[AR] gekke fratsen voor de kar, hoe opvangen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LucyB

[AR] gekke fratsen voor de kar, hoe opvangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:09

ik men al wat jaren maar heb altijd de mazzel gehad makkelijke ponies te hebben. Nu heb ik sinds kort een shetlander van 95 cm maar die kleine man is zo stoer als een grote shire . Hij loopt als een trein maar helaas heeft hij wel wat fratsen. Hij schrikt van heel veel dingetjes, steentjes, kastanjes, vuilnisbakken, putdeksels, overal zitten kabouters achter. Van verkeer schrikt hij niet. Tot nu gaat het goed en kan ik hem corrigeren als hij opzij springt maar ik ben best bang dat hij een keer net opzij springt als er een auto aan komt... Hij is van de week van schrik ook een keer achteruit een oprit opgevlogen, de gek. Zijn schrikreacties zijn heel erg heftig en dat terwijl hij los aan de hand zonder kar bijna nergens van opkijkt. Hoe kan je dit het beste opvangen ?
Ik heb altijd zonder oogkleppen gereden maar hij is beleerd door de vorige eigenaar met kleppen. Ik rijd hem ook met kleppen. Zou het ook kunnen dat hij vervelender is met kleppen omdat hij juist niets ziet ? Met wandelen heeft hij geen kleppen op en dan is hij veel rustiger, wie heeft hier ervaring mee ? Dit is de eerst pony die ik heb ,die niet door mij beleerd is (mijn merrietjes heb ik zelf beleerd en die kan ik nu goed inschatten). We moeten nog erg aan elkaar wennen.Tips zijn zeer welkom

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:59

Die gekke fratsen kan je opvangen met de zweep. Dus altijd met de zweep in de hand rijden. Zodra hij achteruit komt of opzij spring een pets met de zweep aan de kant waar hij naar toe springt.
Is hij nou vervelender met kleppen of niet? Anders zou ik hem toch met kleppen rijden. Met kleppen heb je namelijk ook niet dat hij nog een extra reaktie geeft op de zweep (omdat hij hem zonder kleppen ziet aankomen en kan "vluchten")

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:01

Het zou kunnen dat je pony zonder kleppen lekkerder loopt. Dat zou je dan gewoon een keer moeten proberen. Bij wandelen heeft hij natuurlijk ook wel veel meer steun aan jou dan bij het mennen.

Probeer alles voorwaarts op te lossen en ben niet zuinig met zweephulpen.Op die manier weet hij dat jij er nog bent en heeft meteen een goede motivatie om door de lopen.

Tsja verder, oefenen oefenen oefenen.

linny2

Re: [AR] gekke fratsen voor de kar, hoe opvangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:45

Iid met je zweep een tik(je) geven aan de kant waar hij naartoe springt. Je kan het proberen met zonder (jaa lekkere zin ) oogkleppen gewoon 1 keer kijken of het uitmaakt.
Gewoon duidelijke grenzen stellen en goed boos worden met je stem

Succes!

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:44

IloveCheeta schreef:
Nu heb ik sinds kort een shetlander van 95 cm maar die kleine man is zo stoer als een grote shire . Hij loopt als een trein maar helaas heeft hij wel wat fratsen. Hij schrikt van heel veel dingetjes, steentjes, kastanjes, vuilnisbakken, putdeksels, overal zitten kabouters achter. Van verkeer schrikt hij niet.

Ik denk dat hij een beetje met je voeten speelt... Het is en blijft een shet en die hebben nogal eens wat kuren...
Blijven oefenen en denk eraan: de aanhouder wint (meestal)....

groeten,
Liesbet (ook met een koppige shet)

Vraaghetmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:23

hoi,
ik zelf men ook en heb ook 2 van die vervelende kerels (echte hengsten)
die lopen ook voor de kar
misschien helpt het om een keer een stukje grond of eigen weg af te zetten en daar kastanjes enz. waar hij bang voor is neer te leggen
laat hem dan eens zonder oogkleppen heel rustig lopen langs al die ''enge'' dingen , schrikt hij dan nog , geef hem dan absoluut geen pets met de zweep want dat maakt het alleen maar erger want dat haalt het vertrouwens tussen jullie beiden weg !!!
als fat echt allemaal niet helpt laat dan iemand naast het beestje lopen terwijl jij ment , en kijk of hij het dan ook doet
misschien ligt het zelfs neit aan die voorwerpen maar gaat dan gewoon per toeval als je daar voorbij loopt en voelt hij zich eenzaam als hij je niet ziet
praat veel tegen hem en als hij er vandoor gaat ga dan niet een hele boze stem of een angstige stem op zetten en ga al helemaal neit schreeuwen of gillen want dat maakt je pony alleen maar bang
het help ook neit op STOP te roepen maar zeg op een langzaame lage toon de hele tijd hoooooo
de meeste pony's gaan dan naar de snelheid van ej stem lopen en dan kan je hem beter onder controle houden
als je verder nog vragen hebt mag je die gerust stellen
m.v.g Lilli