[AR] Achteruit lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

[AR] Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:59

Ik ben een tijdje geleden gaan mennen met mijn haf Pauline. Maar nu lijkt het wel elke keer als we weg gaan minder goed te gaan. Nouja, het gaat de hele tijd goed tot ze ineens weer omdraait of ineens een hele rare sprong maakt. Hoe kun je nou het beste zorgen dat een paard voor de kar niet schrikt, of achteruit gaat lopen?

Ik moet namelijk over een weg waar ik vorige keer drop echt niet doorheen kwam, steeds stoppen niet verder willen.. Straks doet ze dat als ik met de kar ga?

Hoe kan het nou dat het steeds minder goed gaat. Nou had iemand op stal gezegt dat mijn bit te laag zat dus die heeft ze ineens omhoog gedaan.. en die keer daarna ging het ook niet goed.. dus die heb ik alweer iets naar beneden gedaan. Dat scheelde al..

laura2span

Re: [AR] Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:41

Wat belangrijk is, is dat je op beide leidsels genoeg druk hebt. Dan kun jij veel sneller reageren en kan je pony minder snel omdraaien.
Als je paard achteruit gaat moet je hem gewoon voorwaarts drijven met je stem, zweep of niet waar je pony op dat moment op reageert. Je mag hem daar ook best voor straffen.
Kan je niet voorwaarts omdat je bijv. op een kruising staat dan trap je gewoon je rem in. Knappe pony die hem dan nog achteruit krijgt.

Daarbij les 3 van het koetsiersbewijs, alles voorwaarts oplossen. Niet gaan stappen omdat er iets langs de weg ligt, gewoon doorrijden des te sneller ben je er voorbij en je pony heeft minder tijd om na te denken.

Als je het nog niet vertrouwd zou ik gewoon iemand meenemen die er verstand van heeft. Hij/zij kan je helpen en tips geven en je krijgt er extra vertrouwen van.

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:51

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Voorwaarts oplossen is het beste en idd hulp is handig. Neem aan dat je er zelf ook wel verstand van hebt. zo iemand kan dan, als het moet, ingrijpen en je wat tips/ (zelf)vertrouwen geven.

Succes!!!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:48

Jaa, ik heb mijn koetsiersbewijs ruim gehaalt pas hoor , maarjaa.. het gaat ook wel heel erg goed eigenlijk hoor. Maar baal dr dan van als het net niet helemaal goed gaat.. Ik wil dat het de hele rit ontspannen gaat! Bedankt voor de tips in ieder geval

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:37

Als dat niet is, dan is er 'iets' fout
Aan jou en je instructeur de eer om dat 'iets' uit te vogelen...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:56

Sjonniej, nog een keertje , snap eventjes niet wat je bedoelt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:58

Als jij geen ontspannen ritje kan maken is er 'iets' niet goed...
Maar vanaf hier kan ik niet zien wat dat is, dat zal je samen met je instructeur moeten uitvogelen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 15:07

Nee, daar zit wat in.. Maar ik bedoel meer dat ik haar niet helemaal los kan laten lopen zonder zeker te weten dat ze niets doet.. Maar ik denk dat het ook nog erg aan elkaar wennen is:).. maar dacht mss zijn er mensen met tips

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:36

Als je zelf al gespannen bent, voelt je paard dat heel goed aan. Ook als hij voor de kar staat. Misschien een tijdje iemand mee laten gaan, zodat je ook voor jezelf wat meer vertrouwen krijgt.

Toen Geke nog maar kort voor de kar stond, wilde ze ook soms niet verder, ging ze opeens stilstaan. Dan moest er dus iemand van de kar af. Maar er ging ook wel eens iemand die ze dan kende vooruit fietsen, kreeg ze heel veel vertrouwen van en liep het hele stuk hardstikke goed.

Een tip, maar zoals Sjonniej ook al zei, vanaf hier kun je het probleem niet zien.. Succes!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:36

Natuurlijk kun je je paard niet helemaal los laten en weten dat er niets gebeurd. Sterker nog, ik vertrouw mijn pony's door en door maar ik laat ze nooit helemaal los omdat ik dan weet dat er iets gebeurd.
Daarbij kun je met paarden nooit iets zeker weten omdat het dieren blijven.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:05

Klopt, maar het ging vandaag echt super goed joh! ben echt blij want het was echt heel gezellig met dr.. En heb het gevoel dat we ook al met de kar steeds meer op elkaar ingespeeld raken!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:25

die van mij wil dat ook nog wellis doen ik geef dan een flinke tik op het schofttuig met effect dat ie dus naar voren schiet Ik ga hem dus niet op zn kont een tik geven want dan krijg ik dus een bok :p op schofttuig werkt wel goed dan hebben ze gelijk zo iets van heey

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:57

ik heb nogaal moeite met achteruit lopen heeft er iemand een tip voor mij ik ben lisa 13 jaar