[AR] [NH]Join-Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

[NH]Join-Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:27

Hooi,,

Ik heb een vraagje,, hoe werkt een Join Up nou precies?

Groetjes

Astragirl

Re: [NH]Join-Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:48

join-up werkt met het wegsturen van je paard voor je lichaamstaal. Kan goed maar ook slecht zijn, te zien op welke manier je het doet. Sommige opstandige paarden die heel dominant zijn kunnen er wel baat bij hebben, maar de doorsnee paarden kunnen in de war raken. Ik hou het meer bij wegsturen voor een halve zijde, en dan direct terugvragen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:21

En hoe doe je dat nou eigenlijk dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:53

Tsja, ik denk dat het toch echt even handig is als je de bibliotheek eens gaat bezoeken pricilia. Je vraagt in een aantal topics dingen die voor de mensen hier lastig te omschrijven zijn, maar wel in de boeken staan.

Als je meer wilt lezen over de join up zijn de boeken van monty roberts volgens mij wel goed

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:51

ja, ik denk dat je best eens een paar boeken erbij haalt van monty of emiel voest ofzo

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 21:22

In de boeken van heartland zeggen ze dat je dan op een longeerring moet gaan staan en het paard alsware "wegsturen" en door te laten galoperen tot dat ie gaat kauwen, zijn binnenste oor naar mij toe draait en alsware met zijn mond door het zand gaat? *je stuurt hem alsware voorwaarts met je houding* en zodra ej paard deze tekenen laat zien draai je je om(met je rug naar je paar) En je kijkt dan naar de grond zo gauw je paard bij je is en je "begroet" draai je je voorzichtig om..*nog wel naar beneden kijkent* en je aait hem dan over de hals ofzo.. dan loop je voor hem uit en het is dan de bedoeling dat je paard je volgt zo niet dan is de join-up mislukt..(Je moet dan ook een keer de andere kant op gaan) Is dit nou ook hoe de join-up in het "echt" in zijn werk gaat?

LelliejBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:55

Jaah ik zou dat ook wel graag willen weten want zo word het inderdaad in Heartland beschreven..

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:26

Ik zou het ook wel willen weten.. ik heb het geprobeerd maar het lukte niet heeeelemaal...

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:30

ik heb wel eens gehoord dat een join-up heel gevaarlijk kan zijn? maar ik zou ook wel heel graag willen weten hoe dat nou precies gaat ja...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:50

Dit vind ik nou een van de methodes die ik niet zou kiezen. Ze zouden het in een kudde ook doen, maar mijn kudde beperkt zich toch echt tot 1x wegjagen. Je kan dit dus ook eigenlijk alleen maar doen als je paard echt heel stout is en niet naar je eerdere waarschuwingen luisterd.

Het komt er een beetje op neer 9heel simpel beschreven dan hoor!!!) dan in de kudde is een paard veulig, met zijn alle sta je sterk, jaag je hem uit de kudde, is hij maar een zielig paardje in zijn eentje die een makkelijke prooi is. Hij mag pas terug komen als hij zich overgeeft, zolang hij dat niet doet moet hij blijven rennen, en dan net een stapje harden dan hij wil. We proberen het na te bootsen maar eigenlijk wil het paard helemaal niet naar ons toe, dus zetten we er een hekje omheen, laten hem net zo lanmg rennen tot hij zich overgeeft en willen dan zijn vriendje worden zegmaar, of zijn baas, paard vind het allanggoed, als je maar niet dat rottige spelletje meer gaat doen. Ala paard volgt je.

Maarja waarom zou je dit doen als een paard niet echt stout is geweest? je aait hem nog even doet zijn halster af en gaat hem opjagen!

ik hoef mijn paard echt niet op te jagen om ze achter me aan te laten lopen. Ik heb er ook geen lekkers voor nodig (zie je wel eens mensen die trots zijn dat hun paard achter zich aan loopt terwijl ze met een biks rammelen ) ik hoef hun alleen maar te laten merken dat ik een betere leider ben en dat ze veilig zijn bij mij, en daar heb je geen geweld voor nodig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 09:20

Ik snap je lailapri maar moet het nou net zo als in de boeekn van heartland beschreven staat? Of anders..?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:27

ja dat is hem ook een beetje in grove lijnen, maar er komt nog meer bij kijken. Zoals dat je regelmatig hem moet laten keren, als je paard graag langzaam draaft kun je hem snel latan draven en als hij graag vlot doordraaft kun je hem in galop zetten. Ik heb het geloof ik in een boek staan (ik wel meerdere) dus als ik weer eens op de andere computer zit kan ik het misschien wel even inscannen. Dan moet je me maar even toevoegen als je er interesse in hebt. lailapri@hotmail.com

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:43

pricilia schreef:
In de boeken van heartland zeggen ze dat je dan op een longeerring moet gaan staan en het paard alsware "wegsturen" en door te laten galoperen tot dat ie gaat kauwen, zijn binnenste oor naar mij toe draait en alsware met zijn mond door het zand gaat? *je stuurt hem alsware voorwaarts met je houding* en zodra ej paard deze tekenen laat zien draai je je om(met je rug naar je paar) En je kijkt dan naar de grond zo gauw je paard bij je is en je "begroet" draai je je voorzichtig om..*nog wel naar beneden kijkent* en je aait hem dan over de hals ofzo.. dan loop je voor hem uit en het is dan de bedoeling dat je paard je volgt zo niet dan is de join-up mislukt..(Je moet dan ook een keer de andere kant op gaan) Is dit nou ook hoe de join-up in het "echt" in zijn werk gaat?

