Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Je kan een paard met één longeerlijn nooit mooi rond laten lopen. Tenzij je paard het uit zichzelf doet en dat zonder aanleuning kan. Aan één longe krijg je namelijk nooit een goede aanleuning en je kan de achterhand ook niet activeren.
je hoeft een paard echt niet in een *houding * te zetten met toeters en bellen zodat ie goed over zijn rug etc gaat lopen.
Cinnepin schreef:Jiehaa dat is wat ik ook probeerde te zeggen inderdaagje hoeft een paard echt niet in een *houding * te zetten met toeters en bellen zodat ie goed over zijn rug etc gaat lopen.
vroeger dacht ik het ook hoor maar sinds ik les heb van een ontzettende goede instructrise ben ik heel anders gaan denken over bepaalde dingen en zie ik ook hoe het anders kan wat vaak nbog beter werkt ook
Zonder hulp teugels is dus ECHT niet alleen rond slingeren..je kan je paard zo ook hard laten werken..heb het met mijn ogen gezien hoe dat met mijn paard werd gedaan
ik ben namelijk niet tegen het gebruik van hulpteugels, maar vind wel dat er voorzichtig mee omgegaan moet worden. Een paard wat niks mankeert, kan je rustig aan het werk zetten aan bijzetteugels of een pessoa (ik gebruik zelf de gogue nu mijn paardje weer fit is, en die werkt voor ons heel prettig!).jiehaaa schreef:En vraag je af waarom hij zo loopt, er kan ook iets niet goed zitten in zijn lijf! (Praat uit ervaring) Dan kan je wel met hulpteugels aan de gang gaan, maar als er iets mis is doe je hem alleen maar pijn door hem in een houding te forceren.
Dus kijk eerst of er een oorzaak in zijn rug is, een paard wat lekker in zijn vel zit zal ook met zijn neus over de grond willen (voorwaarts-neerwaarts) aan de longe, en daar ontspannen ze van. Doet 'ie dat niet, kan het op een probleem duiden.
waardoor ze dus ook weer erg terug komt in tempo. De pessoa is voor mij echt een uitkomst. Ze stapte ook nooit in der voetstappen zegmaar, nu wel. Je kan ook aan der zien dat ze de goede spieren gaat gebrúiken, en dus niet alleen een beetje wandelt.

) en strekt zijn hals heel mooi! Zonder hulpteugels! terwijl hij vroeger altijd sterren liep te kijken