[AR] [lo]hoe zie je "achter de loodlijn"??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca22

[lo]hoe zie je "achter de loodlijn"??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:22

misschien rare vraag, maar ben nu intensief met longeren bezig.
om mijn paard met rugklachten sterker te maken en hem te leren zijn lichaam anders te gebruiken.

nu moet ik zeggen dat het kwartje inmiddels wel aardig is gevallen, hij loopt steeds losser en ronder. en hij gebruikt zijn achterhand prima, stapt ruim over de afdruk van de voorhoef.

nu is mijn vraag hoe zie ik als hij stiekum achter de loodlijn kruipt en zo niet goed traint????

iemand een duidelijke uitleg of een foto van een paard die achter de loodlijn loopt????

Renate12

Re: [lo]hoe zie je "achter de loodlijn"??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:40

hoi,

als je paard het bit goed aanneemt (dus kauwt op het bit) is achter de loodlijn lopen geen probleem. het paard gebruikt op die manier zijn rug juist beter.

achter de loodlijn kun je zien als de lijn van het voorhoofd tot aan de neus scheef loopt, dus naar binnen.

Afbeelding©Renate Horst
op deze foto kun je zien dat de lijn van het voorhoofd tot aan de neus vrijwel recht is

Afbeelding©Renate Horst
op deze foto loopt het paard (bewust gereden) achter de loodlijn. veel mensen trainen hun paarden zo omdat het paard extra over de rug kan lopen. je kunt zien dat de lijn van het voorhoofd tot aan de neus scheef naar binnen loopt.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:38

je paard loopt op de loodlijn als je denkbeeldig een gewichtje aan zn frontriem hangt en daar zit geen bocht in, en hij hangt tegen de neus aan. Persoonlijk zie ik liever een paard een fractie voor de loodlijn. Maar dat is persoonlijk. Maar zo heb ik geleerd dit te zien

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:23

Die laatste beschrijving snap ik niet zo, het is toch gewoon dat hij te diep aan de teugel loopt?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:20

ja,of zelfs achter je teugel kreupt,zodat je teugels in een boogje hangen,dus er niks gee ncontact meer met de mond is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:58

Ik ga helemaal met renate mee

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:58

een paard wat achter de loodlijn kruipt kan nooit optimaal rug gebruik hebben, je kan het beste zo kijken je neemt het hoogste punt tussen hals en oren dat moet het hoogste put zijn dan neem je de lijn zoals je op de eerste foto zie die geplaatst is dat is je lood lijn daar moet het paard dus lopen en dan mag de neus er iets uit komen, de 2e foto die hier geplaatst is is het hoogste punt midden van de hals de oren van het paard steken dus eigelijk naar voren en de kin gaat richting borst dit is dus achter de loodlijn dit is niet gewenst en ik vind dat er hier door de jurie beter op gelet moet worden.

mol

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:00

Citaat:
als je paard het bit goed aanneemt (dus kauwt op het bit) is achter de loodlijn lopen geen probleem. het paard gebruikt op die manier zijn rug juist beter.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens... mijn paard neemt het bit goed aan en loopt het liefst achter de LL juist omdat hij zijn rug niet wil gebruiken het is dus niet zo dat wanneer een paard het bit aanneemt hij maar achter de LL kan gaan lopen...