Wat zijn de meest voorkomende vragen over het trainen van kunstjes? Dus niet vragen als 'Hoe leer je je paard zitten', maar vragen die tijdens het trainen ontstaan zoals 'Hoe zorg ik ervoor dat zijn voorbenen mooi voor zijn achterbenen komen tijdens het zitten', 'hoe zorg ik ervoor dat ik geen voer meer hoef te gebruiken bij de buiging' enz. Dus vragen die trainers zelf hebben. Wat zijn veelvoorkomende trainingsvragen die jullie hebben, of die aan jullie gesteld worden als je aan het trainen bent over de volgende kunstjes?:
Apporteren Berggeit Buigen Compliment Dood liggen Jambette (stilstaan met been naar voren gestrekt) Knielen Kleine kunstjes (kusjes, flehmen, enz.) Liggen Op het plateau Polka Spaanse pas Steigeren Zitten
Zaken uit de basistraining (targetten, niet-eten, werken met voedselbelonigen, parkeren, achterwaarts enz.)
meestal lossen die dingen zich bij mij vanzelf op als ik gewoon wat ga proberen. Of ze lossen zich niet op en ik stop (tijdelijk) met de betreffende oefening. Maar ik zal een beetje vertellen wat ik zoals tegen ben gekomen.
Buigen: Hoe zorg ik ervoor dat hij zijn achterbenen naar achteren zet en niet zijn voorbenen juist naar achteren zet en in berggeit houding probeert te buigen.
Compliment: Hoe zorg ik dat zijn hoofd niet tussen zijn benen gaat.
Jambette: Hoe zorg ik dat hij niet gaat schrapen/stampen, maar zijn been stil houd.
Spaanse pas/polka: Hoe zorg ik dat hij naar voren stapt en niet een keer stampt, voet weer neer zet en dan een normale stap naar voren neemt.
Op het blok: Hoe zorg ik dat hij niet telkens op het blok gaat staan wat in de bak ligt als mijn verzorgster gewoon probeert te rijden
Steigeren: Hoe zorg ik dat hij niet te pas en te onpas gaat steigeren. Hoe zorg ik dat hij gecontoleert steigert.
Bij me komen: Hoe zorg ik dat hij als ik hem bij me roep hij niet naar me toe komt sjokken, maar een beetje tempo erin houdt.
Dat is zo'n beetje wat ik me nu bedenk, hoop dat je er wat aan heb.
Apporteren: Hoe zorg ik ervoor dat het paard sneller, bijv. in draf, het voorwerp ophaalt en hoe zorg ik ervoor dat het paard het voorwerp vast blijft houden tijdens andere kunstjes, zoals op het blok ofzo.
Jambette en liggen (spaanse pas en zitten begin ik maar niet eens aan) zijn helemaal drama, dus kan ik niet echt een duidelijke vraag bij bedenken. Die dingen lukken gewoon voor geen ene meter.
Verder : Hoe houd ik m'n paard enthousiast ? Hoe laat ik m'n paard onvoorwaardelijk op een snel tempo naar me toe komen ?
Buiging: Hoe zorg ik ervoor dat het paard niet tijdens het buigen nog een stapje naar voren doet met 1 been, zodat het hoofd meer ruimte heeft, maar de voorbenen niet meer naast elkaar staan en hoe zorg ik ervoor dat het paard niet alleen tijdens de beloning z'n hoofd op de goede plek houdt, maar wat langer en later zonder beloning.
Compliment : Hoe zorg ik ervoor dat het paard z'n hoofd op de goede plek houdt, de knie met een hoek van 90 graden op de grond buigt en het gestrekte been ook echt gestrekt houdt (en niet driedubbelgeklapt bij de kogel).
Knielen : Hoe zorg ik ervoor dat het paard vanuit het compliment het andere been netjes (dus precies naast het andere been) op de grond plaatst en welke hulpen kan ik geven als ik het niet vanuit het compliment doe. Bij welke oefeningen moet ik rekening houden met overbelasting van spieren / gewrichten doordat het te snel gaat ? Welke (zo debiel mogelijke) kleine kunstjes zijn er allemaal ?
