[AR] Wanneer op buitenrit te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

[AR] Wanneer op buitenrit te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:29

oke...
mijn verzorgpaard is beleerd voord e kar....
ik men dan ook regelmatig met haar in eht weiland en dit gaat erg goed, alleen hebben we laatst een ongelukje gehad... maar hier is ze ook weer overheen... het gaat super...
ik rijd haar ook onder het zadel.. buitenritten... ze is er dus wel aan gewend...maar ikw il zo graag buitenritten maken voor de kar... maar wanneer kan dit en mijn kar is ook zonder rem....ik weet dat er heel gemakkelijk ongelukken kunnen gebeuren en dat wil ik natuurlijk neit...

moet ik nog meer oefenen enzo offf....?

Dennis

Re: Wanneer op buitenrit te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:11

Roos ging al voor de wagen de weg op toen ze er 4x voor gestaan had. Een wagen zonder rem.

Een rem maak weinig verschil, als ze gaan trekken ze dwars door die rem heen!

Als jij je paard voldoende vertrouwd en denk dat het verantwoordelijk is kan je rustig de weg op. Neem wel altijd iemand mee!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:14

dat is waar, ik heb haar wel een broek aan, maar met een shet gaat ht vind ik ook wat makkleijker...mijnes heeft nooit ergens anders gelopen dan op de weg...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:15

weet je de verkeersregels?
is je paard verkeersmak?
heb je een goede groom?
heb je zelf genoeg ervaring (om haar ergens langs te sturen als je ie niet wil bijv)?

dan kun je gaan.

zonder rem en zonder broek is not done. waarom zou het met een shet makkelijker gaan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:18

Een shet kan net zo hard aan de kletter gaan als een 'groot paard' en net zo makkelijk veel schade aanrichten.

Met Roos ging ik zo de weg op, geen probleem. Angel ben ik veel voorzichtiger mee. Het gaat dus echt niet om het ras, maar om het karakter!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:44

maar ik heb haar wél een broek aan... en oke shet kan net zo goed aan de kletter gaan, maarja ik ben men eigen shetjes gewend... en die kijken gewoon nergens naar om,
wanneer is een paard verkeersmak, ze kan nog wel eens chrikken van een grote vrachtwagen, maar ik rijd haar altijd op buitenrit...
ik ben wel streng voor haar... dus ze luistert verder wel goed en zo overwinnen we ook veel angsten...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:06

Wij stoppen dmv. dubbele longe alle commando's erin. Als die er voor 100% inzitten, gaan ze voor de wagen en meteen de weg op. Rechtuit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:11

laura2span schreef:
weet je de verkeersregels?
is je paard verkeersmak?
heb je een goede groom?
heb je zelf genoeg ervaring (om haar ergens langs te sturen als je ie niet wil bijv)?

dan kun je gaan.

zonder rem en zonder broek is not done. waarom zou het met een shet makkelijker gaan?

Helemaal mee eens. Als ze goed aan de hulpen is in het weiland en verkeersmak dan kan je de weg op.
Als je rondjes rijd in het weiland dan kan een paard zich wel eens gaan vervelen en zoekt dan aktiviteiten (zoals klieren en bokken) om onder het werk uit te komen. Hij vermaakt zich beter op de weg.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:40

ze luistert goed naar me, maar ze vind het ookw el leuk in het weiland, ik kan geen verveling vinden, behalve bij mij:P
alleen gaat ze soms ongevraagd in draf, vind ze geweldig hoe ze ook hijgt of zweet, dus haar werkwil zit wel goed;)
ze heeft wel moeite met de vele bochten die we moeten draaien en op de weg kan je lekker doordraven, dus ik wil zo graag grote blokken om maken, conditie verbeteren... en eht is gewoon gezellig:)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:55

Als je een broek hebt is een rem niet echt noodzakelijk. Als ze er echt van tussen gaan trekken ze toch door je rem heen. De broek kan de kar opvangen als de weg iets naar beneden loopt en ook bij het halthouden loopt de kar dan niet op het paard.
Neem ALTIJD een goede groom mee. Eventueel achter een ervaren paard aan mennen als je de mogelijkheid hebt.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:43

Mijn paard is buiten beleerd. Dus na het longeren, slepen etc.etc. hebben we haar zo ingespannen op een recht stuk en direct een ritje gemaakt.
Als je niet zo zeker van je zelf bent, laat je iemand aan het hoofd meelopen, dan heeft je pony ook een beetje steun. Als het goed gaat, kan diegene weer op de wagen klimmen en er snel weer afspringen als je denkt dat dat nodig is.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:46

oke bedankt, ja ik neem zeker 2 mensen mee die altijd helpen met het optuigen enzo, en toevallig kwam ik laatst iemand tegen ide ook ment met zijn fries, die wil vast wel ff meerijden...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:52

wij zijn ook vrij snel buiten gaan rijden met hem
eerst gekeken in de wei hoe hij reageerde op de hulpen en stemcommando's
want dat moet er helemaal in zitten
hij moet reageren op jou stem
en toen dat super ging meteen naar buiten gegaan
met iemand naast zijn hoofd met een lange lijn (halster onder het hoofdstel voor nood)en toen steeds verder van hem vandaan en later op de kar naast mij zitten met de lange lijn erbij
en toen al vrij snel zonder lijn en halster
suc6

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:49

Bij het beleren voor de kar van mijn ijslander ging er een aantal ruiters met brave paarden mee, voorop. Ideaal was dat.
Zo lette ze buiten vooral op haar vriendjes en niet te veel op alle apen en beren die achter de bosjes klaar stonden. De eerste buitenritten verliepen zo zonder problemen, wat het zelfvertrouwen van mijn paardje enorm vergroot heeft. Ze is nu bomproof!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:31

oke dus achter iemand anders aan rijden, maar een halster eronder lijkt me nogal irritant eigelijk....
en nog iets.. ik heb géén koetsiersbewijs... moet dit wel?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:38

Ik heb een halster eróver gedaan. Dat is wel erg makkelijk, want je hulp kan dan direct het touw grijpen.

