[AR] [LO] Vraagje: Hoe oud mag je een Pony longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tum_Love_Ya

[LO] Vraagje: Hoe oud mag je een Pony longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:26

Haaj.. !!

vanaf hoe oud mag je een pony voor het eerst longeren??

xxx michelle

Lise81

Re: Vraagje: Hoe oud mag je een Pony longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:55

Ongeveer vanaf 2 jaar, maar dan niet vaak en niet lang. Zorg dat de bodem niet te zwaar of hard is en op een zo groot mogelijke ronde. Verder ligt het ook aan de pony, wanneer deze nog niet sterk is kan je beter wachten.
Naar mijn mening is 2,5 of 3 jaar vroeg genoeg, als de pony lekker op het weiland loopt helemaal!!!

annepaardoes

Re: [LO] Vraagje: Hoe oud mag je een Pony longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:31

Ik heb zelf redelijk wat (negatieve) reacties gehad over dat ik mijn verzorg tinker een keer had gelongeerd. (niet zo lang geleden en hij is nu 2) dus ik wacht gewoon tot dat hij 2 1/2 jaar is. Wat ik nu doe is stappen en draven op comando aan de hand.

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:58

ja ± 2,5 jaar is een mooie leeftijd om wat longeerwerk te doen. En inderdaad nog niet te lang en te zware bodem voor ze. Dat je een paard al op commando's leert reageren is helemaal super, dat vermakkelijkt t zeker.

@ annepaardoes: ik denk dat mensen negatief reageren, omdat tinkers wat later volwassen zijn.
Succes ermee!!!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:23

Ik vind 2,5 veel te vroeg en 2 al helemaal Ik vind 3 jaar het minimum.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:15

Eilandje schreef:
Ik vind 2,5 veel te vroeg en 2 al helemaal Ik vind 3 jaar het minimum.

hoezo?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:29

Ik zie heel veel mensen op 2.5 idd beginnen met longeren maar ben zelf van mening dat drie 'beter' is daarbij wil ik niet zeggen dat het bij 2.5 niet kan maar een driejarige is vaak net wat meer uitgegroeid en denk zelf dat je dan minder kans hebt om pezen,botten enzo te gaan forceren.Bovendien zijn die paarden vaak mentaal er ook niet aan toe..Maar dat is toch ook persoonlijk en ligt ook aan jou paard sommige drie jarige zijn ook nog te slap,slungelig en gewoon uiten ze zich nog jong als een twenter maar denk ook dat je zelf je paard wel kent en ziet of hij er aan toen is..Let alleen zoiezo op dat je niet te kleine voltes maakt,

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:05

Dat verschilt per paard, sommige 2,5 jarige zijn er echt al aan toe om iets te gaan doen, en andere moeten gewoon nog wat uitgroeien. Ik denk dat je er het beste niet te vroeg mee kunt beginnen, ze kunnen nog zó lang werken. Maar inderdaad, dit kun je waarschijnlijk zelf wel aanvoelen. Er zijn nog genoeg andere dingen die je met zo'n jong paard kan doen, dus waarom longeren als ze er eigenlijk nog niet aan toe zijn? Maargoed, dat vroeg je natuurlijk niet.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:46

Tum_Love_Ya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:57

En een haflingertje?? vandaf wanner die?

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:49

Hoe bedoel je? Een haflinger is toch niet anders dan een andere pony, of begrijp ik je verkeerd?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:53

femm_r_: jah klokt wist ik al. Tinker groeien door toto hun 8ste i.p.v. tot hun 6de

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:22

Het verschilt echt per pony en hoe zwaar je longeert..

Tum_Love_Ya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:01

hey is een hafje van 7 maandjes, das tog veel te jong of ben ik nou domm??

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:07

Als je gaat longeren nu ben je indd dom!

Longeren is een te eenzijdige belasting en daarom niet goed voor jonge paarden. Vroeger werden paarden pas ingereden als ze 4 jaar waren. Nu is dat al 3 jaar en sommige beginnen nog eerder.
Die eenzijdige belasting is niet goed voor de rug en de benen, die nog aan het groeien zijn.
Wil je zo lang mogelijk plezier hebben van je paardje, kun je dus beter maar gewoon geduldig zijn en je paardje laten staan of andere dingen mee doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:53

Als er een minimum moet zijn dan 2 en een half....maar ik zie er zelf het nut niet van in om het voor het derde jaar te doen.
Misschien als ze richting de drie lopen 1 keer om ze te laten wennen aan het rondwandelen aan een lijn, zodat ze een idee hebben.

Maar echt longeren lijkt mij vanaf 3 jaar, sluit ook mooi aan, dan zit je er met 3 jaar en een paar maanden op.
Daarbij zie ik weleens mensen die hun paard vanaf 2 jaar volop longeren, hardstikke leuk, spiertjes en conditie....geinig...tot je er opstapt en die spiertjes en conditie frontaal tegen je gaan werken