[AR] [VD] Hoe leer je alles?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iknicky

[VD] Hoe leer je alles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:00

Hallo allemaal!

Nu we een shetlander hebben wil ik graag beginnen met vrijheidsdressuur. Ik weet dat ze best leergierig is dus dat is handig ,
ik wil niet meteen alles leren maar ik ben gewoon geintereseerd.

Ik weet hoe je ze een voetje moet laten geven, daar begin ik dan ook mee.

Dan wil ik haar buigen leren, ik weet wel een beetje hoe het moet en dat je veel geduld moet hebben en steeds een stukje verder moet gaan. Maar hebben jullie nog tips?

Dan het compliment.. Weet ik ongeveer , 1 voetje optillen en dan langzaam een stukje naar onder gaan en dan belonen. Hebben jullie tips?

Als ze dat kan ben ik al een tijd verder, maar ik zou graag willen weten hoe je haar laat liggen, ik wil niks overhaasts doen hoor
Is er een soort trucje daarvoor ofzo? Ik vind het altijd heel gaaf als een paard dat kan!

Ik hoop dat jullie tips kunnen geven!

Groetjes!

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:04

Je moet altijd eerst beginnen met de basic, niet dus meteen beginnen met voetje leren geven enz.
Leer hem bv eerst om stil te staan op jouw commando, of met het knippen van je vingers dat hij dan zijn neus tegen jouw hand aandrukt.
De basic is over het algemeen vrij makkelijk maar noodzakelijk als je straks verder wil in VD

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:04

VMR -> UZ

iknicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:11

Ow sorry, Dank je

@knolliepower: toen we daar waren ging ik met de pony lopen en ze kent 'hoo' dan staat ze meteen stil. Maar hoe leer je een pony met dr neus tegen je hand aan te drukken?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:17

De basis is het halthouden, meekomen (dit moet ook los kunnen, en in het midden van de bak), halthouden en blijven staan terwijl jij weg kunt lopen en achterwaarts. Je hebt een zweepje, een halstertouw en vooral veel geduld nodig! Het zweepje is bedoeld voor het verlengen van de hand, dus niet om mee te slaan. Verder moet je een oefening niet 'afraffelen,' maar maak het eerst netjes af. Vrijheidsdresuur doe je natuurlijk ook omdat het leuk is voor je pony, dus zorg dat het ook leuk blijft! Waarschijnlijk wist je dit allemaal al, maarja misschien heb je er iets aan.

iknicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:19

Haha dat is toevallig! Ik mag donderdag naar een freestyle cursus! Ik heb er heel veel zin in en ik denk dat ik er enorm veel van ga leren.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:50

ik vind het een interessant onderwerp, laat je even weten wat je allemaal geleerd heb?

Daantje

Re: [VD] Hoe leer je alles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:06

je heb daar een speciaal boek voor geloof dat het gewoon vrijheidsdressuur heet weet niet zeker zoek het even voor je na

smurf1988

Re: [VD] Hoe leer je alles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:35

dat hij met de neus naar de hand toe gaat kun je erg makkelijk leren
Als je paardje het een beetje leuk vind tenminste

Hoe ik het mijn paardje heb geleerd is gewoon met de vingers knippen (gaat na een tijd wel pijn doen aan je vingers dus je kunt ook een ander dingetje gebruiken de knipt ) en dan gaan ze zelf vanuit nieuwsschierigheid je hand aanraken (in het begin nog niet te ver van de neus af, maar als hij het een beetje doorheeft kan je steeds verder gaan)
Zo snel hij dan mijn hand aanraakt belonde ik hem, meestal met een worteltje of gewoon een klopje op de hals, (geen biks omdat de mijne daar heel happerig op word en alleen nog maar oog heeft voor het biks )

iknicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:54

@hollybolly : zal ik doen!

@ilovelobke: Daar zat ik ook aan te denken, om een boek te kopen maar ik heb nu ook een site gevonden.

@knolliepower : bedankt voor de uitleg he

ilja1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:29

Zorg eerst maar dat zij/hij de basis van het vd kent, ga daarna pas verder met voetje enz. Op www.pink-horizon.nl staat alles over vd, het is een erg handige site!!!

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:36

Je hebt ook dat ene boek van Nathalie Penquitt, Circuskunstjes heet het geloof ik, daar staan ook een hoop dingen in en heel duidelijk uitgelegd.