[AR] [VD] Waar te beginnen en is het verstandig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

[VD] Waar te beginnen en is het verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:30

De eigenaren van mijn bijrijdpaard hebben nog een 5 jarige merrie staan. Deze merrie is nog niet beleerd onder het zadel en heeft daar ook wat moeite mee (er zijn een aantal pogingen ondernomen, ook door profs, maar het kostte erg veel tijd). Ze staat nu te koop en ze staat er wat te staan. Ik vind dit een beetje zonde en dacht dat vrijheidsdressuur misschien wel leuk zou zijn. Dan kunnen we samen werken aan de verhoudingen en misschien als dit goed gaat dat we alsnog een poging tot beleren kunnen wagen.

Mijn vraag aan jullie is: Zou dit gezien het verhaal een verstandige keuze zijn?
Bij welke oefening zou ik dan het beste kunnen beginnen? Ik heb al hier en daar wat rond gelezen.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:08

hmm ik zou gewoon eerst wat vertrouwings oefeningen doen! lekker veel poetsen beetje door de wei wandelen en als je e.v.t zadeltje en hoofdstelletje in krijgt gewoon in en om doen een halster over of onder het hoodstel en gaan wandelen! gewoon door de wei/bak en rustig kijken wat er gebeurt zo heb k het ook met ponytje van een vriendin gegaan en het ging super! maar eerst moet je echt een band met het paardje op bouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:21

Je kunt ook met vrijheidsdressuur een goede band met je paard opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cindy

Re: [VD] Waar te beginnen en is het verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:56

Het kan een goede oplossing zijn. Het heeft bij mij ook geholpen bij een pony die zich heel moeilijk niet beleren en behandelen etc. Ik weet niet of je er wat aan hebt, zoiets doe ik het:

stap 1: je paard kennen. Er dus gewoon een paar uur naar zitten kijken, het liefst als hij in de wei is met andere paarden. Je ziet zo of het paard dominant is, volgzaam, etc. In deze periode ga je af en toe de wei in, je doet steeds hetzelfde zodat het voor je paard vertrouwd wordt. Loop op je paard af of laat hem naar je toe komen, aai het even etc.

stap 2: contact maken. Dit doe je op een plek waar hij niet afgeleid is zodat hij alle aandacht heeft voor jou. Wacht tot hij nieuwsgierig is naar jou. Je laat hem dan aan je ruiken, aan je hand likken, en beloon. Daarna ga je zorgen dat je je paard overal met een doek kunt aanraken, bij de benen, onder de buik etc. Zorg dat je paard compleet vertrouwd aan je raakt. Dit doe je een paar keer. Dit later regelmatig nog herhalen na het poetsen.

stap 3, het trainen, hierna loopt je paard netjes met je mee aan de hand in de wei/bak, ook los.

als ik klaar ben met stap 4 kun je er los op zitten in alle rust en vertrouwen.

en stap 5 kun je dan de vrijheidsdressuurkunstjes doen of inrijden.

Het is niet te zeggen dat dit bij jou paard werkt. Dit heeft in mijn ervaringen gewerkt. Ik heb nu alleen stap 1+2 verteld, als je meer interesse hebt kun je pb'en. Als je echt speciaal in vrijheidsdressuur bent geinteresserd, kun je beter op de site van xyzutu2 kijken.

Succes, groetjes cindy.

ankem

Re: [VD] Waar te beginnen en is het verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:06

Ik ben inmiddels heel eenvoudig begonnen. Het paard kent mij en ik ken haar al heel goed. Dat komt omdat ik er al maanden kom. Ik rijd op hetzelfde adres een merrie en de merrie in kwestie staat er maar wat te staan, terwijl ze met haar vijf jaar al lang aan het werk moet.

Ik ben begonnen met meelopen aan touw. Halthouden wanneer ik het wil en achterwaarts wanneer ik mijn hand op de borst doe. Dat laatste had ze heel snel door. Ze zette de eerste keer namelijk 1 stap naar achter en ik heb haar de hemel in geprezen. De tweede keer waren het dus al 2 stappen en nu doet ze wel 5 of 6, met zo lang als ik het wil. Ook raak ik haar tijdens het halthouden wel eens over het hele lijf aan. De eerste keer mocht ik niet aan haar benen komen, maar nu vind ze dat wel goed.

Ik ben erachter dat het paard niet echt dominant of verkeerd is, maar angstig. Ik hoop dat ik op deze manier haar vertrouwen kan winnen en verder kom.

Wil straks als ze kan ontspannen tijdens het meelopen langs enge dingen wandelen, zoals een paraplu.

@Cindysponys: Alle advies is welkom, heel graag zelfs. Dit is compleet nieuw voor me. Ik heb nog nooit met groene paarden gewerkt.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:11

Zo te lezen ben je helemaal op de goede weg.
Ga gewoon zo verder, veel doen, veel aandacht geven. Nog geen rare dingen gaan proberen maar eerst zorgen dat alle normale dingen zoals wandelen in alle snelheden en richtingen en overal aanraken zonder problemen gaan.
Als je zo langzaam steeds een stapje verder gaat zal je merken dat het bijna vanzelf gaat.
Als dat zo allemaal goed gaat kan je bijvoorbeeld eens kijken of ze met haar voorbenen op een plank wil gaan staan en blijven wat je later kan ophogen naar een blok. Dit is niet gevaarlijk, vraagt geen extreme lenigheid van haar, maar wel concentratie en rust.