[AR] mennen met gewone trens/hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ykja

[AR] mennen met gewone trens/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 12:46

hey,

even een vraagje...

ik heb vandaag voor het eerst ykja haar menhoofdstel aangepast.
Ik was niet kapot van de liverpoolstang .. die heb ik erdus gelijk uiteghaald, mijn dubbelgebroken bustrensje erin gedaan.. ging super.

nu zat ik te denken.. het enige wat nog verschilt van een normaal hoofdstel zijn de oogkleppen...

ben ik op zich wel voor.. maar het zit mijn ijslander ( met grote voorlok) wel in de weg.. die riempjes naar het kopstuk toe...

zou ik met een gewoon ijslanderhoodstel verder kunnen ??

graag jullie reacties!

ciao , Lauri

Sjonniej

Re: mennen met gewone trens/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:18

Kijk, alles kan. Maar een paard ziet met oogkleppen gewoonweg minder achter zich en heeft daardoor dus minder om van te schrikken. (ook hier zijn nog hele discussies over, maar daar komt nooit wat uit )
En als je paard wat wilt doen, heb je met een stang toch meer te vertellen dan met een trens. Als hij gaat heb je niets, maar van te voren kan je hem met een stang toch meer bij bewustzijn brengen dan met een trensje.

Ik ken genoeg mensen die met een rijhoofdstel mennen, geen zin om een menhoofdstel te kopen. Het kán, maar of het verstandig is in een noodgeval, dat is een ander verhaal.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:51

M'n verzorgshet gaat ook gewoon voor de kar met haar rijhoofdstel.
Hierin zit gewoon een trensje en er zitten ook geen oogkleppen op. Het gaat hartstikke goed op deze manier, maar ze is dan ook echt 200% verkeersmak en luistert super naar je stem.

Het kan dus wel, het is maar net hoe goed je ijslander luistert en verkeersmak is. Anders is het misschien toch veiliger om wél een stang en oogkleppen te doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:53

ik heb alleen maar menhoofdstellen zonder oogkleppen, Norikers worden nooit met kleppen beleerd in Oostenrijk, dus dat houden we dan maar zo. Nog nooit problemen mee gehad

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:04

Ik men één pony met stang en oogkleppen en de ander met trensje en zonder kleppen. Of het kan en verantwoord is ligt aan het paard.
Misschien een tip als al die riempjes in de weg zitten. Ik heb bij het menhoofdstel van Eli de frontriem eraf gehaald. Moet je wel even kijken of alles dan nog op zijn plek blijft zitten, maar dat was bij mijn hoofdstel wel het geval en zo heeft die voorpluk toch wat meer ruimte.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:10

de pony van een vriendin is bang van oogkleppen en daarom ment zij zonder. ze heeft de bakstukken van haar menhoofdstel(dus waar de oogkleppen aan zitten) vervangen door bakstukken van een gewoon menhoofdstel. ze heeft dus wél een menhoofdstel, zelfs met zo'n versiersel op het voorhoofd, maar niet met oogkleppen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:18

Je heb al minder hulpen waar je gebruik van kan maken tijdens het mennen en met een gewoon hoofdstel/ bit mis je er nog een paar. Met een liverpool heb je niet alleen druk op de lagen maar ook in de kingroeve, op de neus en achter de oren. Met of zonder oogkleppen moet je zelf weten. Bedenk alleen dat een paard net niet goed ziet wat er op de bok gebeurt en kan schrikken als je bijv een paraplu opsteekt.

palousa_boy

Re: [AR] mennen met gewone trens/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:10

het grote verschil tussen een men hoofdstel en een rij hoofdstel is ook gewoon de kwaliteit. dan het ik het natuurlijk niet over de versierseltjes, of het nou divoza of kieffer is.
een tuig hoofdstel is van dermate kwaliteit dat er een flinke kracht op uitgeoefend KAN worden, met de zelfde kracht springt een rij hoofdstel in 4 stukken. als je dus hiernaar zou kijken, wat helaas niet iedereen doet, raad ik iig aan om een echt menhoofdstel zonder oogkleppen te kopen en niet zelf te gaan knutselen.

bitten heb je in alle soorten en maten en elk bit heeft zijn eigen werking. je past je bit aan aan je paard, niet aan jezelf. als jij een liverpoolstang niks vind... omdat???? als je paard er gewoon normaal mee loopt, zou ik er toch echt een liverpool in leggen. een gewone trens ziet er vriendelijker uit, is het ook wel maar je kan er zo weinig mee als je je paard om wat voor reden dan ook iets duidelijk wil maken.

maargoed, je moet het zelf weten.
suc6 ermee

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:17

Ijslanders hebben nogal eens een korte mond, mss dat daarom de stang niet lekker zit. Mss klappert die tegen zijn tanden. Je zou eens moeten vragen of geen bitten zijn die meer geschikt zijn voor ijslanders... een B-stang ofzo, mss kun je die iets hoger in zijn mond hangen,(zeg maar wat hoor..)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:05

Ik heb ook een gewoon hoofdstel met trensje. Teminste gewoon hoofdstel, ik heb alleen de bakstukken, frontriem en kelriem. Ik heb dus geenneusriem.

Het mennen gaat prima.

Er zijn geen menbitjes die hij past dus we zijn druk bezig om een smid te zoeken die en simpel soort stangetje kan maken wat dat vind ik toch een fijner idee.

Daarnaast hoofdstel is ook neit te vinden wat past. Ben op zoek in Amerika en anders word dit hoofdstel zo vermaakt zodat er een compleet passend hoofdstel uit komt.

