[AR] beginnen, kosten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

[AR] beginnen, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:14

Ik zit er aan de ene kant aan te denken om mijn paard ook te gaan betuigen. Maar aan de andere kant houden de kosten mij tegen.
Wat ben je nu zo ongeveer kwijt voor een goed tuig en een wagentje (marathon of concours)? Het moet een wagentje zijn waar je evt. later mee op wedstrijd kunt. Liefst geremd (weet eigenlijk niet of de concourswagens geremd zijn, marathonwagens wel).
Het is voor een rijpaard, ong. 1.65 m.

Een goed tuig heb je volgens mij voor 300-400 euro. Ik heb wat gezien voor 325 euro compleet, en dat zag er goed uit. Of is kun je beter voor een echt A-merk gaan? (ideal of ander merk)
Hoe goed zijn de kunststof tuigen van Ideal? (zijn ietsje duurder, maar lijkt mij wel handig nylon met leer). Tuig moet compleet zijn, dus hoofstel, borststuk, schoftstuk, broek, strengen, leidsels enz.

En een tweedehands wagen, 4 wielen en geremd? Er moet een rijpaard voorkunnen. Concourswagentjes schijnen zo'n 500 euro te kosten tweedehands. Kan het evt. ook nog goedkoper? En marathonwagens, die zijn natuurlijk duurder, maar hoe veel duurder?
Mag je met een eenvoudige recreatiewagen ook op wedstrijden starten? Wat zijn daar de prijzen van?

Moet je verder nog ergens op letten? Pas een schoftstuk altijd, of is het net als met zadels dat het niet altijd past? (ik heb wel gemend, ook ervaring met beleren, maar nooit eigen tuig gehad, en als ik begin moet het wel goed zijn).
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 23-10-05 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

laura2span

Re: beginnen, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:24

Als je nu al met de gedachte speelt om wedstrijden te rijden zou ik toch alvast voor de iets degelijkere spullen gaan.
Ideal is een super merk. Het Leahter tech tuig is niets goedkoper dan een leren tuig van ideal en het web tech tuig is wel goedkoper maar zou ik niet nemen. Een ideal luxe marathontuig in full maat komt op 595,00

Een marathonwagen in jou maat zijn en honderden 2e hands van in nederland. Ik denk dat je voor een leuk 2e hands marathon/recreatiewagentje minimaal 1500 moet uittrekken en dan kun je iets heel behoorlijks kopen.

2000 euro zou ik dus altijd uittrekken om te beginnen. Je paard heb je al maar moet nog beleerd worden dus komen er nog wat kosten bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:29

Wat is er mis met web tech?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:38

Web tech ziet er na 10 keer gebruiken uit alsof je het al 15 jaar hebt. Het kunststof wordt dof en grijs. Daarbij gaat het heel snel rafelen waardoor ik het niet meer zou vertrouwen als er veel kracht op komt te staan.

Ik denk dat je met een leren tuig 5 keer zolang doet als met een kunststof tuig.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:59

he was net van plan om web tech aan te schaffen voor onze welshjes.

voordeel dat je er enkelspan en dubbelspan mee kan rijden omdat het makkelijk te combineren is. anders moet je en een enkelspan tuig kopen en een dubbelspan tuig.

onze marathonwagen was 2e hands 875 euro vvor welshjes.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:06

Maisie; Je moet eens vragen bij de winkel. Of er echt geen leren combi tuigen meer worden verkocht... Ik heb dat zelf namelijk wel, maar dat tuig heb ik dan ook 2 jaar geleden gekocht.

Verder heeft Nouvel een hele mooie wagen te koop. Je mag trouwens met elke wagen wedstrijd rijden, wat jij wilt. Alleen is een 4-wieler voor de marathon wel verplicht. En er mag niets blokkeren als jij een scherpe wending moet maken. (dit heb je bij oude concourswagentjes).

Als ik jou was zou ik toch voor een goede, recreatiewagen gaan. Een concourswagen is leuk voor de show, maar verder is het niets. Het weegt helemaal niets, geen rem, hobbelig etc.