[AR] [NH] heftige reactie op het halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

[NH] heftige reactie op het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:51

Hey, om maar gelijk met de deur in huis te vallen.
Een goede vriendin van mij dacht aan een overstap naar bitloos en wilde alvast kijken hoe sisi het zou doen met een halster en twee touwtjes. Dit was niet zo`n succes. sisi is een draver geweest en was erg kopschuw toen ze haar net had ook reageerde ze heftig wanneer er druk achter haar oren was (ze is waarschijnlijk mishandeld).

Zoals iedereen wel weet ligt een stalhalster niet zo rustig en daardoor begon sisi met haar hoofd te slaan wanneer ze ging draven en het stalhalster dus bewoog. Bij een hoofdstel heeft ze hier dus nooit last van want dat ligt stil. Wanneer ze het halster iets naar achter legde waardoor het niet meer zo dicht bij haar oren lag was ze gewoon braaf maar wanneer sisi haar hoofd naar beneden bracht en het halster weer zakte begon het schudden opnieuw.
nu is mijn vraag is sisi niet geschikt voor bitloos en hoeft mijn viendin zich daar niet aan te wagen of weten jullie een goed bitloos hoofdstel dat absoluut stil ligt en heel zacht inwerkt?

KisSs_Girl

Re: NH heftige reactie op het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:28

als ik het goed begrijp wil je vriendin bitloos gaan rijden terwijl haar paard goed reageerd met een gewoon hoofdstel?
dan zou ik als ik haar was met een gewoon hoofdstel gaan rijden,want als ze zo heftig reageert op het bitloos lijkt me dat ook niet relaxt voor het paard
dus ik zou met een gewoon hoofdstel blijven rijden

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:28

ben het 100% met kisss_girl eens

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:31

Het is dus het heen en weer schuren achter de oren. Reageert ze ook als je met je hand wat druk legt achter de oren.

Dit is een heel gevoelige plek en die word extra gevoelig als het paard is bij een hang partij de wervels heeft uit geschoven of scheef getrokken heeft. Ga dus is met je hand achter de oren wat druk zetten van opzij en op de bovenkant. Reageert ze daar niet op dan is het waarschijnlijk inderdaad de irritatie van het schuivende halster.

Er zijn heel veel bitloze hoofdstellen. Kijk maar is op google. Ik raad aan om geen bitloos hoofdstel te nemen met knel effect.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:39

Een touwhalster ligt veel stiller achter de oren, misschien is dat een oplossing.
En verder oefenen. Kan je haar aanraken achter de oren? Zo niet, dan kan je dat eerst oefenen. Eerst heel voorzichtig achter de oren komen, als ze haar hoofd laat zakken haal je hand weg. Zo leert ze dat als ze ontspant het 'vervelende' weg is en zou ze het al gauw niet meer vervelend vinden. Zo ga je steeds iets verder.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:18

Anouar15 schreef:
Een touwhalster ligt veel stiller achter de oren, misschien is dat een oplossing.
En verder oefenen. Kan je haar aanraken achter de oren? Zo niet, dan kan je dat eerst oefenen. Eerst heel voorzichtig achter de oren komen, als ze haar hoofd laat zakken haal je hand weg. Zo leert ze dat als ze ontspant het 'vervelende' weg is en zou ze het al gauw niet meer vervelend vinden. Zo ga je steeds iets verder.

idd zal echt werken!

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:37

ben het helemaal eens met de bovenste 2; als het met hoofdstel toch goed gaat...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:09

De conclusie dat het paard niet geschikt is voor bitloos klopt natuurlijk niet.
Het paard is zoals je zegt kopschuw, angst voor beweging etc. bij de oren. Dat zal je eerst op moeten lossen voor je weer wilt rijden (of dat nu met of zonder bit is). Door 'aproach & retreat', dus naderen en terugtrekken kan je dit doen. Je begint dus te aaien op een plek waar ze geen angst voor heeft en langzaam ga je richting haar oren, steeds als je angst tegenkomt ga je terug naar een vertrouwde plek met aaien. Neem er véél tijd voor.

Zelf zou ik trouwens liever met een touwhalster rijden dan met een stalhalster, dit is lichter en schud minder tijdens het rijden.
Voor je opeens van hoofdstel wisselt zou ik zowiezo op de grond hiermee oefenen (stoppen, sturen etc) dat is stukken veiliger!

Succes

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 12:21

zo wat veel reacties alweer dank jullie voor al jullie advies mijn vriendin kan wel achter haar oren komen en ze brengt ook haar hoofd naar beneden als je dat vraagt. als mijn vriendin aan de hand werkt is sissi heel braaf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:22

Dan zou ik een touwhalster proberen, die liggen helemaal stil achter de oren (rest van het hoofd ook trouwens) en zijn gewoon wat fijner.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:46

Ik heb dit ook vaak gezien bij paarden die 'de steun' van bit/teugels, oftewel strakke hand, misten.
Zij zijn gewend om hun hoofd ergens aan te hangen en dat kan niet meer wanneer er met halster wordt gereden..