[AR] [LO]hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

[LO]hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:29

Hoe leren jullie je pony netjes maar wel gewoon simpel longeren? Dus gewoon stappen draven en galop. En vooral hoe leren jullie je pony keren?
groetjes Luuz
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 18-10-05 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Luuz

Re: hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:41

niemand die iets wil zeggen???

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:45

Ik heb m'n paard het zelf moeten leren. Ging gelukkig heel makkelijk. goed bij de achterhand in de buurt blijven lopen om ze voorwaarts te houden en in het begin de zweep er een beetje bij houden zodat ze niet te dichtbij je komen. Een van onze pony's snapte er in het begin niks van dus is er een paar keer iemand naast gaan lopen. Bij m'n paard ging het erg makkelijk als ik wilde dat ze ging stappen(of langzamer gaan) trok ik haar in het begin iets met haar hoofd naar binnen en ging niet meer zover achter haar staan en heb altijd m'n stem overal goed bij gebruikt , later deed ze dus alles op comando. Als ze moet stoppen ga ik gewoon wat meer richting de schouder staan , rol ik de longe wat verder op en laat haar bij me komen en dan keer ik haar om.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:36

Luuz schreef:
niemand die iets wil zeggen???

Je topic zal meer respons krijgen bij [UHZ]. Ik tem wel even.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:41

RT -> UZ

Sily

Re: [LO]hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:36

Bij beide paarden heb ik er iemand aan de buitenkant naast gezet die meeloopt.
Na een paar rondjes loslaten in stap en dan wel ernaast blijven, nog een paar rondjes verder blijft de meeloper stil staan.
Tot nu toe liepen de paarden dan na een paar keer aansporen emt stem weer door, wel wat onvast maar ok, het was dan ook vreemd.
Draf op dezelfde manier en als dat er allemaal in zat los stappen en draven deed ik het de meeloper maar niet aan om er naast te rennen tijdens de galop.
Ik jut ze altijd wat op en vlak voor ze overspringen roep ik galop en daarna belonen, hadden ze ook alletwee binnen 2 longeersessies door.

Keren aan de longe doe ik niet, laat de 1 eerst stilstaan, ga dan in verhouding meer naar zijn hoofd staan en doe mijn hand omhoog en zeg ho.
Als hij stil staan loop ik naar hem toe, doe de longeerlijn aan de andere kant en zeg weer stap.
Bij de ander ga ik door mijn knieen en dan komt ze naar me toe (snel de lijn binnen halen)
Verder zelfde verhaal als hierboven.

Waar je goed op moet letten tijdens eht longeren is dat je in verhouding niet voor het paard gaat staan, maar als je een lijn trekt van het paard naar jou toe dat je een beetje achter het paard staat.
Er voor staan werkt ook remmend en de meeste paarden zullen dan ook stil gaan staan of omdraaien.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:08

bedankt voor jullie reacties!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 12:17

nog meer??

leaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:35

ga in een driehoek met jou en het paard en de lijn en zweep staan werkt perfect je kan het paard goed in de gaten houden en je kan drijven

ikzelf heb een afschuw voor zwepen (ik weet niet waarom) dus drijf ik met de hand waar ik de lijn in heb en dat werkt ook erg goed ik raak der niet aan maar waarschuw gewoon succes ermee
ps:iemand nog een tip voor mij??
mijn pony gaar recht tegen me in als ze moet galopperen als ik der in de galop krijg tenminste!!
aan de longe

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:09

Leaapje zweep erbij houden en als ze het doet 1 keer goed uithalen, doet ze het nooit meer.

Ook gelijk de reden waarom ik altijd een zweep bij me heb, gebruik hem zelden maar als ze gaan etteren of gewoon niet luisteren net iets makkelijker te corrigeren.
Ermee zwaaien kan vaak namelijk al genoeg zijn.