[AR] (NH) Tig boeken,welke is een echt aanrader?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gesina

(NH) Tig boeken,welke is een echt aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:51

Ja de avonden worden weer langer en de bank lokt weer om op te kruipen en de grijze cellen weer te voorzien van voedsel.
Hebben jullie een voorkeur voor bepaalde boeken die je kijk op NH kunnen verbreden of juist een aanrader zijn voor de beginner.
Welke zijn het helderst in hun uitleg.
Welk boek is in staat om jou over te halen om NH te proberen,en had je succes.

Kortom welk boek zou je iemand aanraden en waarom.

Lacuna

Re: (NH) Tig boeken,welke is een echt aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:04

ik zou natuurlijk paardrijden van hempfing willen aanraden. Maar das gewoon persoonlijk, omdat parelli mij absoluut niet kon geven wat ik zocht. De manier die hempfling gebruikt vind ik, ondanks dat ik het lang niet overal mee eens ben, een heel prettige manier van werken.
echt helder vond ik het boek niet direct, heb het minimaal 3 keer doorgelezen voor ik nou eindelijk begreep waar hij het over had
maja... aangezien de winteravonden toch lang zijn, maakt dat niet echt uit
Groetjes, Lacuna
PS, ik weef de methode van hempfling nu nog steeds tussen alles wat ik doe. Zowel het dressuurrijden als het werken aan de longeerlijn, lange lijnen, het mennen en het grondwerk. Het is perfect te combineren.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:22

IDD!
Natuurlijk paardrijden is een super boek...

Een echte aanrader!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:11

ik weet er een heel aantal maar moet het persse met leren enz te maken hebben ik zal even een aantal titels sturen ik bedoel bv de paardenfluisteraar zoiets vind ik ook gaaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:19

Niet specifiek NH maar wel heel leerzaam: Het paard in beweging van Sara Wyche.
"Het paard in beweging kijkt naar het paardrijden van uit het oogpunt van het paard: het illustreert waarom sommige rijtechnieken anatomisch logisch zijn voor het paard, terwijl andere anatomisch schadelijk zijn.
Het beschrijft wat er daadwerkelijk onder het zadel gebeurd zonder te kijken naar traditionele of moderne benaderingen."

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:25

Het paard als partner, zes visies op natural horsemanship van Elma Middel

Het paard als partner geeft een duidelijk overzicht van de methodes van de zes bekendste trainers, onder wie Monty Roberts, Pat Parelli en Emiel Voest.

aanrader!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:43

Ik heb de eerste drie boeken van Mark Rashid (Considering the Horse, A good horse is never a bad color, Horses never lie) altijd heel fijn gevonden om te lezen, neem ze nog weleens ter hand. Nummer 4 (Life lessons from a ranch horse) is helaas wat taaier, ben er nog niet helemaal doorheen. Er is inmiddels ook een 5de boek uitgegeven : Horsemanship through life" . Alle boeken zijn helaas alleen in het Engels uitgegeven.

En verder nog True Horsemanship through feel van Bill Dorrance en Leslie Osmond, ook in het Engels.

John Lyons Perfect Horse series is een serie die zelf heel hoog op mijn lijstje staat.

KFH vind ik zelf te hoog starten voor iemand die nog geen ervaring heeft met NH.

In het Nederland is er van Chris Irwin het boekje uitgegeven: Een paard liegt niet. Voor iets van 7,50 Euro via Mediaboek te krijgen, leest lekker weg.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:00

cissy schreef:
Het paard als partner, zes visies op natural horsemanship van Elma Middel

Het paard als partner geeft een duidelijk overzicht van de methodes van de zes bekendste trainers, onder wie Monty Roberts, Pat Parelli en Emiel Voest.

aanrader!

Dit boek was mijn eerste kennismaking met nh, geeft interessante info over de verschillend methodes en las makkelijk weg!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:15

Ik vond zelf Hempfling wel lastig om te lezen eigenlijk. Ben begonnen met Voest, dat leest lekker makkelijk weg. En daarna overgestapt op Parelli, niet zozeer omdat ik het beter vond, maar alles is een stuk uitgebreider.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:47

Jep idd, ik zou ook beginnen met Voest.
Absoluut géén hempfling, die doet zo vaag over de dingen en voor een beginner lijkt me dat veel toe moeilijk.
Grondwerken met paarden van Inge Teblick lijkt mij een heel goed boek, ook al heb ik hem nog niet gelezen; ik heb er wel heel erg veel goede reacties over gehoord.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:18

Ben net begonnen in Grondwerk met paarden (cadeautje van mannie )
Dus kan nog niet veel erover zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:25

het boek van monty roberts vindt ik heel goed, duidelijk geschreven, From my hands to yours, het is er sinds kort ook in het nederlands.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:23