Jellie schreef:Graaskorf, dus als ik t goed begrijp wordt die zadelzeep er vochtig opgebracht. Dat laat je drogen aan de lucht en dan kan je evt. die strepen eraf vegen.
En dan volstaat zadelzeep gewoon als volledige verzorging?
Yeps als dagelijks/wekelijks onderhoud is het geschikt als je de goede zadelzeep hebt. je maakt een sponsje vochtig en haalt dat over de zadelzeep heen. Daarmee sop je je tuig. Als er genoeg zeep op zit en je hebt je spons vochtig genoeg gemaakt (niet nat want dan wordt leer weer hard) dan gaat het ietsje schuimen.
Dit laat je rustig opdrogen. En wat er dan droog aan restjes zeep op blijft zitten veeg je met een zachte doek af. na afloop heb je een heerlijk zacht en soepel tuig.
En afhankelijk hoe vaak je het gebruitk moet je het ook nog wel inolieen om het leer extra te voeden.
Ik ben met een grote schoonmaaktoch al gauw 2,5 tot 3 uur bezig. Voordat ik alle riempjes uit elkaar heb, alles met zadelzeep heb gedaan en na het drogen en uitwrijven alles heb ingeolied en weer in elkaar heb gezet.
Met alleen zadelzeep gaat het sneller. Dan haal ik alleen de riempjes los waar hij flink gezweet heeft. Dan ben ik met een uur klaar.