[AR] [LO] Zonder longeerlijn??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

[LO] Zonder longeerlijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:44

Op onze manege hebben ze een longeerpiste.
Voor het rijden moet ik dus even longeren.
Nou ik ben dus lui en heb geen zin om met het longeren iedere keer de longeerlijn vast en los en vast enz. te maken dus longeer ik haar zonder lijn. (Eigenlijk longeer ik dan niet meer )
Maar nou zei iemand gister dat dat gevaarlijk was..
Maar wat is daar nou zo gevaarlijk aan?
Ze kan er niet uitspringen.

Wie vertelt het of is het gewoon onzin?

pomelo

Re: [LO] Zonder longeerlijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:29

veel weet ik er allemaal niet van, maar het lijkt mij niet gevaarlijk hoor, als de ruimte goed afgesloten is kan er toch niet veel gebeuren?

Natural_Ride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:49

het lijkt me goed hoe jij het doet wel veilig als je pony er niet uit kan is het goed

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:43

met paarden omgaan kan altijd gevaarlijk zijn
inprincipe longeer je niet maar gooi je je paardje los. daar is niets mis mee, maar je paardje kan wel lopen zoals hij zelf wil, en daarmee bedoel ik: buitenstelling en naar binnenvallen, als je de longe er wel aan heb dan kan je dat corrigeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:05

als het enkel voor de eerste frissigheid eruit te halen is vind ik het beter zonder longe?
waarom? stel, met lonng, je paard bokt, en raakt met zen benen over de longe!.
zoinder longe kan dit niet gebeuren, en je hindert hem niet in zijn mond
wat geeft dat dat hij naar binnen valt?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:19

Het paard moet idd gewoon voor de frissigheid gelongeert worden en ze luistert goed en ze kan nergens heen...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:56

Zonder longeerlijn, bit en bijgezet te zijn voegt longeren niet zoveel toe. Als alleen de ergste energie even eruit moet, kan je ook prima losgooien ipv rondslingeren.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:27

Lkkr zonder lijn!
Maar ik weet niet of je dan wel zadel en hoofdstel ophebt?
Daar ben ik niet helemaal voor ivm klappergevaar ensjow

Lkkr hoor even de frisheid eruit en het paard kan idd meer zonder lijn(qua gekke sprongen etc) dan met lijn...

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:16

In de winter al staat me arabiertje op stal spuugt ze ook vuur al komt ze buiten zo wild is ze, dan laat ik haar ook altijd los in de bak.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:00

ik longeerde vroeger ALTIJD zonder lijn eigenlijk... niet alleen in afgesloten omgevingen, maar ook gewoon op ons land van 150 bij 40 meter. En dan nog netjes op de cirkel bij mij.
Geloof nou niet echt dat dat zo vreselijk gevaarlijk was... (het enige risico wat ik liep was dat mn pony het grassprietje helemaal aan de andere kant van het veld belangrijker vond, en dat ik m dan weer moest gaan vangen. Maja, er zat verder ook niks om m heen, dus het was alleen maar hoogst irritant, maar voor paard of begeleider niet gevaarlijk in mijn ogen)
Dat je niets zou kunnen zonder lijn, bit of whatever vind ik wat ver gaan, daar je met je lichaamstaal uitstekend duidelijk kunt maken wat je van je paard verlangd. Of het nu gaat om stelling, binnen of buiten, of om verzamelen, strekken, hoofd-hals-houding, enz enz, maakt allemaal niets uit. Het is weldegelijk mogeijk, het kost alleen heel veel tijd en moeite. En uiteraard ga ik hier uit van een gezond paard! Maar goed, dat is gewoon een verschil van trainingsmethode.
Groetjes,Lacuna

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:09

Ik longeer bijna altijd los gewoon in de bak. Gaat perfect. Zie er geen gevaar in. Inderdaad lekker makkelijk

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:15

kan geen kwaad hoor, goede lichaamstaal gebruiken en dan maakt het niets uit, tenzij je een paard hebt dat je aanvalt, dan zou ik het afraden, haha!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:40

Tuurlijk kun je zonder lijn longeren! Let er wel op dat de longeercirkel goed afgesloten is. Ik doe het ook regelmatig en probeer op deze manier mijn paard scherp te houden en op eigen benen te laten lopen.

Als je je paard/pony op deze manier niet onder controle hebt, heeft het niet zoveel zin. Dan is het gewoon losgooien. Daar is ook niets mis mee, maar het hangt er vanaf welk doel je hiermee wilt bereiken