ik longeerde vroeger ALTIJD zonder lijn eigenlijk... niet alleen in afgesloten omgevingen, maar ook gewoon op ons land van 150 bij 40 meter. En dan nog netjes op de cirkel bij mij.
Geloof nou niet echt dat dat zo vreselijk gevaarlijk was... (het enige risico wat ik liep was dat mn pony het grassprietje helemaal aan de andere kant van het veld belangrijker vond, en dat ik m dan weer moest gaan vangen. Maja, er zat verder ook niks om m heen, dus het was alleen maar hoogst irritant, maar voor paard of begeleider niet gevaarlijk in mijn ogen)
Dat je niets zou kunnen zonder lijn, bit of whatever vind ik wat ver gaan, daar je met je lichaamstaal uitstekend duidelijk kunt maken wat je van je paard verlangd. Of het nu gaat om stelling, binnen of buiten, of om verzamelen, strekken, hoofd-hals-houding, enz enz, maakt allemaal niets uit. Het is weldegelijk mogeijk, het kost alleen heel veel tijd en moeite. En uiteraard ga ik hier uit van een gezond paard! Maar goed, dat is gewoon een verschil van trainingsmethode.
Groetjes,Lacuna