[AR] (AR) aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karlijn_s

(AR) aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:50

ik rijdt nu al 3 jaar aangespannen met mijn belgisch trekpaard. ik rijdt nu dressuur in de klasse L. omdat dit ras van nature een korte dikke nek heeft heb ik problemen met het aan de teugel rijden.heeft er iemand tips!! stellig en buiging in het lichaam gaat prima ook het rijden in deze klasse gaat me prima af.

groetjes karlijn

voor een impressie van mijn aanspanning:

Afbeelding

Miss_Monet

Re: (AR) aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:27

misschien helpt de passoa teugel?
klinkt als een dwangmiddel maar dat hoeft helemaal niet
je hoeft hem niet per se laag in te stellen
en zo word zijn hals lekker soepel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:51

onder het zadel rijden en longeren met slof
ikzelf rij met een belgisch trekpaard onder het zadel, het kost wel wat werk,maar na een uurtje intenstief rijden komt ze al netjes naar beneden.
voro de kar loopt ze ook, maar zelf heb ik pas 2 maal gemend, dus nu ben ik vooral bezig met tempocontrole enzo

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:10

dutske schreef:
onder het zadel rijden en longeren met slof
ikzelf rij met een belgisch trekpaard onder het zadel, het kost wel wat werk,maar na een uurtje intenstief rijden komt ze al netjes naar beneden.
voro de kar loopt ze ook, maar zelf heb ik pas 2 maal gemend, dus nu ben ik vooral bezig met tempocontrole enzo

dat is dus ook een probleem ik kan haar niet onder het zadel rijden want dan kan ik haar gewoon niet aan. ze is zo sterk. dan doet ze gewoon wat ze zelf wil.

ik zal eens gaan proberen met longeren.

bedankt voor de tips!!

groetjes karlijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:16

hoe heb je het geprobeerd, er gewoon opgesprongen, of heb je ze echt ingereden?
ikzelf heb de eerste tijd met haar stangbit gereden (wegens gebrek aan ander bit)
uiteindelijk reageerde ze er niet echt goed op, ze pakt het bit vast, maakte haar sterk,enz
dit merkte ik maar nadat ik eindelijk mijn trensje had (nouja, trensJE, 17.5 cm )
van het ene op het andere moment was ze lekker zacht, naeeflijk, pakt zelden nog het bit vast.
in de piste kan ik haar rondsturen op de pinken, buiten rij ik meestal met langere teugel, en hoef ik zelden in te grijpen (behalve als ze zich weer eens opmdraait),dan hebik wel wat meer gewicht in men handen, maar niet meer als bij een gewone rijpony...
nuja, het verschilt van paard tot paard, een van de jonge paarden heb ik standaard een paar kilo in men handen, terwijl het andere echt heel licht is.
ik zou eens kijken naar een gewoon trensje (eventueel een pessoabitje, dan heb je in geval van nood een extra ring)
en met dat bitje aan de lange lijnen gaan werken, veel grondwerk zodat ze luisterd op je stem
dan gewoon erop, en ze vooruit laten gaan op je stem, en dan verzichtjes de hulpen introduceren.
ik rij er een klein jaartje intensief mee (in januari een jaar), en ze beheerst alledrie de basisgangen,nageeflijk komt ook, en nu zijn we bezig aan zijgangen, correct achterwaarts gaan, en het verruimen en verkorten van de passen.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:56

dutske schreef:
hoe heb je het geprobeerd, er gewoon opgesprongen, of heb je ze echt ingereden?
ikzelf heb de eerste tijd met haar stangbit gereden (wegens gebrek aan ander bit)
uiteindelijk reageerde ze er niet echt goed op, ze pakt het bit vast, maakte haar sterk,enz
dit merkte ik maar nadat ik eindelijk mijn trensje had (nouja, trensJE, 17.5 cm )
van het ene op het andere moment was ze lekker zacht, naeeflijk, pakt zelden nog het bit vast.
in de piste kan ik haar rondsturen op de pinken, buiten rij ik meestal met langere teugel, en hoef ik zelden in te grijpen (behalve als ze zich weer eens opmdraait),dan hebik wel wat meer gewicht in men handen, maar niet meer als bij een gewone rijpony...
nuja, het verschilt van paard tot paard, een van de jonge paarden heb ik standaard een paar kilo in men handen, terwijl het andere echt heel licht is.
ik zou eens kijken naar een gewoon trensje (eventueel een pessoabitje, dan heb je in geval van nood een extra ring)
en met dat bitje aan de lange lijnen gaan werken, veel grondwerk zodat ze luisterd op je stem
dan gewoon erop, en ze vooruit laten gaan op je stem, en dan verzichtjes de hulpen introduceren.
ik rij er een klein jaartje intensief mee (in januari een jaar), en ze beheerst alledrie de basisgangen,nageeflijk komt ook, en nu zijn we bezig aan zijgangen, correct achterwaarts gaan, en het verruimen en verkorten van de passen.

