heeft gehad, leek het me niet zo'n goed plan om dan in een blubberbak te gaan longeren

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:59

ik ken het, mijn paard kan je met hulpteugel heel goed longeren (mits ze een goede bui heeft, anders gaat ze achteruit rennen en tegen het schot staan)
zonder hulpteugel gaat het goed zolang je niks anders van haar wil dan dat ze een rondje stapt, als je haar wilt laten aandraven word ze boos en komt ze op je af om voor je neus te gaan steigeren af en toe best wel eng.
ik heb een tijdje gewoon met haar in een longeerbak zonder lijn gelongeerd en omdraaien op commando geleerd enzo daarna was het al heel veel minder, misschien ook omdat ze merkte dat ik er niet bang voor was. (ik had nog wel een longeerlijn in mijn hand, zodat als ze ging steigeren ik tenminste wat in mijn handen had )
aan de longeerlijn doet ze het ook veel minder, als ze wil gaan steigeren doe ik een stap naar voren (nog voordat ze naar mij toe komt, anders lig ik zometeen juist onder haar hoeven ) en doe mijn armen wijd. het resultaat: bij mij doet ze het niet meer, omdat ik niet terugdeins als ze gaat dreigen.
bij anderen doet ze het helaas nog wel, waardoor anderen haar eigenlijk niet kunnen longeren zonder bijzet
het kan dus (zoals bij die van mij, omdat daar lichamelijk niks mis mee is) gewoon een vorm van protest zijn, omdat hij niet wil werken.
voor de rest heb ik hier een paar goede tips zien langskomen

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:13

protest zou kunnen, maar hij hoeft echt bijna niks te doen met longeren alleen rondjes lopen.
Ik mag hem van de eigenaar niet met hulpteugel longeren...

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:21

ik zou het ook niet met hulpteugel doen, mss een idee als je ipv een zweep een gewoon halstertouwtje gebruikt? gewoon een beetje mee zwaaien, en als ie stijgert dan kan je hem er mss mee afschrikken, maar verder weet ik er niet veel vanaf..

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:30

ik kan het proberen, maarals ik ook maar iets naar 'm toezwaai als ie steigert doet ie het gewoon nog een keer

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:19

Misschien longeren met een dubbele long??

Of misschien helpt een touwhalster???

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 03:23

Charlie_pony schreef:
Ik mag hem van de eigenaar niet met hulpteugel longeren...

En waarom wil de eigenaar het niet hebben dan?

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:45

omdat hij zelf western rijd...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:43

Ik rijd ook westren en gebruik zelf de pessoa teugel

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:49

ik denk, dat je gewoon met het paard grondwerk moet doen. Je moet hem leren rustig naast jou te lopen en dan begin je verder naar achter te gaan onder het lopen en het paard de weg te wijzen, maar nog niet in een cirkel. Jou paard moet weten dat jij de baas ben, en als je wil stoppen vanuit de stap, dan ga je weer voor het paard. Ga zeker in de eerste tijd nog geen gallopp vragen aan de longe.

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:00

@ crazymolly: Oke, kan ik ook een keer gaan proberen

@ MSQuincyTE: Ja...ik weet ook niet waarom de eigenaar het niet wil hebben...

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:06

Weet dat je het niet graag zal horen, maar mij dunkt dat alle oplossingen die je hier worden aangereikt afwijst ......
Nee hoor, met mijn paard lukt dit niet, nee hoor dat lukt nooit ! Weet je dat dit de meest destructieve houding is om met paarden om te gaan ?
Leer eens open te staan voor het paard en geloof meer in het kunnen van het paard want dat bepaald die namelijk zelf en niet jij.
Heb ook een haf met een kop hoor, ook een tank, en net zoals bij ieder ander paard is samenwerking en communicatie de sleutel tot een goede verstandhouding.
Dus zeg nou niet, het kan niet zonder bit, het kan niet los in de bak, het kan niet dit want het kan wel !
Ruiter zet het 'bij mijn paard lukt dat nooit'opzij, en maak plaats voor 'er zit veel meer in mijn paard en hij kan het wel, als ik er maar voor opensta en genoeg mijn best voor doe'.
Je zal zien, je zal vele meer bereiken.
Trouwens een normale reactie van het paard hoor ! Zou ook geen bal doen voor iemand die niet in mij gelooft en die niet naar me wil luisteren. Laat het paard ook eens voor zichzelf denken en iets zeggen en luister daarnaar, en werk daarmee, je zal zien.

groetjes,

Sabrina