[AR] men probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santos

[AR] men probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 23:43

vorig jaar hebben we mijn eng. volbloed voor het eerst ingespannen. H t beestje was toen 20 jaar en hij deed het redellijk. Al gauw liep ie in het twee span met zijn tuigermaatje. Dit is heel het seizoen 2004 goed gegaan. Wel eens een opstart probleempje( dat de volbl. niet meteen wegwilde en omhoog kwam, maar de tuiger trok hem wel mee en als ze een maal liepen was er niets aan de hand.(zeker wel 50 keer samen in tuig gelopen)

Afgelope winter is er niets van gekomen om hem in te spannen. In mei of zo, hebben we hem weer eens alleen in het tuig willen zetten, maar helaas , hij verzette geen voet, kwam na 2 min. omhoog en lag tussen de bomen. Hem niet zijn zin gegeven en nog 5 pogingen gewaagt, waarbij hij steeds omhoog kwam en zich lliet vallen.Het toen maar opgegeven onder het mom, we proberen het nog wel eens in een bak, daar kan weinig misgaan.

Nu kwam het er afgelopen zondag pas van. En het leek redelijk te gaan. Even wat start problemen, maar al gauw de weg op. Alles ging prima tot we bijna thuis waren. Hij moest stilstaan voor het stoplicht, maar als hij bijna thuis is wil hij dat niet. GEvolg, paard tussen de bomen op de grond midden op een druk kruispunt.
Paard uitgespannen(hulp van omstanders), weer ingespannen en hop naar huis. Helaas liephij toen wat moeilijk en bij thuiskomst( na een minuut of tien, hoor) bleek zijn linker bil heel dik en pijnlijk.
Fllink afgespoelt met koud water, maar van morgen kon hij haast niet lopen van de pijn. Ik kijk dit nog een dag aan, kan natuurlijk flilnk gekneust zijn, anders moet de da even komen.
Nu vind ik dat het men avontuur afgelopen moet zijn. Het(oude) paard heeft er duidelijk geen zin in en je moet maar weer afwachten hoe deze blessure zich gaat houden en wat evt. de da weer gaat kosten.
NU wil manlief koste wat het kost doorgaan met dit avontuur. Hij wil het paard niet zijn zin geven. Ben ik nu zo"n zemelmiep of geven jullie mijn man gelijk. (p.s. Het is mijn paard, ik beslis uiteindelijk , hoor!)

Krips

Re: men probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:17

Ik denk dat heel veel mensen afkeuren dat ik dit zeg.. Maar ookal krijgt je paard dan zijn zin.. Het moet wel leuk blijven. En als het zo gevaarlijk wordt.. Is het je dit dan waard? Ik denk dat je je dat moet afvragen. Veel succes!

(Ik zat te denken, kun je niet lekker met hem naar het bos, en daar mennen, misschien vind hij het leuker, kan ie minder verkeer in de war schoppen.. Je kunt alleen minder snel terug..)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:26

Gezien de leeftijd, zou ik ermee stoppen. En lekker gebruiken als recreatiepaardje. Zeker omdat die ook al die tijd opstartproblemen heeft gegeven en het blijkbaar toch niet zo heel erg leuk heeft gevonden.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:05

confetti schreef:
Gezien de leeftijd, zou ik ermee stoppen. En lekker gebruiken als recreatiepaardje. Zeker omdat die ook al die tijd opstartproblemen heeft gegeven en het blijkbaar toch niet zo heel erg leuk heeft gevonden.

ben het met je eens. eigenlijk lijkt het me alsof dit paardje aangeeft zijn grens bereikt te hebben..

Jasper

Re: [AR] men probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:24

Wanneer het paard hersteld is, zal hij dan denken "zo, dat heb ik mooi voor elkaar gekregen. Nu hoef ik niet meer voor de kar"??????
Zo ver kan hij niet terug denken en niet vooruit. Dus lekker staan en geen menselijke gedachtes toedichten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 00:21

Bedankt voor jullie steunbetuigingen. Dit had ik even nodig. Het paard is inmiddels 22 en nog zo fit als een hoentje. Hij springt als de beste en heeft nog altijd reuze zin in snelheid.
Kortom hij heeft geen hekel aan werken en geeft de indruk het zelfs leuk te vinden, behalve aangespannen dan.

