[AR] Fries roosjesbit of toch beter een Liverpoolstang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

[AR] Fries roosjesbit of toch beter een Liverpoolstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:45

Gister heb ik een 2de hands enkelspantuig gekregen. Nagenoeg compleet maar er zit geen bit bij.

Nu heb ik hier thuis nog een Fries roosjesbit met vaste scharen hangen en dat past prima. Ik heb mijn paard vanochtend even in het tuig gehad en ben even met haar aan de slag geweest terwijl ik erachter liep. Ik heb nl. (nog) geen menwagen. Nu vond ik dat mijn paard wel goed op dat roosjesbit reageerde - voor zover ik dat kan beoordelen. Ze reageerde er niet anders op dan als ze met liverpool werd gemend.

Nu is mijn vraag: kan ik met dat Friese roosjesbit blijven mennen of is het verstandig om toch een Liverpoolstang aan te schaffen?

Arretje

Re: [AR] Fries roosjesbit of toch beter een Liverpoolstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:53

Maakt niks uit hoor, als ze er goed op loopt dan zou ik niet weten wat het probleem is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:00

porscherider schreef:
Gister heb ik een 2de hands enkelspantuig gekregen. Nagenoeg compleet maar er zit geen bit bij.

Nu heb ik hier thuis nog een
Fries roosjesbit
met vaste scharen hangen en dat past prima. Ik heb mijn paard vanochtend even in het tuig gehad en ben even met haar aan de slag geweest terwijl ik erachter liep. Ik heb nl. (nog) geen menwagen. Nu vond ik dat mijn paard wel goed op dat roosjesbit reageerde - voor zover ik dat kan beoordelen. Ze reageerde er niet anders op dan als ze met liverpool werd gemend.

Nu is mijn vraag: kan ik met dat Friese roosjesbit blijven mennen of is het verstandig om toch een Liverpoolstang aan te schaffen?

Nu heb ik er wel heel mooi 'met vaste scharen' neer getikt maar het moet eentje met beweegbare scharen zijn.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:15

Je moet een bit kiezen waar je paard lekker op loopt en niet wat voorgeschreven staat.
Het grote nadeel van een roosjes vind ik dat je niets kan regelen aan de hefboom. Je hebt gewoon hefboom, niet veel en niet weinig.
Een liverpoolstang kan je van heel weinig tot heel veel hefboom bijstellen.

Ik zou denk ik toch een liverpoolstang aanschaffen als ik jou was.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:18

Maakt niks uit hoor, als ie er goed op loopt is het toch prima? Je hebt inderdaad niks te kiezen, maar als dat niet hoeft...... Maar goed, een liverpool is natuurlijk niet heeeel erg duur in de aanschaf....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:42

Bedankt voor de reacties tot dusver!

In principe rij ik meer dan dat ik men. Ik vroeg me af of een Fries roosjesbit anders inwerkt dan een Liverpool. Maar dat valt dus wel mee - je kunt qua inwerking dus minder regelen met een roosjesbit.
Ik denk dat ik dan eerst wel prima uit de voeten kan met 't roosjesbit en mocht mijn paard een bit met meer hefboomwerking nodig hebben dan kan ik altijd nog eentje halen want idd, ze zijn niet ontzettend duur in aanschaf.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:41

porscherider schreef:
.......mocht mijn paard een bit met meer hefboomwerking nodig hebben dan kan ik altijd nog eentje halen......

Hou hem soepel in de mond hoor, niet te snel meer hefboomwerking kiezen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:01

Nee, weet ik. Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van het inhangen van scherpere bitten. Ik rij haar ook op een hele simpele dubbelgebroken watertrens.
Maar mócht mijn paard een bit met meer hefboomwerking nodig hebben dan kan ik altijd nog een liverpool halen. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Ik blijf nu gewoon met dat roosjesbit mennen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:19

ik denk dat een liverpool met de leidsel door de eerste sleuf minder hard in werkt dan een roosjes bit.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:22

Okee, succes! Heeft Ito je geholpen met beleren?

@Laura: das waar, ik denk te negatief

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:42

Een roosjesbit werkt dus scherper in als een liverpool op 't eerste leidselgat. Ik vind het belangrijk dat mijn paard wel het juiste materiaal krijgt omgehangen. Dan denk ik dat het een goed idee is om toch maar een liverpool aan te schaffen.

@ Arretje: Ito heeft me idd geholpen. Ik heb stage gelopen bij het PCF in Drachten. Daar is hij 1 van de menners.
De foto die je in mijn profiel zag was de keer dat hij mijn paard mende. Hij had zijn eigen bruine tuig toen meegenomen - kon ik zien hoe dat op mijn vosje stond. We zijn toen een eindje de weg uit geweest - zo gaaf!

Trouwens, het hele beleren was als een droom. Mijn paard is vrij koel in de kop. Nog nooit een tuig opgehad. Wordt er omgehangen en ze gaf geen kik. Liep alleen tegen een deur op omdat ze vanwege de oogkleppen minder zag.
Meteen de eerste keer al even voor de slee - no problemo. De derde keer dat ze in het tuig stond, liep ze al voor de tweewieler.
Het is wel te merken dat ze nog spieren moet kweken om de kar te trekken vooral bij een 4-wielige kar. Ze galoppeert heel makkelijk aan i.p.v. te gaan draven. Maar goed, ze heeft er verder wel lol in, dus dat maakt het voor mezelf nóg leuker.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:56

Mooi dat dat zo soepel ging! Spieren komen vanzelf, alleen maar leuk dat ze voorwaarts is Wel handig dat je daar stage liep, ze hebben daar wel wat ervaring met beleren hahaha

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:32

Precies! Ik heb gewoon misbruik van de situatie gemaakt - ik liep daar toch stage.