[AR] [NH] bij "the friendly game" niet verder d.m.v. de

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

[NH] bij "the friendly game" niet verder d.m.v. de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:01

hallo
ik ben nu met mijn verzorghaflinger bezig de 7 "games" van NH te leren.
hij kan verschillende dingen uit game 2-3-5- enzo!
maar bij 1 enkel dingetje van "the friendly game " dat is het eerste belangrijkste spelletje zitten we vast
hij is DOODSBANG van de zweep
ik wou hem laten confroteren met de zweep
zodat hij weet dat ik hem totaal geen pijn wil doen!
maar hij blijft rondlopen, en loopt letterlijk door me heen ,
bibbert,
hij VERSCHUILT zich achter mij!
wel lief, maar is ONnatuurlijk!!
hij weet dat ik hem geen pijn doen want anders zou hij niet achter me schuilen
en dat doet hij ECHT!!
hij is gewoon bang van de zweep,
maar als hij de zweep angstaanjagend vind dan heb ik aan een "carrot" stick ook niets, want daar zal hij ook bang van zijn ...

wat moet ik doen... hoe kan ik hem bewijzen dat de zweep of stick al
"aanwijzer" dient en niet voor de straffen!

hij heeft echt een TRAUMA!
hoe dit komt weet ik niet (vroeger manege paard geweest misschien darom? van de koets?? of iets uit het verleden???)

ik heb hem NOOIT met zweep gereden!

graag TIPS!!

Pjelk

Re: [NH] bij "the friendly game" niet verder d.m.v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:58

Ik denk dat je paard idd bang van de zweep is omdat die normaal gesproken toch gebruikt wordt om een paard (hard) mee te slaan en hem dus om een paard pijn te doen en een beetje bang te maken. Waarschijnlijk is dat ook gebeurt toen hij manegepaard was en vind hij daarom de zweep eng.
Ik denk dat je sowieso voor Parelli handiger een carrotstick kan gebruiken. Daarmee kan je sowieso beter werken omdat die niet flexibel is zoals een zweepje. Zo kan je ook de porcupine game doen met carrotstick. Op www.naturalhorsemanship.nl kan je best voordelig een carrotstick kopen. Ook tref je er veel meer NH mensen die je waarschijnlijk nog veel beter kunnen helpen dan ik want ik ben ook net begonnen.

Ik zou dus als je met de carrotstick gaat werken, heel goed opletten dat je alles van de friendly game goed doet. Je moet dus de lifedown goed doen (heel ontspannen staan, glimlachen en evt. gapen) en je ook heel rustig en sloom bewegen alsof het dertig graden is ofzo. Ook focus je niet op je paard maar kijkt een beetje naar de grond of over zijn rug. Je positie tov het paard is ook belangrijk. Dan ga je je paard aaien met de carrotstick. Dat gaat met grote slagen en ook weer heel ontspannen waarbij je dus met de minst enge plekken begint zoals de hals en de flanken.
Hopelijk kan je hier wat mee en anders PB je maar!

Mellien