[AR] [VD] paard wordt lastig door de snoepjes bij vd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

[VD] paard wordt lastig door de snoepjes bij vd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:16

Ik ben met mijn shet en tinker bezig met vd, en het gaat best goed. Ze kunnen al de spaanse pas en buigen. Maar ze blijven continue mijn tassen nasnuffelen als ik met ze bezig ben (ik doe ze wel om de beurt). Ze worden er zo opdringerig van. Hoe doen jullie dit? En welke snoepjes geven jullie? Ik geef gewone paardesnoepjes klein gebroken.

licorne

Re: [VD] paard wordt lastig door de snoepjes bij vd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:52

Hoi!
Je kunt je paard leren "beleefd" te zijn, door dit gewoon heel consequent van hem te verwachten. Zorg dat je NOOIT iets geeft als ze er zelf om vragen, altijd pas als jij een kunstje gevraagd hebt. En leer ze dat ze juist niets krijgen als ze gaan schooien. Je kunt ze bijvoorbeeld, om ze te leren "beleefd" (ik zet dit tussen aanhalingstekens want ik vind het raar om een paard beleefd te noemen, maar dat terzijde) te wachten tot ze wat krijgen, even achter een draadje zetten. Jij aan de ene, paard aan de andere kant, zodat hij niet bij je kan komen. Vraag wat werk van hem, en zodra hij gaat schooien draai je om en loop je een paar passen weg. Richt je eventjes op iets heel anders, weet ik veel, zorg dat je daar iets hebt staan wat je even kunt gaan doen om niet met je paard bezig te zijn, voor mijn part kantklossen *grinnik*. Als je timing goed is en als je consequent bent (dit hangt niet van je paard maar helemaal van jou af!!!!) weet je paard binnen een paar keer dat schooien hem juist oplevert dat ie NIETS krijgt, ook geen aandacht meer.
Wat je ook kunt doen (doe ik persoonlijk liever want ik blijf liever in contact met m'n paard, ik vermijd negeren als het niet nodig is) is hem leren dat hij het voer maar op een bepaalde manier krijgt. Geef het lekkers met zo'n ver uitgestrekte hand dat hij eerst een stap achteruit moet doen om het te kunnen pakken. Doet hij dat braaf en verder zonder schooien, dan krijgt hij het. Doet hij het echt niet, is het een hardnekkige eigenwijze schooier en wordt hij ongeduldig en opdringerig ipv een stukje terug te stappen om het lekkers aan te nemen, dan draai je om, ga je kantklossen...... Als hij bedaard, ga je terug, begin je opnieuw, kunstje vragen, het lekkers pas geven als hij het beleefd terugblijvend pakt, en gaat ie weer lopen schooien, ga je weer kantklossen..... De meeste schooiers zijn slimmeriken die weten hoe ze wat moeten krijgen....die weten dus meestal ook het eerste wanneer schooien geen zin meer heeft en wat dan WEL de bedoeling is om toch iets lekkers te verdienen. Een paard schooit alleen maar omdat het hem in zijn ogen iets oplevert, dat heb je hem wellicht onbewust zelf verteld en geleerd!

Het hangt ervan af hoe consequent je kunt zijn. Wordt niet boos, leer hem gewoon wat de consequenties van schooien zijn, en wat het hem oplevert als hij wacht en beleefd is.
Mijn pony schooit bij mij nooit, bij de boer waar ze gestald staat altijd. Ze weet dat ze van mij nooit zomaar wat krijgt, van de boer wel.....de slimme linkmichel......

Veel succes, het is een veel voorkomend probleem, maar als je er goed mee omgaat kun je het best binnen de perken houden.

Groetjes
Licorne

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:07

Ik sluit me bij licorne aan. Soms helpt het ook om een belongingssignaal te geven: alleen na dit geluid komt een snoepje. Bijvoorbeeld een woord of een klikgeluidje.

Naast wat licorne al schreef, kun je behalve bovenstaande tips bijvoorbeeld ook zorgen dat je niet alle keren (100%) beloont met snoep maar het afwisselt met een aai of alleen een woord.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:47

In dit geval is het paard gericht op het voedsel en niet op jou, je kan proberen het aantal keer dat je beloont met een snoepje af te bouwen. BV dat je paard de oefening 5x doet en dan pas snoepje of door een aai op de hals en met je stem natuurlijk. Op het einde geef je dan iets lekkers. En belangrijk is dat je ze negeert als ze zich gaan opdringen aan je.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:45

zie een boek te pakken te krijgen over clickertraining. Die belonen eerst ook met een click en een snoepje. Dat snoepje wordt langzamerhand steeds meer weggelaten en alleen de click blijft over.
In plaats van de click kun je natuurlijk ook een ander woord gebruiken, maar het gaat om het principe.

Hoe meer je over het principe weet, des te beter werkt het, denk ik.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:15

skessa schreef:
zie een boek te pakken te krijgen over clickertraining. Die belonen eerst ook met een click en een snoepje. Dat snoepje wordt langzamerhand steeds meer weggelaten en alleen de click blijft over.
In plaats van de click kun je natuurlijk ook een ander woord gebruiken, maar het gaat om het principe.

Hoe meer je over het principe weet, des te beter werkt het, denk ik.

Et blijft toch fout nummer 1.
Bij clickeren word de beloning NIET weggelaten..
Zie het als een loonstrookje voordat je je salaris krijgt, ze laten jou salaris toch ook niet weg