Gelukkig liep hij vandaag al wat beter en is de zwelling op zijn bil al minder. Ik denk dat het vanzelf goed komt, maar hou het natuurlijk in de gaten.

nogmaals bedankt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:32

Als hij hersteld is, zou ik op nieuwe beginnen. Weer helemaal vanaf de stap 1. En zo langzaamaan, steeds weer wat opbouwen. Het paard zal heus niet denken "Nu hoef ik lekker niet meer voor de kar " maar als jij aangespannen wilt rijden met het paard, dan gaat dat echt wel lukken. Maar begin opnieuw en bouw het heel rustig op. Niet 1 keer een band slepen en hem vervolgens weer meteen voor de kar zitten, echt helemaal vanaf het begin. Ik heb dit probleem vaker gehoord bij paarden, dan worden ze enkelspan beleerd, daarna meteen in dubbelspan gezet, en dan komt dus de fout dat hij alleen nog maar dubbelspan kan lopen. Ook als een paard dubbelspan loopt moet je hem regelmatig enkelspan meenemen. Iig heel rustig aan doen, en als je het niet vertrouwd, niet de weg op gaan! Er kunnen zo veel ongelukken gebeuren als er iets mis gaat, zeker met een wagen erachter.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:30

Er zit wel wat in, jou verhaal manuutje.Inderdaad voorzichtig enkelspan beleerd en vrij vlug in tweespan, daarna maar heel enkele keer nog alleen weggeweest.
Het is alleen vrij moeilijk om niet de weg op te gaan. Ik heb geen ruimte thuis om te oefenen. De laatste keer zijn we naar een bak gegaan met weiland en hebben daar ongeveer 3kwartier gereden voor we de weg op gingen.

Maar ik heb er eigenlijk genoeg van. Beesje is inmiddels hersteld van zeer dikke pijnlijke bil. Maar heeft nog een heel dik been. Komt van het vocht uit de bil, dat naar beneden is gezakt. Hier heeft hij gelukkig geen last van, maar het ziet er niet uit. Lijkt wel olifantspoot.

Bedankt voor je reactie.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:37

Hoi,

Ik zou gewoon lekker stoppen. Het is mij wel duidelijk dat je het zelf ook niet ziet zitten en je kunt nog zat andere dingen met hem doen lees ik.

Je materiaal beschadigd, je paard beschadigd, misschien onderweg wel andere mensen beschadigd. Ik zou dat er met een paard van deze leeftijd echt niet voor over hebben. Als het nou een jong dier was en je zou er met alle geweld mee willen mennen, ja dan is het misschien wat anders...

Groetjes,

Aline

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:11

Met geweld maak je het alleen maar erger, zeker als je een beetje een opstandig paard hebt.

Als je er zelf geen zin meer in hebt moet je er natuurlijk niet mee doorgaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:32

Heeft ie nog wel plezier in het tweespan? Dan alleen nog maar in het span zetten, niet meer in het enkelspan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:06

Hij wil niet alleen achterblijven, daarom was het tweespan zo'n goede oplossing(staan samen). Hij leek er echt wel plezier aan te beleven. Alleen waren er wel eens wat start problemen. De tuiger gooit zich echt in he ttuig om te vertrekken, de volbl. heeft dat natuurlijk niet en voelde zich naar voren getrokken. Dit leide nog wel eens dat de volbl. zich verzette en omhoog kwam, maar de tuiger trok zo hard door, dat ie wel mee moest. Althans, dat is mijn mening voor het verzet bij vertrek. Als we even gelopen hadden was de tuiger iets rustiger en was vertrekken na stilstaan, bijna nooit een probleem.

Maar goed, ik laat het voorlopig even rusten.