[AR] (VD) een TE rustig paard...:s

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

(VD) een TE rustig paard...:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:46

ik en een vriendin verzorgen 3 hafs, (zoals vele al wete)
wallas (haar verzorgpaard) is heel leergierig (12 /13 jaar) en hij zou alles doen voor een snoepje,
ik wil charleck (21) ook leren, maar hij is gewoon niet leergierig, als je het snoepje 1 meter van hem vandaan houd , heeft hij al geen goesting meer erin, en staat hij maar een beetje te 'slapen' .
hij is totaal niet leergierig, het enige wat hij kan is zijn been hoog optrekken als je ze pas.. maar kon hem ook echt niet leren zijn been vooruit te doen of niets!

en m'n vriendin wil ook zelf met haarpaardje bezig zijn, ze zegt het niet derect ma ik weet gewoon dat ze het niet zo leuk vind, en we hebben er al over gepraat, en ik snap het ook wel,

maar daarmee ben ik niet geholpen, het derde verzorgpaardje is juist hetzelfde en TE schrikkerig, dus daar wil ik niet mee beginnen .. (heb wel al geprobeerd)

weet iemand een oplossing?
ik mag niet meer op charleck rijden, maar wil wel nog met hem bezig zijn ,en even 'wandelen' aan de hand gaat niet zonder de tweede mee te nemen enz...

graag tips

Woest

Re: (VD) een TE rustig paard...:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:12

niemand? (ook al is het zo vroeg )

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:49

ooit aan gedacht dat het paard wel wil maar het gewoon simpel gezecht niet snapt?
Het is trouwens zo dat voer geen belonig is voor een paard, eten kan overal gevonden worden, hij hoeft er niet voor te vechten! BV. een leeuw zal altijd voor zijn eten moeten jagen, als hij dat zo in zijn schoot geworpen krijgt zal het wel een beloning kunnen zijn.

Maak het paard enthosiaster door hem eerst "voor" te doen wat de bedoeling is, dit kan zijn door hem met zijn touw te "leiden" eerst met wat druk en dit langzaam af te bouwen, denk er wel om dat iedere stap in het begin een beloning waard is, dit kan ook gewoon een paar minuten niets doen zijn. Bouw de druk langzaam maar zeker af, vaak is het dan zo dat het paard weet wat er van hem gevraagt word en je gaat volgen.
Als dat goed gaat kan je het zonder touw met een helper proberen, de een gaat voor het paard staan en vraagt hem jou te volgen, doet het paard dit niet zorg dat je helper hem naar jou toe drijft(dit hoeft niet met geweld, een hand op de paard zijn bil zou genoeg moeten zijn zo niet vraag of je helper ritmisch kleine klapjes kan geven)
Een paard moet leren dat het bij jou "veilig" is. Ook hierbij geld dat het niet gelijk een aantal meter hoeft te zijn, een pasje is genoeg om te beginnen!

Ik hoop dat je het nu wat duidelijker is geworden.

Het is trouwens ook zo dat een paard altijd wel leergierig is, alleen moet de mens weten hoe hij van het paard kan leren!!

Wat betreft het ander "schrikachtige" paard, zorg dat het paard jou vertrouwt, dit kan zo worden door hem alleen dus zonder vriendjes in het zicht(dus ook niet in het weiland naast de bak) in de bak te nemen en daar grondwerk te verrichten. Pas zodra dit goed gaat en het paard jou ook zonder touw volgt kun je dit gaan uitbreiden.
Een paard moet leren zoals ik al gezecht had dat het bij jou "veilig" is, jij bent de leider en deze is altijd te vertrouwen hoe eng/ vreemd het ook voor een paard is.
Ga als die vertrouwensband er is aan de slag met een schrikparcours, laat hem eens over zeil lopen etc. Ook hierbij geld, de eerste keren is een stap genoeg!!

Ik hoop dat je hierdoor weer een stukje geholpen bent!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:45

Doe overdreven enthousiast als hij iets wél doet (al dan niet goed, in dit geval is iedere poging een reden tot juigen )

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 12:32

het betreffende paard is 21 jaar oud, hij is altijd heel rustig en ik vertrouw hem en hij mij voor 100%
hij wordt automatisch heel goed beloond,
het is gewoon zo dat hij soms zijn beloning niet aanvaard (alsof het hem totaal niet intereseert wat ik van hem vraag)
soms wilt hij het koekje nog niet ens aannemen... tenzij ik het hem echt ga geven...
nu benik hem de buiging aan leren (wat al grotendeels lukt)
maar nu denkt hij elke keer dat hij zijn been omhoog moet doen , omdat ik dit het eerste geleerd had..(wat ik dan weer afstraf door te zeggen: PLAT (dan doet hij zijn been naar beneden en beloon ik hem)
bij elke centimeter dat hij de buiging dieper gaat krijgt hij het koekje en wordt uitbundig beloont.

mischien snap je nu m'n situatie een beetje beter ..groetjes (TIPS WELKOM)

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:14

Misschien vind hij het koekje wat je geeft wel ''normaal''. Je kan eens iets anders proberen zoals: mais, suikerklontje, brood, muesli etc. Gewoon iets speciaals waar hij van opkijkt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:20

Wat bij mij heel erg hielp, was het vrijheidsdressuur combineren met de clicker. [***] was een hele actieve en enthousiaste pony, maar weigerde iets voor 'gewoon' voer te doen en leerde gewoon echt helemaal niets, ook niet gewoon voetjes geven voor het hoeven uitkrabben. Op een gegeven moment heb ik toen de clicker gepakt en hem geleerd dat elke beloning voortaan aangekondigd zou worden door het clicksignaal, en dat dit clicksignaal precies het moment zou markeren waarop hij het juiste gedrag vertoonde. En toen had hij in no-time door wat dat voer nu eigenlijk voor nut had en dat het een beloning was voor actief werken. En toen ging het heel snel!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:19

ik gebruik momenteel een 'zelf gefloten" fluit signaal, als hij het goed doet, kan dit ook werken of zou ik toch naar een "cliker, fluitje" ofgaan?