[AR] [vd] Spaanse Pas....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

[vd] Spaanse Pas....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:17

Heey,

Ik probeer mijn Fries de Spaanse Pas aan te leren,...
Maar als ik haar been met de zweep aantik, tilt ze alleen haar been op...
Ze maakt geen beweging naar voren...
Toch beloon ik haar omdat ze toch wat met het been doet zegmaar,...
Weet iemand hoe ik haar juist moet leren haar been naar voren te gooien?
Het voordoen heb ik al geprobeerd...zegmaar haar been op te pakken en die beweging te maken...

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:57

Niemand?:S

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:00

nou, ze weet natuurlijk niet in hoeverre ze dat been moet optillen. je hebt in ieder geval al reactie, maar vandaar uit moet je verder werken.
ikzelf doe ik door het commando te geven en het been echt op te tillen tot de hoogte dat ik het wil zien. na ongeveer 10.000 keer herhalen ( ) doen ze het prima hier, en tillen ze de voet op het commando op op de hoogte die ik wil zien.
wat je ook kunt doen, ik een bal of iets gebruiken en haar die met de hoef laten aanraken. elke keer de bal een paar cm omhoog doen zodat ze steeds hoger moet om erbij te kunnen.

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:11

Inderdaad, haar leren iets aan te tikken (stokje, bal of zweepje) en dat voorwerp steeds iets hoger houden.

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:40

in de stap zijn er 4 tijden en in de draf 2 ,om de
sp aan te leren moet je met 2 zijn er staat iemand recht vzan het paard en iemand links als het linkse been naar voor gaat heeft de rechtse persoon een tikje op de lenden en dan doe je,en omgekeert ook dan kanje het eventueel ook in draf doen

sorry van de vele fouten ik ben nog maar 11 en kan totaal niet typen

met paardachtige groetjes
elout

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:43

ik doe het zo, noem d,r naam (dan weet ze dat ik niet tegen de deur praat hihi) Dan tik ik d,r been aan en zeg Pas, pak, d,r been beet en doe de beweging. Beloon haar daarna echt uitbundig. Dit doe ik nu al een redelijke poos. Oefen ook maar 2 keer in de week en dan zo,n 5x achter elkaar. Ze doet nu redelijk vlot d,r been omhoog, maar het is nog niet echt dat je zegt, ja dat is hem. Maar goed het begin is er. Succes ermee. *** doe ik het zo goed voor de spaanse pas kenners***

beppe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:50

hallo als je alles wil weten over de spaanse pas en knielen enz zou je eens contact moeten zoeken met deze mensen die weten er alles van zie maar op hun site . www.stalQuoVadis.com doei beppe

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:43

Okeee.....bedankt!;)

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:10

Idd mijn paard doet het ook doordat ik aan de voorkant van zijn been hem met de zweep aanraak en dan tilt hij zijn been redelijk gestrekt naar voren. Soms iets te uitbundig en slaat hij bijna zijn neus raak. Ook doet hij achter mee en heeft een deuk in mijn moeder haar been gemaakt...
Maar hij snapt het zo en doordat hij terugtikt omdat de zweep aan de voorkant zit is het ook geen vluchtgedrag zoals je bij sommige soms ziet!

Heel veel succes ermee. Tis een kwestie van geduld...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:58

Helaas is een van de meest gebruikte methodes degene die je hierboven ook beschreven ziet staan, dus dat je het been met de hand naar voren haalt, dan het commando zegt, beloont en dat 1000x herhaalt. Ik kan niets anders dan dat echt echt afraden, omdat dit een levensgevaarlijke bijwerkingen heeft:
- Je staat veel te dicht op je paard met je hoofd te dicht bij het uitslaande been - als je paard je eens verrast door het been uit te slaan terwijl jij het naar voren wilt trekken, dan loop je vooral bij grotere paarden de kans om echt een flinke klap te krijgen
- Nog gevaarlijker: Doordat jij steeds voorover moet buigen om het been te pakken, leert je paard dat hij dit voorover buigen als hulp kan gaan zien voor het uitslaan van een been. Stel je nu voor dat je een borstel die voor je paard ligt van de grond pakt, en je paard ziet dat als hulp om zijn been uit te slaan. Of anders, stel je voor dat je buurmeisje net die borstel pakt...

