[AR] mennen in het algemeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[AR] mennen in het algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 10:41

dez middag heb ik mijn eerste menles.
ik rij met het paard dat ik onder het zadel ook rij, die is welwat hitsig voor de kar, maar ik heb goede begeleiding, en vertrouw dat paard compleet.

maar er zijn dingen die ik me afvraag:
-onder het zadel, kun je een paard niet laten wenden door enkel aan een teugel te trekken, maar voor de kar gebeurt dit el zo, of niet?
-galop: moet je paard per bocht ook wisselen van galop, doet die dit uit zichzelf? of geef je daar commando's voor, of galopeert die gewoon door in de galop dat die zit?

3als er nog tips zijn, vuur maar af

Napie

Re: [AR] mennen in het algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:49

Voor de wagen laat je je paard wenden door de tegenovergestelde leidsel na te geven, dus eigenlijk tegenovergesteld aan het onder het zadel. Daarnaast kan je aan de stelling werken door de zweephulp dus zweep aan de buitenzijde om te voorkomen dat hij uitzwaait en zweep aan de binnenzijde als je meer buiging wilt. Zweep op de plek van de ruiterbeen, dus vlak achter het schoftje. Hou er verder rekening mee dat de afstand tussen hand en paardenmond veranderd in de wending. Onder het zadel draai je met je paard mee, vanaf de bok draait je paard eerder als jij. Went je links (en je zit aan de rechterkant op de bok) dan wordt de afstand groter en moet je je leidsel verlengen. Went je rechts dan wordt de afstand kleiner er moet je je leidsel verkorten.

De tweede vraag snap ik niet helemaal maar ik neem aan dat je bedoelt als je bijv. in een hindernis rijd of een slangevolte rijd in galop. Je schrijft dat je een hitsig paard heb voor de wagen, begin dan de eerste tijd niet aan de galop. De galop komt in de dressuurproeven pas bij de Z. In de marathon gaat het meestal vanzelf. Mijn pony's springen vaak zelf om. Eventueel kan je hier ook weer gebruik maken van de zweep. Ip kan ik een galopwissel maken met de zweep. In galop zetten is een kwestie van nageven met eventueel een stemcommando.
Doe je ook verslag van je menles???

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:26

ja, de menles is inmiddels gedaan
van die galopvraag was meer benieuwdheid, of de paarden voor de kar ook moeten wisselen, of dat ze dan meer evenwicht hebben ofzo, dat wist ik niet precies.

we zijn een goed uur onderweg geweest, nu veel last van men schouder van gespannen tez zitten
bij het vertrekken mijn bocht te kort genomen en bijna de poort geramd, en eenmùaal bij een drukke weg over te steken een miscommunicatie.
ik wilde rechtdoor, en paard naar links, uiteindelijk stond het paard ter plaatse te springen .
Maar het is erg goed gegaan, na een paar keer snapte ik hoe ik de bocht moest nemen, en et paard was keibraaf.
normaal is ze altijd hitsig voor de kar, maar deze keer wachtte ze netjes mijn commando's af, begon niet te lopen, ging eerder te traag dan te vlug.
en bij het bochten nemen corrigeerde zij mij door hem wat ruimer te nemen.
dus ik heb echt veel geluk met dat paard.
vind het ook wel leuk om te mennen, jammer dat je niet alleen de weg op kan (en durf)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:31

Ja, een paard wat makkelijk kán overspringen springt 9 van de 10 keer ook over naar de goede galop. Het is voor hem makkelijker dan in contra-galop.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:12

maar wat als die niet overspringt?
nu ja, dat zijn nog dingen ie zichzelf zullen uitwijzen, ik hou het voorlopig bij stap en draf, en nu en dan eens een paar pasjes galop als de gelegenheid erg goed is...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:54

Dan is het zijn eigen probleem

Voorlopig hoef je in de proeven (alleen ZZ is galop trouwens) nog geen wissel te laten zien, dus is er geen reden om het ze te leren. Al zijn er wel geruchten dat er plannen zijn om vliegende wissels in de ZZ proeven te plaatsen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:01

maar ik zit liever niet in een kar waarvoor een paard staat dat onderuit gaat hoor
Welke takken heb je eigenlijk in mennen?
ik weet bij god het vershcil niet tussen marathon,dressuur, en ev andere takken?
wat moet je kennen om een beginnersproef met redelijk goed gevolg af te leggen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:11

Marathon; wegtraject (+- 6 km draf, 1 km stap), rust, 6 hindernissen met daartussen ook traject (+- 6 km). Trajecten moeten op snelheid en je krijgt strafpunten als je te snel/langzaam rijdt. Hindernissen zijn op tijd (apart) --> hoe sneller hoe minder strafpunten.

