[AR] freestyle dominantie van jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

freestyle dominantie van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:06

Hallo,

Ik heb nu voor de 2de maal mijn jong paard (2 jaar) in een roundpen proberen los te werken maar dit verliep zeker niet vlekkeloos.
Mijn paard kwam steeds op mij afgestormd en draaide haar naar mij toe om te kunnen uithalen. Daar ik zelf weinig ervaring heb hoe ik daar moet op reageren en uiteindelijk erge schrik kreeg ben ik telkens weggelopen van haar. Ik weet, dit is iets wat je beter niet doet maar ik was echt bang.
Heeft iemand tips hoe ik met dit gedrag moet omgaan en hoe hou ik mijzelf in veiligheid?

Achterom

Re: freestyle dominantie van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:55

Je paard moet jouw persoonlijke ruimte respecteren, dat is een basisprincipe van het hele natural horsemanship. Voordat je gaat loswerken zou ik eerst eens beginnen met grondwerk aan de lange lijn, zoals bijvoorbeeld de games van parelli of de leidposities van Hempfling...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:35

Wow, dat klinkt zeker niet echt veilig.

Zomaar beginnen met freestylen zonder instructie, kan inderdaad gevaarlijk zijn.

Zoek alsjeblieft iemand met meer ervaring die jou kan helpen.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:03

Heb inmiddels iemand gevonden die het voor mij doet.
Gisteren ging het heel goed, en ik kan ondertussen heel goed kijken hoe het moet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:53

Doe je zelf ook mee dan? Want uiteindelijk moet je het zelf kunnen natuurlijk...

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 14:53

zaterdag (dus de 1ste maal na de mislukking) heb ik alleen maar gekeken.
De volgende keer zal mijn begeleidster het eerst nog eens voordoen en dan neem ik over, zo gaan we telkens een stapje verder, tot mijn zelfvertrouwen opgekrikt is.

bont_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:55

ja ik heb dat ook al meegemaakt en vooral ik was mijn schoenveters aan het binden en dan lijk ik klein tegenover mijn paard en hij kwam stormend op mij af ik kon nog vlug rechtstaan ik denk dat hij dat doet omdat als ik kleiner ben denkt hij dat hij de baas over mij is !