[AR] [VD]Mogelijk met een peesblessure?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

[VD]Mogelijk met een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:01

Sinds kort ben ik begonnen met VD,een aantal maand heb ik het niet gedaan wegens gezondheidsproblemen van het paard.
Het paard heeft een peesblessure die al een maand bezig is...
Hij is erg neerslachtig,heeft geen plezier meer en het enige wat hij doet is zijn hoofd laten hangen en in een hoek gaan staan.Ik dacht aan VD
Buigen kan hem al,maar toch,mag hij dat doen?Of is dat te belastend voor zijn been?Uiteraard ga ik nooit vragen(als ik verder ben)om te steigeren

Edit:We kunnen wel enkel VD doen in zijn stal,in de bak mag hij niet door zijn blessure of vergis ik me?

Erika3

Re: [VD]Mogelijk met een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:02

Ik zou geen buigen oid van hem vragen. Niks in ieder geval waar de benen mee belast worden. Wel zou je flemen, kusje, doek zwaaien oid kunnen aanleren maar ik zou geen pas, liggen, zitten, steigeren etc. doen

Ik zit zelf ook met een paardje met een peesblessure. Wij deden eerst regelmatig VD maar dat ligt nu dus helemaal stil. De benen krijgen namelijk veel te verduren met veel VD dingen dus vandaar dat ik er pas weer mee ga beginnen wanneer de kliniek zegt dat dat mogelijk is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:45

Erika3 schreef:
Ik zou geen buigen oid van hem vragen. Niks in ieder geval waar de benen mee belast worden. Wel zou je flemen, kusje, doek zwaaien oid kunnen aanleren maar ik zou geen pas, liggen, zitten, steigeren etc. doen

Ik zit zelf ook met een paardje met een peesblessure. Wij deden eerst regelmatig VD maar dat ligt nu dus helemaal stil. De benen krijgen namelijk veel te verduren met veel VD dingen dus vandaar dat ik er pas weer mee ga beginnen wanneer de kliniek zegt dat dat mogelijk is.

Ok,is goed
Ik zou het moeten vragen aan de DA,helaas kan ik niet bellen
Wat doen jullie met je paard dan?Om wat verveling tegen te gaan?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:53

Heeft er iemand nog tips?Antwoord op mijn vragen?

Vraaghetmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:30

hoi,
ik zou de benen niet te veel belasten om ergere blessures te voorkomen
ik doe ook kunstjes met mijn paard zoals : uit een bekertje drinken , kusje , flemen op comando enz.
mijn paard mankeert gelukkig niks en wie doen dan ook erg moeilijke kunstjes zoals hij buigt , ik ga met mijn ene knie op zijn schouder leunen en mijn andere knie onder zijn borst en als ik dan met mijn vingers knip gaat hij omhoog en wipt hij mij zo achterstevoren op zijn rug en dan zakt hij een beetje door zijn achterbenen heen zodat ik zo van rug af glij
ik geef er ook les in
m.v.g Lilli

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:28

@ blue_star: buigen/compliment e.d. absoluut niet doen. Er komt dan erg veel druk op de voorbenen te staan... Inderdaad zoals erika zegt kun je hem wel die dingen met z'n hoofd aanleren... misschien ook nog dingen als ja knikken, nee schudden etc.

Bij ons op de manege staat ook een paard met een peesblessure. Die verveelt zich dood, maar af en toe wordt er een stuk gang (tussen de stallen in) afgezet zodat hij iets meer vierkante meters heeft en ook wat meer contact met de paarden heeft. Dan verveelt hij zich niet zo..

@ vraag het maar: Ik snap jouw moeilijke kunstje niet??? Kun je het beter uitleggen of heb je een foto ofzo? Want hoe kun je nou tegelijk met je knie op z'n schouder en de andere op z'n borst leunen??? Pb mag ook..

