[AR] halve oogkleppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

[AR] halve oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:24

Hoi,

Afgelopen weekend zag ik op een marathon een tweespan haflingers die werden gereden met men-hoofdstellen, maar dan met halve oogkleppen. Ze waren van hard kunststof, en hadden de vorm van een halve maan. De paarden zagen schuin achter zich niets, maar opzij dus wel. Dit in tegenstelling tot volledige oogkleppen, waar paarden opzij niets zien.
Volgens mij waren de kleppen van Racing Tec. Wie heeft er ervaringen met dit soort oogkleppen en kan me er meer over vertellen? Op internet heb ik niets kunnen vinden. Weet iemand misschien een site?
Laatst bijgewerkt door Percy op 21-09-05 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag voor de titel gezet.

Sjonniej

Re: halve oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:56

Hier zijn al een heleboel topics over geweest. Of er bokkers zijn die ze hebben weet ik zo 1, 2, 3 niet.

Ik zie er zelf het voordeel niet van in, dus hou het bij de 'gewone' oogkleppen. Als je 3x een marathon hebt gereden, weten ze al wat de bedoeling is en willen ze meteen een poort inspringen als jij maar half in de leidsel knijpt, omdat ze die poort dus al zien.
Nee, voor mij voegen de halve oogkleppen niets toe.

Percy

Re: [AR] halve oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:07

Ik zie er wel voordelen in. Sommige paarden reageren schrikkerig op dingen als ze maar weinig kunnen zien, voor die paarden kan het een oplossing zijn. Verder kan het prettig zijn als het paard meer ziet omdat het paard dan mee kan helpen te voorkomen dat hij in de problemen komt.

De Shet wordt gereden zonder oogkleppen, die ziet het tenminste als mijn dochter weer eens niet oplet en hem de sloot in dreigt te sturen
Nu is hij braaf maar als ik hele drukke kinderen mee heb die klieren met de zweep of druk zijn in hun bewegingen reageert hij daar wel op. Met halve oogkleppen kan je dat voorkomen omdat hij niet kan zien wat er op de kar gebeurt.

Ik wil ze voor mijn Tinker ook hebben. Als ik hem o.h.z. rij zonder oogkleppen en hij om zich heen kan kijken is hij niet echt schrikkerig. Met oogkleppen heeft hij daar wel last van. Hij hoort iets maar kan het niet zien, daar heeft hij een hekel aan. Maar ik moet er bij hem al helemaal niet aan denken dat hij ziet wat er op de kar gebeurt. Wat ik met de zweep doe als ik hem niet actief gebruik gaat hem niets aan

Ook voor Sally denken we er over, zij had vroeger niet eens oogkleppen, nu wel omdat ze nogal snel afgeleid was in de dressuur maar in de marathon ging het perfect zonder.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 11:55

Hoi,

Bedankt alvast voor de reacties. Ik had nog niet gezocht in het archief naar andere topics hierover, zal dat zeker eens doen (ben een beetje een nieuwkomer in de [AR]-wereld, vandaar ).

Onze pony wordt op dit moment beleerd, wat zeer voorspoedig gaat. Alleen is hij nog een beetje kijkerig naar wat er achter hem gebeurd. Met oogkleppen op gaat het een stuk beter, maar toen ik die halve kleppen zag dacht ik ook dat het misschien wel handig zou zijn als ie naast zich ook zou kunnen zien, zodat ie zelf ook beter gaat opletten. Echt kijkerig is ie namelijk niet.
Omdat we toch een nieuw tuig moeten aanschaffen ben ik me goed aan het orienteren wat er allemaal mogelijk is. De halve kleppen kende ik nog niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:29

Ik denk dat je heel erg moet aankijken hoe je paard loopt.
Zo zie je dat Percy haar paarden en wel veel beter op lopen en wat schrikkerig zijn met oogkleppen. Maar die van mij schrikken juist ohz. van meer, omdat ze meer zien. Ik denk dat dit per paard gewoon heel verschillend is.