[AR] [LO] dubbel longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

[LO] dubbel longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:05

Voor het eerst heb ik aan de dubbele longe gewerkt met mijn paardje.
Hij was erg opgewekt maar als ik niet opletten liep hij regelmatig veel te diep...
Valt dit nog voor?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-09-05 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Kafue

Re: dubbel longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:29

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Maar als hij te diep gaat voor meer opdrijven met stemcommando en of de zweep, dus achter er meer onder dat hij gaat dragen. Niet sneller meer dragen ophoudingen maken met de dubbele lijn die komen goed over.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:04

Dank je Kafue, ja je hebt goed begrepen blijkbaar, wat je uitlegd moet ik doen idd.

Btw we hebben 'ongeveer' hetzelfde onderschrift

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:25

cinv schreef:
Dank je Kafue, ja je hebt goed begrepen blijkbaar, wat je uitlegd moet ik doen idd.

Btw we hebben 'ongeveer' hetzelfde onderschrift

Grappig ja inderdaad. En zo is het ook respect voor het paard.
Werken aan de dubbele lijn vinden ze prachtig, en is heel behulpzaam voor de training.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:58

Ja maar wel lastig

Man wat een ruzie heb ik gehad met al die lijnen !! Ik ben daar echt niet handig in !! hihi

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:10

Ik vind het juist super fijn om te longeren met dubbele longe.
En mijn paard heeft ook wel eens de neiging om te diep te gaan als ik hem niet actief hou, maar dat heb ie ook met rijden, normaal longeren. Ik denk niet dat dat wat uitmaakt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:38

En volgens mij is longeren met de dubbele longe veeeeeeel beter voor het paard dan een enkele...heb ik van Monty Roberts...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:23

Inderdaad als paard niet voldoende stuwt vanuit de achterhand gaan ze te diep lopen. Kafue gaf goed advies.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:38

Lekker vooorwaards 'rijden'/drijven en niet te veel met je lijnen willen doen. Dat werkt iig bij mijn pony die af en toe achter de teugel kruipt heel goed.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:24

dit hoort toch eigelijk in Uit het zadel?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:48

Ik heb nog nooit met dubbele longé gelongeert. Mijn paard wil juist niet zo diep lopen, die hikt er altijd net tegen aan zeg maar. Is het dan handig om met dubbele longé te longeren?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 00:39

joeylover schreef:
Ik heb nog nooit met dubbele longé gelongeert. Mijn paard wil juist niet zo diep lopen, die hikt er altijd net tegen aan zeg maar. Is het dan handig om met dubbele longé te longeren?

Nee een dubbel lijn is dan ook niet handig. Het vergt een heleboel handigheid om daar mee te longeren. Je moet achter goed onder drijven.
In jouw geval ik heb even snel fotos gekeken. Je moet het paard actief naar je hand toerijden, meer spelen op de buitenteugel dus halve ophoudingen.
Je paard loopt een beetje veel op de voorhand en is er achter niet bij daarbij benut ze jouw hand als vijfde been ze hangt als het ware. Remedie meer been maar houd dat been lang he zoveel mogelijk drijvend oppervlak om je paard, meer rechtop zitten en dieper gaan zitten meer met de zit rijden.

Bij het longeren kun je denken aan een gogue hulpteugel. Die vraagt ruggebruik. Een dubbele lijn is handen bij het bijvoorbeeld juist stellen naar binnen of eentueel naar buiten, meer achter onder drijven om in de houding te komen en ontspannen naar beneden als je ontspant. de teugel leert je paard echter niet het halsstrekken dat leert het paard van jou. Na actief werken en het vanuit het achter naar voren rijden je hand op te zoeken. Het paard moet je hand opzoeken dus als jij de teugels laat vieren zoekt je paard de hand op, dat is basis. Als je begrijpt wat ik bedoel zo niet PB me maar leg ik je vragen graag uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:58

RT -> UZ

Niemandweet

Re: [LO] dubbel longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:15

IK vind de dubbele longer vééél fijner dan met 1 lijn.
Ik heb er nu een keer of tien mee gelongeerd en ze loopt veel beter en mooier en je hebt veel meer controle.

itsmemelin

Re: [LO] dubbel longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:24

dubbele longe werkt echt heel goed !!
op school deden we dit vaak wel zou ik er op letten dat je of met ronde touwen longeerd dikke touwen te koop bij de vis winkel dat gebruiken ze op boten ) anders glijd je touw niet mooi door je singel heen en kan je touw blijven steken als je paard diep loopt en een longeer singel met niet te kleine ringen !!!
veel plezier met longeren verder vind ik de passoa ook fijn