Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
porscherider schreef:Gister heb ik een 2de hands enkelspantuig gekregen. Nagenoeg compleet maar er zit geen bit bij.
Nu heb ik hier thuis nog een
Fries roosjesbit met vaste scharen hangen en dat past prima. Ik heb mijn paard vanochtend even in het tuig gehad en ben even met haar aan de slag geweest terwijl ik erachter liep. Ik heb nl. (nog) geen menwagen. Nu vond ik dat mijn paard wel goed op dat roosjesbit reageerde - voor zover ik dat kan beoordelen. Ze reageerde er niet anders op dan als ze met liverpool werd gemend.
Nu is mijn vraag: kan ik met dat Friese roosjesbit blijven mennen of is het verstandig om toch een Liverpoolstang aan te schaffen?

porscherider schreef:.......mocht mijn paard een bit met meer hefboomwerking nodig hebben dan kan ik altijd nog eentje halen......
Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van het inhangen van scherpere bitten. Ik rij haar ook op een hele simpele dubbelgebroken watertrens.
We zijn toen een eindje de weg uit geweest - zo gaaf! 

Wel handig dat je daar stage liep, ze hebben daar wel wat ervaring met beleren hahaha