[AR] Rijtuig van Fiberglas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[AR] Rijtuig van Fiberglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:54

Van de site van Paard en Koets:

Nouveauté: Geheel nieuw en als internationale introductie presenteert Comfort Carriages in Den Bosch de eerste wagen waarvan de gehele opbouw uit FIBERGLAS bestaat. Groot voordeel van Fiberglas is natuurlijk dat het een onverwoestbaar, -“oersterk”- materiaal is waardoor een geheel onderhoudsvrije wagen voor het leven is gecreeerd. Op Paard en Koets wordt een Fiberglas “Dokterswagen” naar klassiek model gepresenteerd. Het aanbod fiberglaswagens zal in november en december in snel tempo worden uitgebreid. Speciaal voor de enkelspanwagens zullen de fiberglasmodellen een doorbraak gaan betekenen. Een van de kenmerken van het materiaal is immers het uiterst lichte gewicht. Zeker voor de kleinere paarden en pony’s is het gewicht van de huidige wagens vaak een handicap. Als eerste prioriteit is dan ook gekozen voor het produceren van presentatiewagens als bijvoorbeeld “Spiders” die door het materiaal superlicht en supersterk zullen zijn. Ook bij de fiberglaswagens is rekening gehouden met de reglementaire wedstrijdeisen. De dressuurwagens worden dan ook geleverd met een spoorbreedte van 138 cm. Ook kunnen de wagens worden uitgevoerd op wielen met zowel massief gummie- als luchtbanden. Zoals bij alle wagens van Comfort Carriages zullen ook de fiberglaswagens, geheel “op maat”, naar wens van de klant worden gemaakt. Op Paard en Koets vindt u deze nouveauté op stand 8. Meer info: Comfort Carriages – Importeur Terheijden Recreatiewagens – 0629 023 007-

www.comfortcarriages.nl
Afbeelding
Lijkt mij zeker wel wat, ben erg benieuwd naar deze ontwikkeling

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:16

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik ga zeker even kijken op p&k hoor, ben toch wel benieuwd of dat iets is.
Zouden ze alleen dressuurwagens maken of ook marathonwagens?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Rijtuig van Fiberglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:27

Drie 'probleempjes':
- fiberglas is niet licht. Het woord 'glas' zegt het al. De glasvezels zijn zwáár
- fiberglas heeft een lage stijfheid en ook geen gunstige sterkte/gewicht-verhouding
- het is niet altijd even eenvoudig om het constructief te combineren met andere materialen zoals metalen omdat je érgens de boel aan elkaar moet maken en dan tegen de beperte sterkte aanloopt

Waar het scoort is bij relatief grote constructies waarbij de sterkte uit de vorm kan komen. Dan nóg is het geen uitzonderlijk materiaal en hout meestal beter doch is het wel erg goedkoop en makkelijk in productie.

In de voertuigtechniek zie je dan ook dat veelvuldig geconstrueerd wordt met metalen frames voor de structuur en GFK voor het plaatwerk. Glasvezel is daarbij echter voor competatieve toepassing al járen door moderne supervezels vervangen.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:27

Grappig, die eerste 2 punten kwamen ook bij mij onmiddelijk op.
Als ander punt heb ik nog dat fiberglas in gebruik kan krassen dus je zult er toch onderhoud op moeten plegen als je er 'een leven lang' mee toe wilt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:06

Maar hoezo zijn de fiberglas zwepen dan behoorlijk lichter dan een 'gewone' zweep??

En als er marathonwagens zouden komen, zouden we dan juist niet in de knoop komen met het gewicht. Als het juist zo licht is?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:43

Idd mijn fiberglas zweep weegt bijna niets.

Ik hoop dat het werkt elke kilo minder vind ik beter, zolang de wagen maar stabiel is, maar dit heeft volgens mij weinig met gewicht te maken, maar alles met het zwaartepunt.