[AR] [LO] Paard gaat liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

[LO] Paard gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 00:38

Als ik mijn verzorgpaard wil longeren en ik hou de zweep een beetje bij z'n kont/buik gaat ie meteen liggen! (is hem denk ik vroeger onder dwang aangeleerd)

Nu heb ik het ook wel is zonder zweep geprobeerd en een beetje met hem meerennen (dat gaat dan wel iets beter) maar ik zie gewoon dat ie het niet snapt. Maar als ik de longeerzweep erbij pak zie ik de angst in z'n ogen en gaat ie meteen liggen .

Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken??
Alvast bedankt!!

josien

Re: [LO] Paard gaat liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:00

Dit lijkt een extreme vorm van angst. Elk paard heeft zijn eigen manier van reageren op angst en er zijn dus ook paarden die uit angst als het waren door de benen zakken van zwakte.

De angst is echt vanwege de zweep als ik het zo hoor. Ga hem is aaien met de zweep. Is dit ook al te veel dan hou je de zweep eerst op afstand en beweeg het rustig heen en weer zonder daarbij bewust je je pony te letten en zelf blijf je geheel ontspannen. Vooral ontspannen om te laten zien dat je niks wil en er niks engs is.
Kun je hem aaien met de zweep zonder dat hij in zich zelf terug trekt, dan kun je kijken of je de zweep heen en weer kan zwaaien over hem heen enz.

X_Tessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:49

Misschrien is de pony vroeger mishandeld door een meneer/mevrouw. Dat die nu bang is voor de zweep. Dat liggen heb ik echt geen idee hoe dat nou kan :S Probeer anders met je stem te longeren of lukt dat ook niet?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:04

Ja met m'n stem lukt het wel een paar rondjes maar als ik maar even een verkeerde beweging maak dan stopt ie draait ie zich om en gaat ie liggen. ik denk niet dat ie gaat liggen door zwakte maar dat het hem echt aangeleerd is!

Ik zal het een paar keer met m'n stem proberen en dan voorzichtig de zweep erbij kijken of het dan lukt.

Toch bedankt!!

marietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:34

Klinkt misschien wat bot maar het is wel een serieuse vraag. Kan het ook zonder? Waarom een zweep gebruiken als je ziet dat je paard er bang voor is?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 15:25

marietjeB schreef:
Klinkt misschien wat bot maar het is wel een serieuse vraag. Kan het ook zonder? Waarom een zweep gebruiken als je ziet dat je paard er bang voor is?

Waarom zou dat bot zijn en trouwens ga jij maar is proberen Sjors te longeren met je stem. je blijft klikken met je tong enz.

En ik zeg net dat het ook wel lukt zonder zweep, zo vaak longeer ik hem niet.
Dus voortaan ff beter lezen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:28

josien schreef:
Dit lijkt een extreme vorm van angst. Elk paard heeft zijn eigen manier van reageren op angst en er zijn dus ook paarden die uit angst als het waren door de benen zakken van zwakte.

De angst is echt vanwege de zweep als ik het zo hoor. Ga hem is aaien met de zweep. Is dit ook al te veel dan hou je de zweep eerst op afstand en beweeg het rustig heen en weer zonder daarbij bewust je je pony te letten en zelf blijf je geheel ontspannen. Vooral ontspannen om te laten zien dat je niks wil en er niks engs is.
Kun je hem aaien met de zweep zonder dat hij in zich zelf terug trekt, dan kun je kijken of je de zweep heen en weer kan zwaaien over hem heen enz.

Denk ik ook, ik dacht namelijk meteen aan overspronggedrag.
Verwarrend zeker, maar idd erge angst.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:30

Ja ik zal hem proberen te "kriebelen" met de zweep hoe Josien het zei! Anders word het maar met de stem.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 30-07-05 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:38

Samen angst overwinnen geeft een veel sterker band met je pony. Dus ookal wil je met stem gaan longeren dan zou ik dit toch doen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:55

TerrorBabyNL schreef:
Ja ik zal hem proberen te "kriebelen" met de zweep hoe Josien het zei! Anders word het maar met de stem.

Dat zei ik net ook ga het proberen en vertel wat er is uitgekomen.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:59

je kan ook proberen om eerst oefenen met de zweep als hij los loopt in de bak,naast hem gaan staan en dan langzaam elk plekje van zijn lichaam bij langs gaan,da commando's geven en langzaam aan wene.
longeren moet met een zweep even reageren op voorgaande,het is de bedoeling da je je paard opsluit tussen zweep en longeerlijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:37

volgens mij gaat ie liggen omdat ie zich overgeeft. net als dat ze het opgeven tegenover een roofdier ofzo, dan gaan ze ook liggen (en niet zomaar! paarden zijn vechters).
Dus het is echt zeer pure angst omdat hij er niet eens een beetje tegen vecht, maar meteen gaat liggen.

(zo is het mij geleerd , en verteld. )
Ik denk dat je hem moet proberen vertrouwd te maken met de zweep

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 17:12

Nee, er is mij echt verteld dat het een 1 of ander kunstje is die hem is aangeleerd toen die "jong" was.