[AR] [AR]om ongelukken te voorkomen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

[AR]om ongelukken te voorkomen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:17

Ja, hoor. Vorige week is het weer gebeurt. Pal voor m'n neus kwam er een fries voorbij gesprint, zonder hoofdstel, maar veder nog in het tuig. Zijn berijders hadden hem op de pauzeplaats van een koetsentocht het halster om willen doen, zodat ie wat makkelijker kon drinken en eten. Net als het hoofstel afgaat, neem meneer de benen. Niemand die hem nog kan stoppen.
En dan sta je daar, je eigen paard in de houdgreep, toekijkend hoe de fries half over de kop gaat, op de grond ligt te trappen, toch kans ziet om overeind te komen en met koets en al het bos induikt. Uiteindelijk komt de koets vast te zitten, maar het paard rukt het tuig aan diggelen. Uiteindelijk weet iemand hem toch te vangen. De fries was nog niet eens kreupel, maar koets en tuig was aan gort. En de eigenaar? Die weet het weer;
Doe nooit het hoofdstel af, wanneer het paard nog ingespannen staat!!! Maak nog niet eens de leidsels los! De bovengenoemde situatie is wonderbaarlijk goed afgelopen, paard had met gemak zijn benen gebroken kunnen hebben, en goddank is hij niet op andere paarden of erger, mensen gebotst! Het is dus niet alleen voor je eigen vewiligheid, maar ook voor die van anderen.

Sjonniej

Re: [AR]om ongelukken te voorkomen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:36

Dit is het eerste wat gezegt wordt met alle cursussen.
Helaas weten sommige mensen het beter.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:08

Tjonge jonge.. Ik snap dat dan ook niet hoor! Ieder mens met een beetje verstand snapt toch wel dat dat niet kan.. Aah gelukkig dat het goed is afgekomen! Arm paard

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:31

dat is inderdaad les nr 1 van het koetsiersbewijs.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat het paard met kar er nog achter met een halster vastgeknoopt stond terwijl de baas lekker op het terras zat. Ook dat eindigde in vele stukjes tuig en een kromme kar.
er kunnen veel ongelukken gebeuren door dat soort stommiteiten.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:36

Wat stellen jullie dan voor?
Volledig uitspannen en dan paard vastleggen om te pauzeren, niet pauzeren of pauzeren met aangebonden paard (volledig in kar) of beter altijd bij je paard blijven???

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:52

gewoon volledig uitspannen, tuig eraf en dan je paard wegzetten. Per accomodatie is het verschillend, soms hebben ze een paddock of wei, soms hebben ze stands en de andere keer moet je ze gewoon aan een boom, paal of ring knopen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:03

idd zoveel werk is het niet om even het paard los te maken van de kar. Tuig kan je erop laten, maar zorg dan wel dat er geen riempjes op de grond hangen of makkelijk op de grond kunnen vallen zodat het paard nergens op of in kan gaan staan. Als ik koffie ga drinken bij mijn oma haal ik vaak ook het tuig er even af, kost me ook nog geen 5 minuten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:11

Voor de wagen vandaan halen als je lang blijft, en ergens aan vastknopen. Maar áltijd erbij blijven.

Als je alleen stopt om wat te drinken kan je hem er wel voor laten staan, maar dan wel altijd iemand voor je paard laten staan.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:05

als ik ergens stop blijf ik als koetsier op de wagen hoelang de pauze duurt. Dit vind ik zelf het veiligste. Moet ik naar de wc ofzo dan zit er iemand anders op de wagen.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:52

Dat is eigenlijk ook de beste manier en de veiligste.. Maarja er blijven mensen hé

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:16

Dit klinkt erg bekend, wij hebben het ondertussen een jaar of 10 geleden gehad bij de koetsentocht die onze vereniging organiseerde. Er zit nu nog steeds een vrouw in een rolstoel. Een jaar of 5 later is er weer iemand die het tijdens de lunch pauze doet. Gelukkig kon er toen wel op tijd de mensen worden gewaarschuwd en kreeg het paard het hoofdstel weer in.

Bij tourtochten zorg ik eerst altijd dat mijn groom voor de pony’s staat en dan pas stap ik af. Verder blijft er ALTIJD iemand voor staan.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:29

Aiai, niet best.

