[AR] [LO] meer aanleuning krijgen bij rijden door longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

[LO] meer aanleuning krijgen bij rijden door longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:37

Mijn 3,5 jarige heeft wat moeite met het accepteren van het bit. Het zou kunnen dat hij last heeft van het wisselen, maar vorige maand heeft de dierenarts z’n gebit nog na gekeken en wolfskiesjes getrokken, maar dit heeft geen verbetering gegeven.

Met het rijden vraag ik hem nog niet zo veel, ik vraag hem nu vooral zijn hals wat te laten zakken en nog niet zozeer dat hij aan de teugel moet lopen. Gaat al steeds beter, maar toch vraag ik me af of ik dit niet met longeren kan verbeteren.

Ik longeer hem nu hooguit 1x per week, eerst vooral op een halster, omdat hij dan ontspanner loopt dan met een bit. Daarbij komt dat ik veel controle op hem heb met een simpel halster. Nu juist met bit omdat hij daar zoveel moeite mee heeft. Ik heb hem nooit met bijzet gelongeerd. Wel laatst voor het eerst met dubbele lijnen, wat hij erg moeilijk vond. Hij heeft al ervaring met dubbele lijnen, waarbij ik achter hem loop, en in de stap had ik hem dus ook al voltes laten lopen, maar echt draven en galopperen was er nog niet van gekomen. Ik had minder controle over hem, waardoor hij ook eens uit de volte brak. Ik heb wel vaker met dubbele lijnen gelongeerd, maar dit was met mijn vorige paard die heel ervaren was met longeren.

Zit ik op de goede weg met het longeren met dubbele lijnen?
Of zou het goed zijn om met hulpteugels te gaan longeren? Ik heb uiteenlopende adviezen gekregen, variërend tussen bijzetteugels, slofteugel, gogue… zelf heb ik nog een pessoateugel liggen.

Wat zouden jullie adviseren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:05

Een 3,5 jarige mag zo langzamerhand wel aan het werk. Je kan hem beter 1 keer goed longeren dan 3 keer half. Dus ik zou wel bijzetten, ik doe het altijd met een touwtje, Lammert Haanstra methode. Dubbele lijnen vind ik meer iets voor een ervaren paard(en longeerder) Als je een zacht bit neemt dat ook goed past en op de juiste plek hangt moet hij daar toch wel snel aan wennen. En uit de volte breken, het is moeilijk voor een jong paard dus longeer in een speciale longeercirkel of zet een stukje van de bak af. Vraag iemand om te kijken of alles wel goed ziten of je zelf zacht genoeg bent met je handen. Vergeet de zweep niet.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:20

Bij mijn 3,5 jarige werkt de pessoa (in lang en laag) super. Daardoor was ze ineens veel soepeler in haar mond, maar ook haar rug werd veel sterker en met rijden vondt ze alles ook makkelijker (ook de lengtebuiging, overgangen)..
Je zag de spieren in haar rug echt 'groeien', en haar gangen zijn heel erg verbeterd. Eerst liep ze behoorlijk lui (wel ruim, maar vaak slepend en sjokkend), zowel van achter als van voren, en nu heeft ze mooie actieve ruime gangen...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:40

Nou ik heb het gister met de pessoateugel geprobeerd. 1 groot drama; in de stap ging het netjes en zakte hij ontspannen met z'n hals; maar in de draf was het kop op hoog en hangen... Toen ik de boel er weer afhaalde, en gewoon los longeerde, liep hij gewoon netjes z'n rondjes zoals altijd, met veel meer ontspanning.

@[***]: we hebben geen longeercirkel, en eigenlijk loopt hij altijd netjes op de volte wanneer ik hem gewoon simpel op een halstertje longeer. Pas met een bit begint hij met z'n hoofd te schudden en te trekken, en als hij dan tegendruk tegen komt dan is het feest compleet en maakt hij er een touwtrek-wedstrijd van.

Het is niet dat ik helemaal niks kan met het bit; sturen gaat goed, zowel onder het zadel als met dubbele teugels achter het paard.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:21

Nou moet ik erbij zeggen dat de eerste keer pessoa ook een touw trek wedstrijd was, ook alleen in draf.. Stap liep ze netjes en in draf ging ze sterren kijken en heel vervelend doen, ik heb hem toen (na advies van mensen op bokt n.a.v. fotos strakker gezet, en toen ineens ging het knopje om.
Maar goed, dat is wel een heel ander soort paard natuurlijk.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 13:09

wellicht moet ik dat eens proberen, maar ik wil hem ook niet helemaal vast zetten...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:37

Wellicht is het een idee dat je halster onder of over hoofdstel heen doet en dan bijzet of touwtjes (heeft mijn voorkeur) aan bit en longeersingel bevestigt. zelf doe je dan longeerlijn aan zijn halster. Kan die het lekker zelf uitzoeken met de druk op het bit. Of als de bak niet te groot is, lekker los met touwtjes eraan. Doe ik nu ook met mijn 3.5 jarige merrie, werkt super. Ze luistert goed naar stem en lichaamstaal en zweep, zodat longeerlijn ook niet nodig is. Wellicht is anders een idee om enkele prikpaaltjes voor schriklint te bemachtigen en dan met rood/wit afzetband een kleiner deel af te zetten. is goedkoop en is snel neergezet/weggehaald. succes

Nog iets, ik weet niet wat voor bit je nu hebt, maar soms werkt een enkelgebroken beter dan dubbelgebroken of andersom of een keer een rechte trens (al dan niet rubber of appel) proberen waard. Check even zijn gehemelte, als dat laag is kan dat ook leiden tot veel gedoe met bit in. Kaptoom is natuurlijk ook optie voor bijzet zonder mond te belasten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:37

@pantarhei:Bedankt voor de ideeën; wellicht kan ik inderdaad m’n paard eens los laten lopen op deze manier. Ik beschik over een longeerbak van ongeveer 15 bij 30 (of iets kleiner); er kunnen 2 paarden naast elkaar gelongeerd worden.

Ik gebruik nu een dubbelgebroken bit, hiervoor heb ik al een enkelgebroken bit geprobeerd, ik merk weinig verschil.