[AR] [CT] voedsel beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerkatie

[CT] voedsel beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:44

Vandaag ben ik begonnen met vd met mijn tinkermerrie. Ze snapte de clicker al snel. Als ik haar laat stappen dan wil ze niet bij mij en de koekjes wegstappen. Hoe los ik dat dan op?

Yitta

Re: voedsel beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:15

Hoi Tinkerkatie,

ik weet niet of je het boek hebt van Inge Teblick, wa

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:22

Sorry drukte te snel af .
Het boek van Inge Teblick dus. Een van de eerste vereisten als je met voedselbeloningen gaat werken is je paarden beleefdheid bijbrengen en ze leren niet al te hard in het voedsel op te gaan en daarbij jou te vergeten. Ze moeten ook immer leren dat het voedsel niet op jouw lichaam te halen is. Daarom moet je ook altijd de beloning geven met gestrekte arm en weg van jou. Je kan beleefdheid onder andere aanleren door het paard iedere keer dat het zijn bridge gehoord heeft en weet dat het een beloning gaat krijgen een stap achterwaarts te laten gaan. Dus in de praktijk gaat het zo, je vraagt, je bridged, strekt je arm met de hand met de beloning en vraagt zo feitelijk je paard om een stap terug te doen. Pas als ze een stap terug gezet heeft beloon je. Dit zal ze minstens even snel doorhebben als de bridge zelf hoor. Maar zo leer je ze dat voedsel niet bij jou te halen is maar bij jou vandaan.
Wat als ze dan toch te gulzig naar je hand hapt, of in je zakken gaat zitten. Zit ze aan je zakken te pulken, dan draai je je om en loop je gewoon weg. Je haalt ze terug naar je toe, en begint opnieuw, dralen en schooien negeer je altijd. Jij bepaald wanneer je vraagt, niet je paard. Ook al gaat ze spontaanje hand targetten, je negeert gewoon. Enkel jij vraagt en wanneer je dit wil.
hapt ze te gretig naar de beloning op je hand, dan zeg je kort maar streng 'eh', en je sluit je hand. Je paard zal ietwat beledigd zijn. Dan wacht je tot ze van je wegkijkt. Van zodra ze ook maar even wegkijkt, bridge je opnieuw, open je je hand en beloon je.

Hoop dat je daar wat mee aan kan !

Als je nog vragen hebt, dan vuur je maar af !
Ben sinds kort ook aan het clickeren geslagen met mijn super frusto-hyper Anglotje, en moet zeggen, het is een gelijk ander paard geworden.

Groetjes,

Sabrina

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:44

Heb het boek niet, heb je de naam en misschien zelfs het isbnnummer?
Vast bedankt voor je tip ga het morgen meteen proberen.

Yitta

Re: [CT] voedsel beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:22

Hallo daar,

Heb het hier even nu niet bij me, maar je kan alles vinden over het boek en het bestellen op haar site : www.ingeteblick.be
Bovendien vindt je op haar site enorm veel informatie zomaar gratis en voor niets en is er ook een forum waar je aan haar persoonlijk alle vragen kan stellen.

Daar kan je al zeker verder mee.

groetjes,

Sabrina

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:53

Bedankt de site is zeer nuttig. Goede tip

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:44

Ga iig niet in op het schooigedrag, maar negeer haar dan gewoon. Zorg dat je duidelijk laat merken wanneer de training klaar is en dat er geen snoepjes meer verdient kunnen worden Leg de spullen weg, beloon haar en klaar! Blijft ze dan opdringerig doen zet haar dan een paar passen terug, ze mag zich niet aan je opdringen!