Ik weet nog wel met onze rit met een zooi bokkers, toen wilden we allemaal ergens wat drinken, maar ik vertikte het weg te gaan van Liberty, dus ik de hele tijd buiten terwijl de rest binnen was. En zo wisselden anderen af om mij weer gezeldschap te houden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:30

Ik durf nieteens de kar af ..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:23

ik snap het wel, maar ik zou deze fout zelf ook zo gemaakt hebben hoor. Je verwacht zoiets niet! maar tuurlijk het is niet zo moeilijk even wat riempjes los te maken maar toch

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:02

Ik maak ook honderd fouten.. Waarvan ik ook altijd denk.. HUH? ik had alles zo goed doordacht! Maar dit.. Ik weet niet, ik zou wel denken, stel dat mijn paard aan de wandel gaat?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:27

het blijven dieren met een eigen stel hersens, als hun ineens bedenken weg te gaan, dan gaan ze weg, hoe braaf hij ook is op stal oid.

er zijn genoeg van dit soort verhalen, de ene keer loopt het wel goed af, de andere keer vallen er helaas doden.
er zullen altijd wel mensen blijven die dit doen, die worden te makkelijk, en ik geef toe, ik ben ook erg makkelijk, maar ik leer de paarden waar ik langer mee werk om gewoon stil te staan, stil is ook stil en niet 3 stappen naar voren.
een goede africhting is natuurlijk het halve werk, dit geld zeker op stal.

in het bos oid licht het iets anders, daar ben je in een andere omgeving waar vanalles kan gebeuren. je kan alles nog zo goed plannen van te voren, een week ervoor beginnen ofzo, maar een hert dat voorbij vliegt, daar kan je geen rekening mee houden in een planning, ter plekke moet je dat wel.

ik kan hier nog wel lang over doorgaan, veel zin heeft het toch niet. mensen blijven mensen, paarden blijven paarden.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:58

ik heb ook zoiets met eigen ogen zien gebeuren,
ik ben echt een groentje op mengebied,maar dat snapik nog,dat dat gevaarlijk is!
dit paard vloog zijn stal in,met wagen enal,waardoor eigenaar,die dus diezelfde stomme fout had gemaakt,vast zat tussen wagen en stalmuur,ze is met ambulance afgevoerd!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:09

liesbet schreef:
Wat stellen jullie dan voor?
Volledig uitspannen en dan paard vastleggen om te pauzeren, niet pauzeren of pauzeren met aangebonden paard (volledig in kar) of beter altijd bij je paard blijven???

Tijdens koetsentochten duurt de middagpauzeongeveer 1 uur. Bij ons staat er altijd iemand bij het paard, die hem voor de zekerheid met een halstertouw aan het bit vasthoudt. Bijna altijd blijft de koetsier op de bok, met de leidsels in de hand, en de voet op de rem.
Bij pauzes van een paar uur kan ik me nog voorstellen dat een paard helemaal uitgespannen wordt, maar anders; no way!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:44

tsjha moeilijk dat soort dingen.. ikzelf blijf het liefst ten alle tijden op de bok zitten.. en als ik er echt even af moet iemand dr voor met een halstertouw aan het bit.. helemaal uitspannen doen wij nooit in onze pauze's..

Bij ons ging het in het voorjaar ook weer bijna mis.. pauze gehad.. en bijna weer vertrekken.. ik wil net weer opstappen * stond iemand voor met touwtje aan bit* zet net een been op het wiel om op te stappen.. paard dacht wel weg te kunnen.. gene die dr voor staat valt, ik moet met hele rare sprong op de kar springen ( schouder gekneust) streng knapt, lichtoog vliegt van lamoen af.. kantelen bijna in de sloot.. ik zat nog aan de linker kant dat was mijn geluk omdat anders mijn gewicht aan de slootkant was.. en ik dan uit schik waarschijnlijk de rem ingetrapt had en de achter kant dan was gaan glijden en wij dan mischien wel in de sloot beland waren..
naar paar 100 meter paard weer tot stilstand..

ja dan schik je wel even.. en dan denk je het allemaal nog zo veilig te doen, maar sins dien blijf ik eigenlijk alteid op de kar zitten..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:31

laura2span schreef:
gewoon volledig uitspannen, tuig eraf en dan je paard wegzetten. Per accomodatie is het verschillend, soms hebben ze een paddock of wei, soms hebben ze stands en de andere keer moet je ze gewoon aan een boom, paal of ring knopen.

idd gewoon uitspannen, tuig eraf, zweetdekentje erop, eten en drinken voor dr neus en even relaxen. Als we weer aan de beurt zijn optuigen en inspannen, simpel as that (bij ene pauze langer dan 10 minuten)