[AR] [LO] Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

11568

[LO] Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:32

Ik heb al eens eerder een topic geopend over mijn pony mbt longeren. Dat probleem is niet meer aan de orde [ze weigerde bij me vandaan te gaan, dreinegn enzo], onze hele verstandshouding is verbeterd en ook uit het zadel lijkt ze te accepteren dat ik de baas ben.

Anyway, ik longeer niet vaak. Alleen als ik geen zin heb om te rijden, geen tijd heb, enz. Ongeveer 1 keer per maand. De laatste keer dat ik had gelongeerd, weigerde ze rechtsom te gaan. Dat is haar zwakke kant, en aan haar rechterachterbeen heeft ze ook veel mankementen gehad maar dat loopt nu weer super. Ze bleef echt staan. Paar meppen met longeerzweep gegeven [en daarna ook normaal zweepje er bij gepakt] maar ze zet zich schrap en weigert te lopen. Daarna samen met iemand gewerkt, ik longeerde en diegene liep naast haar aan de buitenkant en ze loopt dus gewoon PRIMA, en het kan gewoon. Ook onder het zadel gaat dat perfect.

Vandaag had ik geen zin om te rijden, dus maar weer eens longeren. Eerst altijd linksom loswerken enzo. Ging goed, niets aan de hand, liep zelfs erg mooi. Rechtsom...weer hetzelfde verhaal. Bij me staan, heel dicht bij me staan en proberen te knuffelen en met haar mond door mijn haar te woelen enzo. Probeer dan maar eens boos te worden Paar keer met zweep gedregen, paar tikken gegeven maar nee, ze deed niets. Ik met haar rondje rechtsom over de hoefslag draven/stappen, niets aan de hand. Wilde het van een afstandje bekijken en haar los door de bak laten lopen maar ze is niet van me af te slaan, blijft me overal volgen.
Na allerlei vergeefse pogingen nog even linksom gelongeerd en toen terug.

Ik heb echt het idee dat dit dus gewoon een héle goeie manier is om mij te manipuleren, want met dat rechterachterbeen is niets meer mis. Zodra we uit de bak waren wilde ik nog even testen of ze me nog steeds zo sterk bleef volgen, maar nee. Ging proberen gras te eten enzo uiteraard

Heeft iemand enig idee?

Edit: laat ik er even bij vermelden dat een zéer intelligente pony is, tevens ook lui als ze de kans krijgt en overal onderuit probeert te sneaken

Cassidy

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:53

Als je haar nu eens aan een korte lijn een klein cirkeltje om je heen laat stappen, lukt dat wel?
Probeer ook tijdens dat kleine cirkeltje naar haar achterhand te blijven kijken en maak ieder keer een stap richting die achterhand. Helemaal als ze je blijft volgen moet ze dat op een gegeven moment ook rechtsom gaan doen.
Neem beide handen mee. Maak de cirkel met een diameter van max. drie meter. Je kunt dit trouwens ieder dag even doen voordat je er opstapt, gewoon aan de teugel (haal deze over het hoofd heen), desnoods kun je wat kleine ophoudingen geven.

11568

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 20:50

Cassidy schreef:
Als je haar nu eens aan een korte lijn een klein cirkeltje om je heen laat stappen, lukt dat wel?
Probeer ook tijdens dat kleine cirkeltje naar haar achterhand te blijven kijken en maak ieder keer een stap richting die achterhand. Helemaal als ze je blijft volgen moet ze dat op een gegeven moment ook rechtsom gaan doen.
Neem beide handen mee. Maak de cirkel met een diameter van max. drie meter. Je kunt dit trouwens ieder dag even doen voordat je er opstapt, gewoon aan de teugel (haal deze over het hoofd heen), desnoods kun je wat kleine ophoudingen geven.

Ja hoor, dat doet ze zeker. Niet geprobeerd bewust, maar dat doet ze zeker wel [halstertouw]. Ze keert ook normaal.

Morgen ga ik er op tijdens het longeren....ben benieuwd hoe dat af gaat lopen, ze is gewend om zich er lekker aan uit te leven [althans, bestraf bokken e.d. niet].