[AR] Ongeremde kar, zonder broek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

[AR] Ongeremde kar, zonder broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:11

Hallo allemaal,

mijn verzorgpony loopt voor de kar (althans, als de band gemaakt is, die staat al vanaf februarie lek en nog steeds niet gemaakt, maar doet er verder niet toe) maarr... het is een ongeremde sulky (2 pers.) en we hebben geen broek, simpelweg omdat we die niet echt kunnen vinden in haar maat, los.. Want, dan zou je óf een heel compleet tuig moeten kopen, of heel duur, of te groot, of of of dus

maargoed, ik weet dat jullie 'tegen' ongeremde kar zonder broek zijn, maar we gaan naar het strand toe over een paar weken (6 november) en nu remt de kar zegmaar op de schoftsingel (of hoe heet dat, die singel die op de schoft ligt ) en dat gaat nu gewoon goed.. maar op het strand ook?

waar kunnen wij een goedkope, tweedehands (bruin leer) broek vinden, maatje grote shet/ A-pony?

Foto helemaal(LET OP, FOTO'S VAN VORIG JAAR!! HOEVEN ZIJN BEKAPT!):
Afbeelding

Foto achterkant:
Afbeelding

Foto hoofd/voorkant:
Afbeelding

Voor als jullie willen weten hoe oud ze is; ze is momenteel 26. Ze vindt het nog supersuperleuk, en we doen het niet iedere week, zodat ze niet overbelast wordt en ze het leuk blijft vinden. Ze geeft zelf aan wat ze nog kan, en daar kijken wij ook naar!! Dus gelieve daar geen commentaar over

Maargoed, iemand een idee?

betweetertje

Re: [AR] Ongeremde kar, zonder broek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:36

je gaat in iedergeval goed voorbereid en veilig op weg als ik dat zo lees en paardvrindelijkheid doe je ook aan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:39

Liever niet natuurlijk...

Trouwens, volgens mij ligt je wagen ook helemaaluit balans, als ik die 1e foto zie...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:55

Sjonniej schreef:
Liever niet natuurlijk...

Trouwens, volgens mij ligt je wagen ook helemaaluit balans, als ik die 1e foto zie...

je bedoelt dat er eigenlijk grotere wielen onder zouden moeten?

ga nog 'ns internet afzoeken voor 'n broek denk ik...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:10

Zitten er stophaken op het lamoen? Dit zijn haken of uitsteeksels die voorkomen dat de kar doorschiet bij de lichtogen. Zitten ook op de plek van de lichtogen. Me zo'n licht wagentje zouden die al voldoende zijn en heb je geen broek nodig.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:25

Ik zou als ik jou was er toch een broek aan gaan doen. Heb al meegemaakt dat doordat de broek te los zat het karretje op de hak terecht is gekomen (dezelfde sulky).
Ik zou ook je lichtogen wat lager hangen want nu kiept het karretje heel snel achterover en dat is niet fijn voor je pony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:47

Die zitten niet standaard op dit karretje Napie.

Ik zou met dit karretje niet zonder broek rijden! Het is wel een heel fijn karretje .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:48

Lichtogen inderdaad lager doen, dan hangt je sulky meer in balans. Verder zou ik er wel een staartriem om doen. Broek is niet echt nodig, wij rijden altijd zonder broek op een ongeremde wagen. Wel moet ik erbij zeggen dat we geen ongelijk terein hebben. Als je naar het strand gaat, moet je dan de duinen over? Zo ja, broek eraan, zo nee, broek niet nodig voor een strandrit.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:58

Wat bedoel je met dat de kar op het schofttuig remt? je bedoelt omdat de lamoenen daar door heen steken? dat zou ik niet echt remmen willen noemen
Wij hebben dit karretje ook, en wij gebruiken hem met broek+staart/rugriem, en dat gaat wel goed. Mijn vader heeft ook nog een extra rem gemaakt, die de wielen blokkkeert, aangezien Bonnie al 3 x op hol is geslagen...

En de kar is idd uit balans omdat de pony net iets te groot is voor deze kar. Als je de lichtogen lager hangt hangt ie mss wel beter.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:07

er zitten idd van die stophaken op als ik het goed heb, daar zitten dan riempjes aan (zelf gedaan) en die zitten weer om de singel heen, en daar remt ie dan op zegmaar.

@ Toad: Nee, de lamoenen hangen wel gewoon in de lichtogen!! maar aan de lamoenen zit een soort ring, daardoorheen zit een gespje en die zit weer aan het schofttuig.. als je het nog snapt en daar remt ie als het ware op..

Een rem zit hier dus niet op, maar deze pony slaat HOOGSTWAARSCHIJNLIJK niet meer op hol, ze is 26 (nog wel goed fit) en ik ken haar door en door, maar toch, het is en blijft een pony

voor de strandrit; we gaan niet door de duinen maar moeten wel de strandafgang af, maar dan lopen we ernaast. Dat komt helemaal goed

ik denk dat we dan toch even gaan kijken voor een staartriempje!!
en de kar wat lager hangen

bedankt voor jullie reacties

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:20

als je het toch allemaal beter weet waarom vraag je dan nog om advies
je doet toch wat je zelf wil of het nou wijs is of niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:36

Zo te zien zitten er geen stophaken op, een stophaak is echt een punt waar je je lichtoog achter hangt.
Als je bergaf gaat en er langs gaat lopen, zou ik er wel voor zorgen dat er iemand toch voor de zekerheid als tegengewicht aan de kar gaat hangen. Een rem is namelijk niet alleen tegen het op hol slaan. En zonder broek of rem kan de pony de kar op zijn hakken krijgen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:43

betweetertje schreef:
als je het toch allemaal beter weet waarom vraag je dan nog om advies
je doet toch wat je zelf wil of het nou wijs is of niet

waar slaat dat nou op... ik VRAAG toch raad, ik geef antwoord op vragen, en leg uit.. deze reactie vind ik dus zéér misplaatst, sorry hoor!!
en als je geen tips ofzo hebt, hou dan lekker je mond dicht!
En als je het over die broek had, dat ik nu met de eigenaresse ga overleggen voor een staartriem.. hier in de buurt kom je nu eenmaal niet zo snel aan een 2e hands broek!! daarom zet ik dit topic hier neer, om te vragen of iemand nog andere tips/suggesties heeft..
en als je hier weer op in wilt gaan, stuur me dan een pb!!

@Neonlight: okay dan had ik het fout
thnx voor de tip om er iemand achter te zetten die tegendruk geeft!! heb ik echt wat aan, thnx

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:49

Ja, dat werkt echt. Verleden jaar bij een recreatierit van het stamboek een marathonwagen gehad die door de rem heen was gegaan, op een hele steile helling. De fries die ervoor stond belandde bij ons in de kar. Uiteindelijk is de fries met kar naar beneden gegaan (nadat alles uit de knoop gehaald was enz. ) met een man of 6 hangend aan de wagen. Dit was wel zo'n grote wagen, 6 man heb je bij jullie sulky niet nodig. Zoiets is natuurlijk niet hoe het hoort, maar voor een 26-jarige shetlander ga je ook niet nog een nieuwe wagen aanschaffen, zo vaak zal ie niet meer ingespannen worden dat het echt de moeite waard is om iets nieuws aan te schaffen. Het is natuurlijk niet de manier, maar wel voor een keertje op het strand te komen.