Zonder koetsiersbewijs kan prima, als degene die ment maar ervaring heeft met jonge paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:47

Mijn pony's hebben in het begin ook altijd een halster over het hoofdstel heen. De eerste keer gaat er vaak ook 1(of meer) pony mee onder het zadel en loopt er iemand naast. Bij de ene pony word het touwtje al snel aan het schoftje geknoopt en word het niet gebruikt, bij de andere pony blijven we er wat langer naast lopen.

Net als draven, de een is in stap veel makkelijker te bewerken, de ander in draf. Mijn eigen shetlanders zijn dooie sullen in stap over het algemeen, maar heb deze zomer een belgisch mini paardje beleerd en die liep in stap te knoeien en te klooien, in draf ging het wel keurig dus met haar heb ik meer gedraaft.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:15

oke, nouja ze is 5... zelf heb ik -vind ik- genoeg ervaring met jonge/wilde paarden... ze is beleerd in door mensen die dat kunnen:P enn ja ik oefen veel in het weiland dat gaat verder super goed.. nouja ik als ik ga kies ik maar een rustige dag uit... zondag fozo als dat van de eigenaar mag...
owja kan je beter gelijk een groot blok om, of klein stukki eom te wennen... beter groot toch?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:40

Amo had drie (!!) keer voor de kar gestaan en toen gingen we er gelijk 1.5 uur mee naar buiten, gewoon door het dorp en langs drukke wegen. Geen rem op de kar. Ging perfect, maar Amo is dan ook een bijzonder braaf beestje

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:07

1,5 uur vind ik dan wel een beetje veel voor in het begin. Ze moeten het wel allemaal geestelijk kunnen verwerken.

Wij gaan in het begin 10 minuutjes weg, dat doen we 3x in de week (voor de rest alleen wat longeren of niets, hij moet de tijd krijgen om het te verwerken) en de week erna gaan we weer een stukje verder, zeg maar 15 minuutjes.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:09

Je moet wel bedenken.. Ik vind zelf dat een paard voor de kar een heel ander paard is dan bij een buitenrit. Ik ken bijvoorbeeld twee paarden als ik buiten ging rijden was de een snel en de ander sloom, en voor de kar precies andersom..

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:28

Sjonniej schreef:
1,5 uur vind ik dan wel een beetje veel voor in het begin. Ze moeten het wel allemaal geestelijk kunnen verwerken.

Wij gaan in het begin 10 minuutjes weg, dat doen we 3x in de week (voor de rest alleen wat longeren of niets, hij moet de tijd krijgen om het te verwerken) en de week erna gaan we weer een stukje verder, zeg maar 15 minuutjes.

sluit ik bij aan je moet niet meteen te lang gaan
steeds kleine stukjes van een minuut of 10 a 15
ze moeten het wel leuk blijven vinden en dan langzaam opbouwen
zodat ze er aan wennen er gebeurd ineens heel veel geef hem daar te tijd voor omdat te verwerken

en over het halster ik bedoelde in mijn vorige reaktie natuurlijk EROVER HEEN
ik had in mijn berichtje eronder getypt maar dat is niet goed hihi

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:53

oke, neee 1.5 uur vind ik zelf ook wat te lang, maar 10 minuutjes vind ik zelf eigelijk wat kort, ze is niet net beleerd ofzo... in het weiland rijden we ook al zon 3 kwartier ofzo... het is ook niet de eerste keer dat ze buiten komt.. maar natuurlijk wel op een hele andere manier... misschien is ze wel heel fel, omdat ze in het weiland al erg graag wil.... dus dan denk ik iets langer rijden zodat ze wat moe word het is natuurijk wel veel lichter als in het gras

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:55

rensju schreef:
oke dus achter iemand anders aan rijden, maar een halster eronder lijkt me nogal irritant eigelijk....
en nog iets.. ik heb géén koetsiersbewijs... moet dit wel?

Een koetsiersbewijs is net als een ruiterbewijs niet verplicht, behalve in sommige natuurgebieden.
Je WA verzekering dekt in de meeste gevallen schade. Het keotsiersbewijs is ahw een extra verzekering voor als je WA het laat afweten.
Daarnaast is het erg leuk om de cursus te doen en bovendie leerzaam...je bent wel beter voorbereid.
Ik had iets meer dan 20 jaar rij-ervaring en had ook wel eens gemend toen ik aan de cursus begon. Ik heb geen ruiterbewijs. Maar ik kan wel zeggen dat ik het erg leuk vond om het keotsiersbewijs te halen en ik heb toch nog wel dingen opgestoken die specifiek met het mennen te maken hebben.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:59

oke, nou ik ben nu eigelijk niet van plan voor het koetsiersbewijs te gaan... druk mt school... 6vwo dus misschien later dan, k ben wel eens met iemand anders mee gweest en het lijkt me idd wel leuk