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:17

Ik ben gelukkig niet de enige die het niet snapt... Hoe kan je uberhaupt zo'n houding aannemen die jij beschrijft?? :S

Ts: Mijn vorige paard heeft ook een peesblessure gehad, daar mocht ik wel mee in de bak hoor. Zolang ik haar maar bij me kon houden. Ik verwijs je door naar http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/index.html .
Das een hele informatieve en praktische site. Dingen als compliment of buigen zou ik niet doen met een pees-patientje. Het is een saaie periode voor zowel paard als ruiter als je met een slechte pees loopt, dat weet ik, maar het is niet anders.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:53

Ben ik dan de enige die haar kunstje wel snapt?
Het paard doet de buigoefening,daarbij komt het paard erg naar voren te leunen,zoals ik denk heeft het paard zijn voorbenen erg naar voren gestrekt...Ze gaat op zijn nek zitten,ze zet 1 knie op zijn schouder en een ander op zijn borst.Dan knipt ze met haar vingers en hij wipt haar op zijn rug,zakt door zijn achterbenen waardoor ze er langs achteren weer afglijdt

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:38

euh sorry zie het nog steeds niet voor me

kun je de oefening dan ook uitbreiden door het paard vervolgens te laten steigeren? dan glij je er nog sneller vanaf

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:10

Buiging, zodat je er op kan gaan zitten(net als een kameel die door zijn knieen gaat), paard gaat op commando staan, en daarna gaat hij op commando zitten zodat ze er achter weer afglijd. Als ik het goed begrijp. Snap je hem nu?

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:35

@ Cindyponys: dat is niet zoals zij het uitlegt..
"ik ga met mijn ene knie op zijn schouder leunen en mijn andere knie onder zijn borst en als ik dan met mijn vingers knip gaat hij omhoog en wipt hij mij zo achterstevoren op zijn rug "

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:38

Nee idd niet Er komen worden wel hele vindingrijke kunstjes verzonnen door 1 zo'n vage omschrijven trouwens
(die uitbreiding met dat steigeren van jou lijkt me voor gevorderden Rhiannon )

Vraaghetmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:08

hoihoi,
ik bedoelde op zijn borst in plaats van er onder , sorry !!
maar goed ..... met een ander paard dat we vroeger hadden hadden we wel met steiegren erbij gedaan maar met dit paard kan dat nog niet

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:42

Vraaghetmaar schreef:
hoihoi,
ik bedoelde op zijn borst in plaats van er onder , sorry !!
maar goed ..... met een ander paard dat we vroeger hadden hadden we wel met steiegren erbij gedaan maar met dit paard kan dat nog niet

Dat is vast erg moeilijk om te leren! Heb je daar een foto/filmpje van?
Hoe leer je dit aan je paard?
Knap hoor!

Vraaghetmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:04

hoihoi,
ja ik heb er filmpjes en foto's van en het is eigenlijk niet zo moeilijk aan te leren want leer je paard/pony eerst knielen en dan zal je wel denken : hoe moet ik hem dat nou weer leren !!
pak het zwakste voorbeen van je paard vast en laat hem zijn voet optillen , duw hem dan zachtjes tegen zijn borst aan zodat hij naar achter leunt en dus op de grond komt met zijn been en zijn andere been gestrekt houdt , herhaal dat steeds en maak steeds een geluid of een beweging bijvoorbeeld : fluit , hopelijk kan je het je paard dan aanleren om te knielen als jij fluit
dan kan je gaan beginnen met de oefeningen
terwijl ej paard klnielt laat je iemand anders het paard vast houden aan een longeerlijn en duw je eerst eens op zijn schouder
later kan je er dus op gaan leunen enzz...
iedereen die mijn msn wil hebben moet het maar even zeggen
dat is dus voor betere uitleg en eventueel foto's of filmpjes
ik zal om de 3dagen hier wle een nieuw kunstje neer zetten voor de gene die aan kunstjes doen met hun paard
morgen komt de eerste er op te staan en dat is : voor de wat gevorderden : je paard laten dansen , en voor de beginners die aan kunstjes doen : je paard/pony laten drinken uit een bekertje
m.v.g Lilli

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:23

Maar is dat niet gevaarlijk? Als jij een buiternit maakt en je paard hoort iemand fluiten gaat hij meteen knielen Zet anders de filmpjes hier op bokt neer, dan kan iedereen het zien.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:12

Uhm... Je paard ligt al in een onnatuurlijke positie voor hem en dan ga je ook nog eens op zn schouder lopen duwen? Ben zeeeeer benieuwd wat het paard daarvan vind... Ook vat ik nog steeds niet hoe dat paard jou op zn rug flipt als je op zn schouder staat te hangen. Foto's kan je goed op bokt zetten hoor, filmpjes kan je uploaden. Dan heeft iedereen er plezier van.

Vraaghetmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:09

hoi,
als je je paard goed laat buigen (niet op hem gaat hangen en hard duwen enz.) dan is het geen rare positie voor een paard/pony
je moet natuurlijk alleen kunstjes doen met een paard/pony die het zelf ook heel leuk vind en van grapjes houd (daar kom je erg ver mee)
en natuurlijk gaat een paard/pony in het wild niet zo snel knielen maar zie jij wel een paard/pony in het wild schouderbinnenwaards lopen of de piaffe?
nou ik niet in ieder geval of dan is dat wel een heel raar paard!?
nu even de kunstjes :

je paard/pony uit een bekertje laten drinken :

vul een plastic bekertje halfvol met een beetje lauw water
ga schuin naast het hoofd van je paard/pony staan en leg het bekertje met water tegen zijn onderlip aan
hou het bekertje schuin zodat de rand van het bekertje tegen de tanden van het paard komt (gebruik trouwens wel een wegwerp bekertje van plastic anders kan hij pijn doen in het tandvlees/tanden)
laat een heel klein beetje water tegen de tanden van het paard lopen en als hij het begrijpt zal hij het kleine beetje water door slikken
begrijpt hij het nog niet , dram dan niet door maar probeer eens zachtjes met je vingers te kietelen bij de keel van het paard zodat hij slikt
begrijpt hij het , laat dna steeds iets meer water tegen zijn tanden aan lopen zodat hij drinkt
als je paard/pony met zijn hoofd gaat schudden of op het bekertje bijt , stop dan want dan vind hij/zij het niet fijn of bijt het paard het bekertje kapot ne kan hij/zij plastic inslikken

nu het dansen :

dit is een wat moeilijker kunstje
ik heb het zelf aardig onder de knie
kies een beetje een vlot nummer uit en (om te beginnen) als je paard beleerd is rijd dan draf (natuurlijk eerst instappen etc.) de bak rond , je zal waarschijnlijk wel merken dat je paard/pony op een gegeven moment op het ritme van de muziek gaat lopen
als je dat een beetje geoefend hebt , neem dan nummer waarbij het ritme steeds heel snel veranderd (bijv. een disco nummer) dan danst je paard/pony een beetje
ik ben nu bezig mijn paard op ritme te laten wijken etc.
mijn paard vind dit echter het einde en heeft dan ook altijd zijn oortjes naar voren en draaft vrolijk voort

hier heb ik helaas geen foto's van
m.v.g Lilli

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:36

Vraaghetmaar schreef:
hoihoi,
ja ik heb er filmpjes en foto's van en het is eigenlijk niet zo moeilijk aan te leren want leer je paard/pony eerst knielen en dan zal je wel denken : hoe moet ik hem dat nou weer leren !!
........dat is dus voor betere uitleg en eventueel foto's of filmpjes
ik zal om de 3dagen hier wle een nieuw kunstje neer zetten voor de gene die aan kunstjes doen met hun paard
morgen komt de eerste er op te staan en dat is : voor de wat gevorderden : je paard laten dansen , en voor de beginners die aan kunstjes doen : je paard/pony laten drinken uit een bekertje
m.v.g Lilli

Misschien een idee om een eigen topic te starten? En om de paar dagen een nieuwe oefening (een makkelijke en een moeilijke) met uitleg en eventueel foto's en/of film te plaatsen?
Ik ben erg benieuwd!

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:44

Er is onderzoek naar geweest dat dressuuroefeningen ook gedaan worden door paarden in het wild, bijvoorbeeld bij het spelen met elkaar. Dus ja, paarden doen die oefeningen, misschien niet zo lang of netjes als wij van ze vragen, maar ze doen het wel. Een paard gaat echter niet liggen knielen in het wild. En inderdaad, als je allerhande uitleg gaat geven kan je beter eens een topic openen met foto's erbij. Kan iedereen je kunsten bewonderen