Doordat jij gewoon zijn been naar voren trekt, is de zelfdenkzaamheid bij het paard afgerond naar boven 0. Zoals gezegd, 1000 keer herhalen dus. Dan betekent dat je paard een gigantisch lange leerweg heeft, waardoor jij heel erg lang het risico loopt om ongewenste Spaanse passen te krijgen. Pas als hij de oefening echt kent, weet hij namelijk pas hoe en wanneer hij het kunstje wel en wanneer hij het niet mag laten zien. Dat maakt je paard met deze methode erg gevaarlijk. Bovendien: Beentje optillen en wegtrekken gebruik je bij geen enkele andere methode, waarom dan bij deze wel? Natuurlijk kun je om het compliment vragen, het knielen op 1 knie door het voorbeen met de hand te ondersteunen, maar dan nog doe je alleen dat - je ondersteunt, je trekt het been niet naar achteren! Doordat jij alleen ondersteunt, moet je paard zelf het denkwerk doen, komen alle bewegingen uit hemzelf en is het leerproces veel korter.

Maar goed. Bij het leren van de Spaanse pas is er sprake van een bepaalde logica. Je tikt een voor- of achterbeen net zolang aan totdat het opgetild wordt. Daardoor leert je paard al dat een zweephulp tegen een been betekent dat er iets moet veranderen in de stand van dat been. Datzelfde principe gebruik je om vanuit een opgetild voorbeen het naar voren slaan te leren. Je tikt een op de grond staand been met je zweep aan totdat het opgetild wordt, en beloont. Dat herhaal je een paar keer, zodat je paard weet dat het voetje in elk geval van de vloer moet. Vervolgens vraag je weer om dit voetje, maar nu blijf je ook als het been in de lucht is het aantikken met je zweep. Je paard zal zich dan realiseren dat de opdracht nog niet klaar is. Waarschijnlijk zal hij het been iets optrekken en dan weer neerstampen. Door voor precies dat hoogste moment optrekken te belonen, leert hij dat hij zijn been in elk geval hoger moet optillen. Vervolgens blijf je dit herhalen, waarbij je voor een steeds hoger opgetild been beloont. Een been dat steeds hoger opgetild wordt, komt met de knie steeds verder naar voren, en van daaruit wordt het besef dat het been naar voren moet slaan steeds gemakkelijker.

Het geven van beloningen met een goede timing kun je natuulijk door gewoon te voeren doen, maar het gaat gemakkelijker als je gebruik maakt van de clicker en hiermee het juiste stuk uit de beweging markeert en het voer aankondigt. Ook het aantikken met de zweep is niet gewoon steeds in hetzelfde ritme op hetzelfde stukje been hameren. Als het been in de lucht is, ga je met hele lichte tikjes het hele been - voorkant, achterkant, schouderpartij, borst, hals - af om te zien waar je een hogere reactie krijgt. Het idee is namelijk dat je tikjes zo licht aanvoelen dat ze voelen zoals een landende vlieg. Een paard schudt die op de voorhand af door met het been te stampen - dat is de reactie die je nodig hebt en van daaruit kun je de Spaanse pas gaan leren.

Als je paard echt niet op het aantikken reageert, bestaat er ook een andere goede methode om hem het uitslaan te leren: het targetten. Hierbij leer je je paard om met zijn knie je zweep aan te raken. Dat leer je hem door de zweep voor zijn knie te laten hangen als hij hem optilt, en te belonen zodra hij met zijn knie de zweep door het optillen van het been aanraakt. Dat ga je herhalen en blijf je belonen, waarna je als je het idee hebt dat je paard je snapt de zweep steeds een centimeter verder naar voren gaat hangen. Je zult dan zien dat het been vanzelf mee beweegt, omdat je paard nu geleerd heeft dat hij met zijn knie de zweep aan moet raken. En hoe hoger de zweep, hoe hoger het been.