[AR] shetlander aan de lange lijnen,....hoe ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oakly

[AR] shetlander aan de lange lijnen,....hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 13:36

Ik heb hier 2 shetjes gezien aan de lange lijnen, en het lijkt me zo dat dit gedaan word omdat de ruiter te groot is voor de shet ?
Vond dit wel heel mooi eigenlijk en nu komt het;
is dit moeilijk om te leren ?
en hoe oud moet de ponie hiervoor zijn ?
Ik zou dit ook graag willen leren,

alvast bedankt, groetjes

Katja

Re: shetlander aan de lange lijnen,....hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:40

Verplaatst van VMR naar UZ.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:41

In principe is het niet moeilijk om te leren. Je kan er heel ver mee gaan tot aan moeilijke dressuur oefeningen. Ik zou hier niet mee beginnen voordat ze 2 jaar zijn het liefst 2,5

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:44

Wanneer je begint maakt niet uit, maar baseer wel je oefeningen op de leeftijd. Dus ga geen verzamelde draf vragen van een 2-jarige

De enige die dit moet leren ben jij-zelf. Om vanalles uit te voeren met alleen teugelhulpen en zo af en toe een zweephulp. Het lijkt een beetje op het mennen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:27

Het principe is eignlijk hetzelfde als met rijden of mennen alleen loop je er nu achter en heb je alleen je teugels en zweep. De leeftijden ed zijn hetzelfde als mennen en rijden. je zal iets eerder kunnen beginnen dan met rijden omdat er geen gewicht op de rug rust maar veel eerder toch niet. De oefeningen zijn in principe hetzelfde dus het paard moet wel min of meer zijn uitgegroeit voordat je veel van hem gaat vragen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:14

Ik ben begonnen op een workshop. Daar begonnen we met gewoon losstappen naast je paard. Dan even lekker wat voltes aan de enkele longeerlijn en wat draven, op beide handen uiteraard. Daarna wat stukjes (aan de enkele longeerlijn) rechtuit sturen, ook weer op beide handen. Vervolgens de tweede longeerlijn eraan, vanaf het bit, door de longeersingel, en dan over de rug terug naar jouw hand. Als jij daaraan gewend was om daarmee gewoon te longeren, kon je rustigaan je positie gaan veranderen naar naast tot (schuin) achter de achterhand, en van daaruit gaan werken. Mn pony had het binnen 2 tellen door.. bij mij duurde het iets langer
Wat de leeftijd betreft... Ik persoonlijk zou niet beginnen voor minimaal 3 jaar. En dan alleen nog maar grote figuren lopen. Verzamelen enzo zou ik niet doen met een paard jonger dan 5 jaar. Dus in het begin moet je gewoon zelf conditie trainen, want je moet behoorlijk stevig meesjokken
Groetjes, Lacuna