[AR] Koetsiersbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duvel91

[AR] Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 10:23

Heej,

Ik rijd sinds kort met m'n verzorgshet ook voor de kar.
Maar omdat ik het half van de eigenaresse, half van mezelf geleerd heb, wilde ik graag een curcus koetsiersbewijs doen.
Ik keek dus op de website van de manege en die gaven weer nieuwe, er kon nu opgegeven worden.
Dus ik ga daarheen, zeggen ze dat je minimaal 18 jaar moet zijn!

Is dit overal zo? Vond het wel een beetje raar, nu ga ik zonder koetsiersbewijs gewoon de straat op, het was eigenlijk veiliger geweest als ik die cursus wel gedaan had (het is nog wel zo'n veilige manege).

Hetzelfde is dat je daar 16 moet zijn wil je je ruiterbewijs halen. En je moet f zoveel rijden en blabla. Dat ben ik ook niet en toch heb ik hem gehaald (op een andere manege).

Roadracer

Re: Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:14

Op de SRR site is te vinden dat een minimum leeftijd van 12 jaar wordt geadviseerd. Ik zou met deze gegevens naar je manege toestappen en vragen of het niet toch mogelijk is je koetsiersbewijs te halen.
Als zij weigeren, vrees ik dat je weinig anders kunt doen dan een manege vinden die wel 12 jaar als grens hanteert. Iedere manege mag tenslotte zelf bepalen wat zij acceptabel vinden...
Succes!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:22

Ja inderdaad als advies wordt 12 jaar gezegd maar de jongste die hem ooit gehaald heeft was 10.
Dus waarom je 18 zou moeten zijn geen idee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:51

Inderdaad is 18 onzin maar het kan natuurlijk zijn dat de manege daar zijn reden voor heeft. Neem gewoon even contact met ze op.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:02

als je dus bijv. ook een shet aan het mennen bent en je wilt op staart mennen heb je dan eigenlijk altijd een koetsiersbewijs nodig??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:20

Die manege is antuurlijk vrij om zelf leeftijden aan te geven. Waarschijnlijk omdat ze nogal wat nare ervaringen hebben met kleine meisjes die die cursus wel "ff" gingen doen.

Maar je bent niet verplicht een koetsiersbewijs te hebben, al is het wel héel slim.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:21

annepaardoes schreef:
als je dus bijv. ook een shet aan het mennen bent en je wilt op staart mennen heb je dan eigenlijk altijd een koetsiersbewijs nodig??

Nee, koetsiersbewijs is in principe niet verplicht, alleen voor bepaalde gebieden in Nederland, net als voor het Ruiterbewijs geldt eigenlijk. Maar in die gebieden is het dan wel voor alle soorten aanspanningen verplicht, dus ook voor shetjes
Je mag dus zonder koetsiersbewijs met je shetjes over straat. Natuurlijk is de meerwaarde van een koetsiersbewijs wel, dat je netjes leert mennen, hulpen geven, richting aangeven, plaats op de weg, hoe je te gedragen in en om het andere verkeer, etc. Ik heb het net gehaald, en heb er een hoop van geleerd. Maar nogmaals, het is dus niet verplicht

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:47

bedankt voor de info

Duvel91

Re: [AR] Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:46

Okej, bedankt voor de info

Ik ga eens in de buurt rondvragen of er een manege in de buurt is die het wel doet .

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:49

Kan je dit bewijs ook halen als je nog nooit paardgereden hebt! ik rijdt namelijk geen paard, maar heb wel een shetje waar ik ooit mee voor de kar wil gaan! Ik wil dan inderdaad wel zo'n cursus volgen, maar weet niet of daar een eisen pakket aan verbonden zit!?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:13

Minimum advies leeftijd van 12 jaar.
Verder mag iedereen meedoen aan deze curses.

Bij mij zaten er ook een paar mensen die nog nooit een paard hadden gezien, en toch zijn geslaagd.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:14

aha! er is dus hoop voor me! haha! Het lijkt me heel leuk namelijk!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:44

Ja hoor. Als je heel goed luisterd en precies doet wat er gezegt word. Het boek 1x heel aandachtig doorleest, moet het lukken.

Je rijdt wel al ohz? Want het meeste van het theorie examen is over verzorging en dat soort dingen.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:29

Ik ben nu net begonnen en leer veel! Ik wil ook niet nu met het koetsiersbewijs beginnen, maar denk er al wel over na en lees veel erover! Ook onder het zadel is veel te leren, maar ik vind het heel leuk en heb al veel geleerd! Dus dat komt over een tijdje wel goed!