[AR] [LO] longeren met een 11 jarig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

[LO] longeren met een 11 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:32

ik longeer mijn paard regelmatig aan de longe zo;'n 2 keer per week op zich gaat dat prima..maar nou is mijn vraag zou je zo;n paard nog kunnen leren om bij te zetten(met touwtjes,bijzet) enz..ik heb heb het aleens geprobeerd en kwam helemaal in verzet...bokken enz..maar omdat ik ook veel dressuur rij en de rug goed los wil krijgen lijkt me beter om bij te zetten enzo..hoe zou je het kunne leren zonder dat die in verzet komt!!

Esther28

Re: longeren met een 11 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:35

Ja hoor dat kan je echt nog wel leren, maar langzaam opbouwen.
Bijzet eerst een paar keer op de langste stand om te wennen en goed voorwaarts houden. Desnoods doe je het met iemand erbij die je kan helpen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:35

Een paard van 11 kun je dat nog prima leren. Let er op dat je de eerste keer de touwtjes of de bijzet niet te strak doet waardoor het paard in verzet komt.

Je kunt ook proberen te longeren met Gogue .

Als je met een pessoa wilt longeren is het belangrijk om hem langzaam te laten wennen aan het idee dat er nog iets achter zn kont hangt (misschien eerst een keer met een bandage achterom voordat je met pessoa gaat longeren).

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:38

ik wou het dus proberen dan met touwtjes(vliegertouw) want dat heb ik nog...maar gewoon dus op de langste stand..of zouden jullie voor iets anders kiezen als touwtjes..en hoe hoog moet je ze vastmaken,bij mijn pony deed ik altijd van onder door het bit aan de zijkant..

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:39

in het begin bijzetten (met touwtjes) en dan gewoon niet te strak. Zo doe ik het ook. In het begin komen ze in verzet omdat alles nieuw is, na een poosje zijn er eraan gewend en kun je het paard lager-hoger (net hoe jij hem wilt) bijzetten.

De leeftijd maakt niet uit. Vanaf elke leeftijd moet het te leren zijn, de manegepaarden die ik tijdens mijn stage heb gelongeerd, kende geen van alle het om bijgezet te worden.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:41

oke bedankt...

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 03:51

Maris heb ik ook pas dit jaar met een elastiek (zet ik vast zoals een slofteugel) gelongeerd. De aller eerste keer was hij flink pissig. Nu heeft hij het wel door en loopt braaf. HIj strekt zelfs aan de longeer lijn.. HIj is trouwes 12 leeftijd maakt idd niets uit

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:43

Hij went vanzelf .. Alleen ze zet alsjeblieft niet te strak iig in het begin niet maar nooit niet Ik heb er dingen mee zien gebeuren dat ik denk van

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:05

Ja je kan het idd nog makkelijk leren als je dus maar niet te strak begint...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:32

Tuurlijk kan dat nog! Maar idd wat iedereen zegt, begin niet direct te strak. maja, geld dat niet voor elk paard, jong of oud(er)?!
Ik zet em btw altijd bij met de slof, vanaf de singel tussen dr voorbenen door, door het bit en dan aan de zijkant aan de singel vast. Werkt perfect, en vind het minder snijden dan die touwtjes... (bij interesse wel een foto)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:34

Ik kan het mijn 23jarige pony ook nog leren, dus dat moet lukken