[AR] Kopen van een nieuwe tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[AR] Kopen van een nieuwe tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:05

Omdat het zo goed gaat met het mennen, ben ik van plan om volgend jaar een nieuw tuig voor Jorrit te gaan kopen. (Ik ben aan het sparen)

Graag zou ik van jullie willen weten waar ik om moet letten en wat handig is om op te letten. bijvoorbeeld leerkeuze, riempjes, gespen enz.

Dus....
Roept u maar!!!

Asward

Re: Kopen van een nieuwe tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:02

Het ligt er maar net aan wat je wilt. Gewoon recreatief rijden, alleen twee onderdelen of ook marathon.
Ik heb zelf een Ideal marathon tuig. Gebruik dit zowel om mn haflinger als op mn paard. Een super tuig!!

Asward

Re: Kopen van een nieuwe tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:06

Ik heb je vraag even aan een paar kenners voorgelegd...nu hopen op adviezen.. .

palousa_boy

Re: [AR] Kopen van een nieuwe tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:02

het gebruiksdoel is idd erg belangrijk, als je alleen op de weg rijd hoef je ook geen marathonwagen te kopen.

verder de kwaliteit, vraag aan mensen watvoor tuig hun hebben, hoe oud het is, hoeveel het gekost heeft, wat ze ermee doen en het belangrijkste, wat vinden hun ervan.
als je uit gaat van "verstand komt met de jaren" dan zou ik hier een uitzondering maken omdat het een erg dure hobby kan gaan worden.

kijk ook niet altijd naar de prijs, vaak is een tuig van €200 niet erg aantrekkelijk, tenzij voor een shet natuurlijk.

ikzelf werk met vd wiel tuigen, deze zijn super. ze gaan lang mee (sommige al 15 jaar) zijn erg sterk en kan je elke dag gebruiken. het enigste nadeel is dat ze erg duur zijn, maar dan heb je wel echt goede kwaliteit.

de tuigen van ideal zijn ook goed, ook iets goedkoper. zelf heb ik geen ervaring met deze tuigen, maar hoor er vaak goede verhalen over.

van rijs tuigen, erg mooi, handgemaakt en goede kwaliteit. ook met deze tuigen heb ik geen ervaring maar hoor er goede verhalen over. ook deze tuigen kosten wel een paar centen.

verder zou ik je ook adviseren om even de zoek functie te gebruiken, dit soort vragen worden vaak gesteld.

suc6 ermee

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 13:04

Dank jullie voor de reacties. Ik rij inderdaad recreatief maar vind het belangrijk dat het tuig en de kar van een goede kwaliteit zijn.
Ik laat jullie wel weten wat het geworden is.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:43

palousa_boy schreef:
kijk ook niet altijd naar de prijs, vaak is een tuig van €200 niet erg aantrekkelijk, tenzij voor een shet natuurlijk.

verklaar uw nader

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:15

Ik heb zelf een tinker en wilde graag een zigeunertuig. Ik heb een stevig tuig gevonden waar van ook enkele onderdelen met nylon versterkt zijn. (strengen)
Het hangt er idd vanaf wat je er precies mee wilt doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:49

laura2span schreef:
palousa_boy schreef:

verklaar uw nader

ik probeer hier eigenlijk te zeggen dat zoals ik ze noem, de marktplaats tuigen, vaak niet van zulke degelijke kwaliteit zijn, maar wel leuk geprijst. zo komt het weleens voor dat je een 2 span tuig koopt (maat full) voor € 200. als je dit vergelijkt met een vd wiel waar je 20 keer meer voor betaald dan is het een kooptje, maar aan reperatie (soms vervangen van het gehele tuig) ben je veel meer kwijt en het gaat gewoon niet lang mee.

tuigen voor shetten daarintegen heb je voor €200 best degelijke tuigen, hier zit natuurlijk veel minder leer en arbeit in.

dus vandaar mijn opmerking kijk niet altijd naar de prijs, maar vooral naar de kwaliteit.

is het zo iets duidelijker?

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:08

Wat kost een tweespan vd Wiel tuig eigenlijk ongeveer?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:41

laura2span schreef:
palousa_boy schreef:

verklaar uw nader

Ik dacht hetzelfde.....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:09

laura2span en napie: Ik dacht ook het zelfde.

Maar ik moet wel zeggen dat ik een tuigje van 180 euro heb om mijn pony's te beleren en ik gister nog een complimentje kreeg over hoe zo'n goed en mooi tuig ik had (heb hem al een jaar, en zelfs nog nooit schoon gemaakt ).

Dit word straks mijn bos/bagger tuig en er komt een knap tuig(zodra ik ook een knappe wagen heb).

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:06

ik heb een volledig tuig besteld voor 170 euro, inclusief bit, leidsels, bontje onder het schoftstuk of hoe je het ook noemt. het is van imperial riding, rvs gespen, en strengen extra verstevigd. ik heb het zelf al gezien in de winkel, alleen dan in 2span. ik krijg enkelspan. van andere mensen die dat tuig hebben goede ervaringen van gehoord. dus ben benieuwd. en het is ook voor 1 a 2x in de week uurtje te rijden. dus niks inspannends.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:17

ik stuur je even een pb, heb 2 enkelspan pony tuigen te koop.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:00

Tja, na lang sparen een ideal, de kwaliteit is denk ik wel bekend van deze tuigen.
Een nadeel had niet gedacht dat dit tuig drukplekken zou geven, na een lange gelegenheidsrit had ik dus een pony met drukplekken.... Weer wat geleerd in het leven, altijd een dam hoe heten die dingen ook weer, een antidruk pad laat ik het zo maar even noemen eronder. Ik heb me lesje wel geleerd waar ik als ik er nu naar naar kijk nog steeds om kan janken!! Dus ook bij goede kwaliteit tuigen met goede pasvormen goed opletten.....

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:55

Rosie dat heb ik dus precies hetzelfde. Ik heb altijd met super goedkoop tuig gereden omdat ik nooit wist hoelang ik nog wilde mennen en of ik tweespan wel leuk zou vinden.
Na lang sparen heb ik toen een ideal frans gareel tuig gekocht, onwijs mooi tuig en leek super te liggen. Heel stiekem kwamen er witte haartjes bij en voor ik het wist durfde ik niet meer te rijden. Wij terug naar de winkel met tuig en pony's maar het lag opzich goed. Hij raadde ons ook aan om onderleggers te nemen wat ik eigenlijk onzin vind bij zo'n duur tuig.
Ook ik baal als een stekker, mijn pony's hebben beide witte plekken onder het schofttuig.

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:44

Ja, het is echt echt heeeel balen. Je schaamt je ook zo, vind ik tenminste. Als ik naar mijn wagen ga moet ik altijd een klein stukje met mn pony langs de fiets en kom dan langs een dure pensionstalling. Nou iedere keer schaam ik me dood met die witte plekken op een pik zwart ponyke.... Terwijl idd altijd met goedkoper tuig gereden niets aan de hand nou na lang sparen idd ideal, leek ook idd super te liggen, nou denk je nog niet eens bij na om een onderlegger eronder te doen, is nooit een probleem geweest bij goedkopen tuig. Nou waarom dan bij duur tuig dat heel mooi op de pony's is afgestemd???? Ik kon heel de buurt wel bij elkaar gillen toen ik na die rit die twee kale plekken zag.....Schrok me hellemaal het apenzuur. Tja en het ergste is het gaat nooit meer weg.....ook dat nog!!