Dus bij mij is het meer onmacht dan dat ik er speciaal voor kies. Zonder oogkleppen kies ik wel bewust.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:11

Ik heb voor Ivy wel een hoofdstel met oogkleppen.
Heb ook een liverpoolstang thuis liggen, maar daar gooit ze haar tong de hele tijd overheen (al sta ik alleen maar naar haar te kijken )
Dus ik doe nu voorlopig slepen en lange lijnen werk met een enkel gebroken trensje.
Ze is af en toe wel eens paniekerig, maar ik krijg haar dan prima terug en rustig dus het gaat bij ivy nog wel.
Wil haar wel af en toe de stang in gaan doen om aan te laten wennen, zodat ik op een gegeven moment wel met stangetje kan mennen.

Maar blijft ze haar tong over de stang gooien, dan blijf ik het gewoon met het trensje doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:16

Heb je al eens een bokkebitje geprobeerd. Jimmy vond de liverpool helemaal niets bokkbitje vind hij minder vervelend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:18

wij hebben er nu ook een staan, een draver, die staan erom bekend dat ze hun tong erover gooien. in de koers binden ze dan de tong vast... doen wij niet.

je kan proberen de neusriem nog wat strakker te doen, misschien helpt dat. dat is ook de goedkoopste oplossing.

een veel duurdere oplossing is dus een ander bit. als je met trens wilt mennen, raad ik je aan om een 4 ringen trens te kopen. deze zijn niet goedkoop maar ook niet heel duur.
wel duur wordt het als je een andere stang gaat zoeken met tongbogen, tonglepels of noem maar op. denk hierbij maar aan de € 100 waar ze vaak zonder moeite overheen gaan.

suc6 ermee

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:19

Wat is een trens met vier ringen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:31

Of misschien een Myler bit? Volgens mij is dat met nog een "e" er tussen maar goed.
Je hebt er één die als een trens werkt maar bij meer druk als stang gaat werken. Er zijn mensen heel enthousiast over. Met een gewone trens mennen zou ik met een IJslander niet snel doen. Het zijn sterke pony's en je hebt toch te weinig te vertellen als er iets gebeurt.
Mijn kleine Shet men ik wel met trens, die weet niet beter en mijn zevenjarige stuurt hem meestal, dan vind ik een trens een iets prettiger idee voor het diertje

Met of zonder oogkleppen is eigen keus, als het zonder gaat lijkt me dat geen enkel probleem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:51

een 4 rings trens.. zeht het al, dat is een trens met 4 ringen.
2 ringen waar ze normaal ook zitten, en 2 ringen die los om het bit heen zitten, deze maak je dan aan het bakstuk vast.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:55

Ohh wat heeft die voor voordelen op een gewone trens dan?

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:59

hey alvast bedankt voor de reacties...

mijn paard vond het bit absoluut niet fijn. ik hoefde de leidsel maar aan te raken en ze stond stokstijf stil...
lijkt me geen goed teken..

Ik rijd mijn ijslander altijd met een dubbelgebroken bit... zou dit beter of slechter zijn voor dekar dan enkelgebroken??

Ik heb trouwens gehoord dat een bokkebitje nog sterker inwerkt dan een liverpool... waarom geen idee...

dat myler bit ga ik eens googlen..

Heb wel besloten dat ik voorlopig de oogkleppen er even op laat...
hoewel die windriemen zwaar in de weg zitten ... ( hebben die erg veel nut??????? ze lijken erg los aan het kopstuk te zitten )

ciao lauri

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:05

Het maakt voor het menne niet uit of een bit enkel of dubbel gebroken is. Een bit is trouwens nooit beter of slechter dan een ander,het ligt aan het paard waar hij het beste oploopt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:29

een vierringstrens werkt iets harder dan een gewone trens. doordat 2 ringen naar binnen schuiven en dus op de mond drukken.

als je voor de vriendelijkheid gaat zou ik zeker een stang boven een vierringstrens kiezen!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 22:15

je hebt ook stangen aan een gewoon bit.. zal ik maar zeggen daar zit geen hefboom of zo aan.. zou dat een goede middenweg zijn??
misschien zelfs een rubberen??

als jullie nog zouden willen reageren heel graag....
heb zelf wel ideeen maar wil ze graag bij jullie toetsen

ciao

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:45

als je zo min mogenlijk hefboom wil zou ik voor een bokkenbitje gaan. rubberbit zou ik niet aan beginnen, dan heb je helemaal niets meer te vertellen.

wat was er trouwens mis met je liverpoolstang?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:35

ykja; dat heet dan een trens ongebroken weliswaar. Maar een stang heeft een hefboomwerking.

Probeer inderdaad een bokkebitje eens deze heeft een minder scherpe werking dan een liverpool.

rockytjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:43

ik rijd enkelspan met mijn pony's en heb een aanpassing aan mijn menhoofdstel laten maken zodat we zonder oogkleppen konden rijden.
ik rijd wel met liverpoolstang maar dus zonder oogkleppen.
dit doen we zodat de pony's beter kunnen meekijken en meedenken en ze schrikken veel minder snel (die van mij dan tenminste).

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:12

Rebbel deed in t begin ook heel moeilijk met de liverpool en oogkleppen, gooide zijn tong eroverheen, begon heel stresserig te doen.. Heb toen de liverpool aan mijn gewone hoofdstel gedaan, er mee gewandeld en lintjuuuh er mee laten rijden, nu kauwt hij er lekker op. Bij Reb dus vooral een kwestie van wennen.
Oogkleppen hetzelfde verhaal, hij werd er in het begin buiten alleen maar schrikkerig van, maar als ik ze niet omdeed vloog hij weg als hij mijn zweep zag bewegen. Heb ze dus toch omgedaan en ben er mee gaan lopen en rijden, nu ook geen probleem meer. (af en toe een wielrenner, maar die zijn ook asociaal)