Verder ga ik nog ff nadenken hoor
Anoniem
Geplaatst: 20-08-05 20:08
Joeps! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb met Jauke wel een probleem met het compliment gehad, maar dat zelf weer opgelost Meneer snapte op een gegeven moment dat het de bedoeling was dat zijn knie op de grond terecht moest komen. En hij wist dat ik hem hielp. Dus had hij zoiets van, jij wilt dat been? Hier heb je hem! En gooide dus zijn hele gewicht bovenop dat been! De eerste keer dat hij dat flikte (de dag ervoor had hij 3 keer achter elkaar een prachtig compliment laten zien, dus ik ging met goede moed met hem aan de gang ) schrok ik me natuurlijk helemaal rot! Dacht minstens dat ik eronder terecht kwam! Dus ik vloog opzij, daardoor sprong hij overeind en vloog opzij, we keken elkaar ook echt zo aan met "wat deed jij nou!?" Dit probeerde hij daarna elke keer, ik kwam er echter achter dat ik heel stiekem zijn been een beetje naar me toe haalde bij het laten zakken en dat ik hem daardoor uit evenwicht "trok". Hierdoor kon hij dus eigenlijk niet anders dan op mij steunen, zo graag wilde hij met me meewerken om naar de grond te komen. Hij had zich namelijk ook een kunnen lostrekken of iets. Toen ik dit merkte ben ik heel duidelijk het been goed eronder blijven houden en sindsdien gaat het beter. Nu doet hij het al alleen!
Verder heb ik eigenlijk nooit problemen onder vonden. Heel veel dingen zijn eigenlijk heel logisch en vaak is het gewoon een beetje zoeken en gebruik maken van aangeboden gedrag. Als Jauke zelf nooit de longeerzweep uit mijn handen gevist had, had hij nu nog niet kunnen apporteren
Compliment hoe houd ik mijn paard langer aan de grond hoe kan ik de hulp van mijn hand vervangen door een zweep
Dood liggen moet ik een paard terugduwen als hij weer recht gaat liggen kan een paard gewoon eten tijdens het plat liggen of is dit gevaarlijk
Kleine kunstjes (kusjes, flehmen, enz.) kusje; kan mijn snel happende paard dit leren hoort een kusje echt met een lik te zijn of enkel met een aanraking van de neus
petje afpakken/rits opendoen; wat als mijn paard steeds mijn petje afdoet, ook al geef ik geen commando
Liggen wat moet ik doen als mijn paard gaat rollen
Op het plateau wat moet ik doen als mijn paard het zo leuk vind dat hij al vanzichzelf op het blok gaat staan kan dit kunstje gevaarlijk zijn wat voor soort blok is het makkelijkste voor paarden
Polka wat is de polka wat als mijn paard het gaat verwarren met de spaanse pas
Spaanse pas hoe zorg ik dat mijn paard tegelijk loopt met zijn achterbenen als met zijn voorbenen en dus niet in de spagaat gaat voor hij gaat lopen hoe zorg ik dat mijn paard gaat lopen
Steigeren wat als mijn paard naar mij toedraait mag een paard zijn voorbenen uitslaan/hoe kan ik dit corrigeren
Zitten hoe krijg ik mijn paard rechterop
tsja, meer kan ik zo even niet bedenken eigenlijk. (nu niet denken dat ik met al deze problemen kamp )
Ha, ik ben net terug van een weekje vakantie en zie nu opeens dat dit topic zonder mij gewoon door is gegaan. Leuk!
En ja, van dat perfecte-VD-er zijn met zeer getalenteerde paarden heb ik ook last. Zo vervelend als alles vanzelf perfect gaat en je nooit eens hoeft te bedenken hoe iets nou precies anders moet...
Neuh, van perfect VD-vrouwschap heb ik nog niet echt last. Maar het leukste aan vd vind ik toch ook juist het zoeken naar goede oplossingen voor probleempjes die tijdens het trainen van kunstjes op kunnen duiken. Mooi voorbeeld was dat van Amable, dat je jezelf bewust wordt van wat jij precies doet, en vooral hoe je het je paard beter kunt laten doen door iets bij jezelf te veranderen. Vaak is er ook niet slechts een oplossing voor een probleem, maar meerdere waarbij jij alsnog zelfs zult moeten uitvinden welke oplossing voor jullie de beste is. Dat is ook waar de FAQ-pagina's voor bedoeld zijn. Om weer even wat nieuwe ideeen en oplossingen aan te dragen. En hier staan al weer een lekker voorraadje aan vragen boven, dankjewel! Voor wie er ook nog een paar lastige weet, laat ze maar horen.
Berggeit is dat het paard met z'n benen allemaal heel dicht bij elkaar (onder het lichaam) staat. Verschil tussen polka en spaanse pas weet ik maar ongeveer, dus dat mag iemand anders uitleggen die dat beter kan
Niet eten: dit lijkt me erg handig om mijn pony('s) te leren. Maar, betekent dat dan dat ik voortaan altijd als ik ze iets lekkers geef, het signaal 'je mag eten' moet geven? Of kan ik op een of andere manier duidelijk maken dat ze soms moet wachten. (bv met het tellen, en als dat niet gebeurt is het dus geen oefening)