[AR] onhandelbaar ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

onhandelbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:58

Hey iedereen !!
Ik heb zo'n klein beetje een onhandelbare jaarling-merrie
Lief en al wat je wil,,maar van de moment ik haar halster vastneem,trekt ze zich met volle geweld uit men handen en gaat lopen.
Ik kan dus niet met haar rondwandelen,of haar naar een andere weide brengen !!
Waar moet ik beginnen,want ik wil zeker niets verkeerds doen...ze komt uit een kudde en is niets gewoon,,we mogen haar wel al aaien alvast bedankt...ikzelf dacht aan longeren,maar doe ik daar wel goed aan,is er misschien een andere manier ??
p.s. Heb nog een merrie van 9 die alles toelaat met een veulen van 14 dagen....die ook moet opgeleerd worden natuurlijk.

Anoniem

Re: onhandelbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:07

Longeren heeft weinig zin als je haar aan een halster niet kan leiden.Bovendien is ze voor longeren nog veels te jong.Je moet beginnen met haar vertrouwen te winnen.Zelf zou ik dat doen door het halster aan te doen en een snoepje te geven.Dit breidt je steeds verder uit .als halster goed gaat ,geef je pas een snoepje als je een touw er aan kan doen.Is dit geen probleem meer dan na de eerste stap die ze zet.Je moet stilletjes opbouwen en vooral geduld hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:20

Een jaarling ga je nog niet longeren. Dit kost wat geduld maar als je er elke dag mee bezig kan zijn gaat het best snel. Je begint met lekkere dingen te geven en dan ga je haar eraan wennen om overal aangeraakt te worden. Als ze daar niet meer van schrikt kun je haar zonder vast te houden met je meelokken, zodat ze leert mee te lopen zonder druk. Dan kun je een touw meenemen en hou je dat in je hand en beweegt het voorzichtig. Als ze gewend is aan zo'n bewegend sliertje en ze is niet meer bang kun je haar een touw omdoen door het halster wat je niet vastmaakt maar een keer erdoor slaat dus dat als je aan één uiteinde trekt hij weer losgaat. Dan kun je haar voorzichtig gaan leiden zonder teveel druk want daar schrikt ze van. Zorg dat je een boel stukjes appel oid hebt om haar te lokken en doe alles rustigaan dan is ze zó gewent ik schat een paar weken. Nooit straffen, als ze iets verkeerd doet geef je haar geen beloning en loop je een stukje bij haar weg. Laat haar de snelheid bepalen van deze oefeningen, paarden zijn nieuwsgierig en leergierig en gek op lekkere dingen dus dat komt wel goed! Je andere veulen kun je ook gelijk zulke oefeningen leren, des te eerder ze gwend is des te makkelijker gaat het. Bij het veulen kun je ook hoefjes gaan vragen als deze niet bang is, met de andere moet je dat voorzichtiger aanpakken omdat ze ouder is.Is het niet mogelijk om haar alleen mee te krijgen kun je een ander paard als voorbeeld en steun laten dienen. Succes, als je het op deze manier doet bouw je een onverbrekelijke band op met je paard en zal deze alles voor je doen!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 23:26

Thankxxxx , ik ga het zo proberen !!
Groetjes

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:29

de tips die hiervoor gegeven zijn zijn idd een goede manier. ook zou je het paard wat wel alles toestaat erbij kunnen zetten en met haar precies hetzelfde doen, zo ziet ze dat ook de 'wijze merrie' het niet eng vindt.