ik reed in het begin met een gebroken bitje in de les, maar na een paar maanden reageerde ze daar niet meer op en draaide bijv. gewoon om. ze deed precies wat ze zelfde wilde en het leek net of dat ze dat bitje nog niet eens voelde. daarna heb er er in stang in gedaan (niet die van op de foto) de eetste paar keer ging het goed maar daarna begon ze weer hetzelfde te doen. ik kon er gewoon niks mee beginnen terwijl ze voor de kar zo braaf is. ik ben er toen maar mee gestopt (ja ik weet het opgeven is niet goed) ik weet niet of ik met een pessoabit meer te zeggen heb. maar ik wil het wel gaan proberen.

groetjes karlijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:48

dat omdraaien herken ik wel
het ding is, bij hun mag je echt niks toegeven
in het begin dat ik ermee reed, ik ga in een piste rijden 10 minuten stappen van stal af.
de eerste keer stopte ze 10 meter voor de poort van de piste
niet meer willen
dus ik afgestapt (was wat onzeker), en ernaast verder
de 2 de keer mocht ik er al 20 meter naast lopen
en uiteindelijk raakten we niey meer van het erf af.
doordat ik wist dat ze achteruit kon op druk van het bit heb ik het gewoon simpel gedaan
de eerste keer dat ze zich omdraaide heb i ze laten omdraaien, maar dna direct zoveel druk op het bit gezet dat ze niet meer vooruit kon, en ahcteruit moest
we hebben zeker 200 meter achteruit gegaan
daarna heb ik ze losser gelaten en omgedraait
5 meter verder was het weer zo
na 5 keer zo naar de piste te gaan was ze het afgeleerd om om t draaien.
nu doet ze het nog weleens, maar dan draai ik ze gewoon in de juiste richting en loopt ze netjes weer verder.

je mag ze dus echt geen duimbreed toegeven, neem nu dat ze zich omdraait, geen probleem, maar als ze niet in de richting wil dat jij wil, dwing je ze niets te doen dat niet leuk is(achterwaarts bv), na een tijd ga je weer de richting uit dat jij wil, en laat je ze volledig los,
na een paar keer hebben ze het ook door

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:03

Voor de wagen is dit heel lastig te trainen. Het beste is om dit onder het zadel te trainen of aan de dubbele longe.

Al zal het dan nog wel een uitdaging zijn om dit nekje wat rond te krijgen. Onmogelijk zal het niet zijn...

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:42

bedankt voor de tips!!

ik ga morgen met longeren beginnen, en het onder het zadel rijden ga ik weer oppakken!!

groetjes karlijn

oja als er iemand nog meer tips heeft!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:38

als je tegen problemen stuit, pb even, ik heb al een klein beetje ervaring wat betreft koudbloeds, en misschien kan ik wat tips geven voor een bepaald probleem.
dus vooral rusitg blijven, boos worden heeft meestal geen effect.
als ze weer omdraait, terug draaien en doordoen, lukt dat nieyt, zet ze achteruit/zijwaarts/al wat mogelijk is.
het makkelijkste is dit te trainen buiten, eenmaal ze buiten goed loopt hoef je in de piste maar een klein beetje aan te sporen en dan loopt ze weer goed.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:58

het is nu slecht weer maar ik heb donderdag heel de dag vrij dus je kunt misschien wel wat berichtjes van mij verwachten

maar in ieder geval hartstikke badankt!!

groetjes karlijn

dutske, ik had even in je profiel gekeken, kom je toevallig ook ooit op het heavy horses forum?? ik dacht dat ik je daarvan kende.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:23

, ik heb er een tijdje gekomen, de laatste tijd raak ik er nauwelijks meer, maar ik lees nu en dan nog eens bij