groetjes karlijn
voor een impressie van mijn aanspanning:
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dutske schreef:onder het zadel rijden en longeren met slof
ikzelf rij met een belgisch trekpaard onder het zadel, het kost wel wat werk,maar na een uurtje intenstief rijden komt ze al netjes naar beneden.
voro de kar loopt ze ook, maar zelf heb ik pas 2 maal gemend, dus nu ben ik vooral bezig met tempocontrole enzo
dutske schreef:hoe heb je het geprobeerd, er gewoon opgesprongen, of heb je ze echt ingereden?
ikzelf heb de eerste tijd met haar stangbit gereden (wegens gebrek aan ander bit)
uiteindelijk reageerde ze er niet echt goed op, ze pakt het bit vast, maakte haar sterk,enz
dit merkte ik maar nadat ik eindelijk mijn trensje had (nouja, trensJE, 17.5 cm)
van het ene op het andere moment was ze lekker zacht, naeeflijk, pakt zelden nog het bit vast.
in de piste kan ik haar rondsturen op de pinken, buiten rij ik meestal met langere teugel, en hoef ik zelden in te grijpen (behalve als ze zich weer eens opmdraait),dan hebik wel wat meer gewicht in men handen, maar niet meer als bij een gewone rijpony...
nuja, het verschilt van paard tot paard, een van de jonge paarden heb ik standaard een paar kilo in men handen, terwijl het andere echt heel licht is.
ik zou eens kijken naar een gewoon trensje (eventueel een pessoabitje, dan heb je in geval van nood een extra ring)
en met dat bitje aan de lange lijnen gaan werken, veel grondwerk zodat ze luisterd op je stem
dan gewoon erop, en ze vooruit laten gaan op je stem, en dan verzichtjes de hulpen introduceren.
ik rij er een klein jaartje intensief mee (in januari een jaar), en ze beheerst alledrie de basisgangen,nageeflijk komt ook, en nu zijn we bezig aan zijgangen, correct achterwaarts gaan, en het verruimen en verkorten van de passen.