Dressuur; Zelfde als ohz.

Vaardigheid; Vaardigheidsproef. Op snelheid door kegelparcours rijden.

Samengesteld is alle 3 de onderdelen samen. En dressuur en vaardigheid is ook apart.

B-proef; Volte's, van hand veranderen in middendraf, gebroken lijn met 1 hand, stappen, overgangen van 1 (dus halt-stap, stap-draf), je hoeft niet op de letter te rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:01

dus marathon is in principe het zwaarst wat betreft conditie van het paard?
(ik rij/men met een belgisch trekpaard, ze heeft een goede conditie, maar dat is niet te vergelijken met de echte tuigpaarden...)
hoe groot zijn de "piste" waarop gereden worden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 04:15

Marathon vergt behoorlijk wat van de conditie. Met echte tuigpaarden is het niet aan te raden marathon te rijden. Die worden gefokt om veel knie aktie te laten zien en dit kost veel energie. Er worden met belgen wel marathons gereden alleen ben je erg in het nadeel omdat je niet echt wendbaar bent. Er zijn voor trekpaarden zelfs aparte competities.
In de samengestelde wedstrijd is de dressuurpiste 80x40 of soms zelfs 100x50. In de dressuur hoort hij outdoor 60x30 te zijn. Indoor mag hij 40x20 zijn maar dat is wel heel krap met een belg.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 05:52

Grappig dat Koos de Ronde dan internationaal rijdt met tuigers.
iig Nietje en Majoor zijn volle tuigpaarden.
Ik heb zelf ook een tuiger, en ook een paar keer een samengestelde wedstrijd gereden, en die kon makkelijk nog een rondje.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:04

napie schreef:

In de samengestelde wedstrijd is de dressuurpiste 80x40 of soms zelfs 100x50.

ik heb nog nooit een 100x50 bak gezien. ik ben 30x60 40x80 en 40x100 tegen gekomen. volgens mij bestaat 50x100 ook niet. 30x60 wordt dan toch wel erg krap voor een belg.

de galopswissels zou ik me nog niet druk om maken. de eerste wedstrijden zijn galopjes schaars en je paard springt echt wel over als hij dat makkelijker vind. draven in de hindernissen gaat vaak net zo snel als galopperen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 08:54

ben niet echt van plan om wedstrijden te rijden, eerst wat meer oefenen met het recreatief te mennen,dan mag ze op zwangerschapsverlof, dan een halfjaar bij het veulen, en dan gik misschien gevordert genoeg zijn om een wedstrijdje te rijden, maar echt dik zit het er niet in...

maar vind het wel leuk om de oefeningen en afmetingen en dergelijke te kennen.
niet omdat ik geen wedstrijden rij dat ik niet kan oefenen hé,vind het echt wel leuk

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:27

Je hebt natuurlijk tuigpaarden en tuigpaarden. Een getraint tuigpaard voor het aangespannen werk, die zal het inderdaad moeilijk hebben. Maar een tuigpaard dat alleen op papier tuigpaard is, heeft het niet veel moeilijker dan een doorsnee-paard.

En de dressuurbanen zijn binnen 20x40 óf 20x60 (als de manege's ruimte hebben, leggen ze bijna altijd wel die 20x60 neer).
Buitendressuurbanen zijn voor álleen dressuur altijd 30x60.
Klasse 1 en 2 is het 30x60 of 40x80 of 40x100
Klasse 3 in 40x80 of 40x100 (30x60 is bijna onmogelijk gezien de proef)

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:34

Herman ter Harmsel rijdt toch ook met tuigers? Net wat Sjonniej zegt, tuigers die getraind zijn voor de aangespannen sport zijn niet zo handig, maar als ze de knietjes niet te ver optrekken zijn ze prima geschikt!

En Belgen niet wendbaar? Dat valt heel erg mee hoor, Richard Haverkamp zie ik regelmatig samengestelde wedstrijden rijden met zijn span Belgen, en die gaat toch heel kort en hard door de hindernissen hoor! Tegen jouw shetjes kan ie natuurlijk niet op kwa wendbaarheid Napie , maar t ziet er wel spectaculair uit!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:48

Oja, 40x100. Ik heb 1 keer in een 40x100 baan gereden. Dat was notabene op de shetlandjubeleumshow van het stamboek in Ermelo. Je deed een eeuwigheid over de proef.
Ik zei dus echte tuigers en dan bedoel ik met enorm veel knie aktie. Die kracht gaat alleen maar omhoog en niet zozeer vooruit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:22

Haha ja zeker de klasse 1 proef duurt voor je gevoel een half uur in die baan, met al die einden stap erin.