Voor zover ik weet is dat de goede methode! Ik ben bij Dreamstables op ponykamp geweest, daar leer je ook hoe je een join up moet doen. Het binnenste oor naar je toe draaien, kauwen en de neus over de grond gaan. Als het paard die dingen gaat doen, ziet hij jou als leider en is bereidt voor je te werken. Hij zal je idd overal volgen.
Er is wel iets wat ik anders moest doen bij Dreamstables: Zodra je paard die tekenen gaat vertonen (zoals kauwen etc.), laat je hem stappen. Je gaat wat dichterbij hem lopen, ongeveer op 2 m afstand. Je kijkt dan naar een ander lichaamsdeel, bijv. zijn benen. Als je het paard in zijn ogen zal kijken, ziet hij jou als vijand en zal niet naar je toekomen. Dus niet in zijn ogen kijken! Het paard zal zien dat jij niet in zijn ogen kijkt en zal naar je toe willen komen. Hij draait zijn hoofd naar je toe en zodra jij dat ziet, draai je je om en loopt een stukje weg. Daar ga je stil staan en wacht tot het paard jou volgt en naast of achter je komt staan. Als hij je volgt en bij je komt staan, is de join up gelukt. Dan kan je het paard als het goed is overal mee naar toe nemen
Zoals Lailapri zegt, moet je het paard ook laten keren. Bij Dreamstables hadden we een leadrope, een soort halstertouw maar dan langer. Daar moet je draaibewegingen mee maken. Eigenlijk is de leadrope een soort zweep. Als je het paard dan moet laten keren, ga je voor hem staan en draait dan met de leadrope, dan zal hij omdraaien. Je hoeft niet per se een leadrope te hebben. Ik doe het zelf altijd met een halstertouw, want een leadtrope is best duur!
Laatst bijgewerkt door GummyBear op 15-07-05 09:59, in het totaal 3 keer bewerkt

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:54

lailapri schreef:
Maarja waarom zou je dit doen als een paard niet echt stout is geweest? je aait hem nog even doet zijn halster af en gaat hem opjagen!

Het hoeft geen opjagen en wegjagen te zijn. Je stuurt hem gewoon vriendelijk weg. Bij longeren doe je dat toch ook? Of longeer jij je paard niet als hij braaf is? Opjagen hoeft ook niet...En het paard hoeft ook niet alleen te galopperen, draven is ook goed. En dan gewoon op een normaal tempo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:13

Ik longeer niet vaak nee, ook om die redenen, ik doe wel veel los grondwerk, met 1 of meerdere paarden in de bak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:21

cijsalover schreef:
Ik zou het ook wel willen weten.. ik heb het geprobeerd maar het lukte niet heeeelemaal...

En dat is het meest verkeerde wat je kunt doen. Als je aan de join-up begint moet je wel weten waar je mee bezig bent!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:34

Ik ga het vandaag proberen ik weet hoet het moet. Alleen is er 1 problem.. ik mag hem niet "opjagen" (die mensen waar ze in stalling staat zien het als opjagen)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:36

Je kan opjagen met met zweep en touw, en heel agressief doen, dan vind het niet meer eerlijk voor het paard. Dan weet hij niet wat hij fout doet immers. Doet hij iets fout of wil je het gewoon proberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:38

Dan gaat de join-up niet lukken volgens de Heartland boeken methoden

Pricilia, ik moet je nageven dat je erg gretig bent om informatie te verzamelen over NH, Parelli, Methode Monty Roberts/Join up, maar ik wil je toch echt waarschuwen om niet van alles lukraak door elkaar te gaan gebruiken, kans is groot dat je je paard daar alleen maar mee verward. Neem de tijd, lees veel, en ga niet in het wilde weg van alles uitproberen.
Zoals ik hierboven al zei: met "proberen" kun je ook heel veel verkeerd doen, en je pony een psychische knauw geven van heb-ik-jou daar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:08

Ik probeer ook niet alles gelijk ik verzamel gewoon eerst informatie enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:11

Je zegt net dat je het met je pony gaat proberen (die join up).

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:27

Heej,

Ik heb het ook met mijn verzorgshetlander gedaan. Ik heb het van de eigenaresse geleerd. Ik deed het natuurlijk niet 'voor de lol'. Zoals veel mensen het doen, maar wat is hier de 'lol' van? Ik deed het, omdat het moest. Duvel was heel erg dominant en probeerde alsmaar de baas te zijn. Eerst kom ik hem niet opzadlene, omdat hij dan alleen maar bokte en steigerde naar me. Daarna kon ik hem geeneens meer poetsen of uit haar stal halen. Duvel is vroeger mishandelt geweest btw, en vroeger heeft hij het ook bij de eigenaresse gedaan. Toen hebben we de join-up gedaan. We zijn in het paddock gegaan, hebben Duvel losgelaten. Daarna moest hij draven, draven, draven. Ze probeerde me steeds aan te vallen, echt heel eng. Op het geven moment stopte hij met aanvallen. Ze deed langzaam haar hoofd naar benden en begon te kauwen. (smakken). Daarna mocht ze stoppen, en vroeg ik haar te komen. Als ze niet kwma, liep ik langzaam naar haar toe. Dan aaide ik over haar voorhoofd en liep ze als een hondje achter me aan. Dan liep ik ook nog eens door het hooi, soms stopte ze dan om te eten, dan was de joinb-up mislukt en deed ik het opnieuw, net zolang tot zij ook het hooi weerstond. Daarna kon ik haar gewoon keurig opzadelen.
Ik heb het een aantal dagen gedaan. Maar nu hoeft het nooit meer, Duvel is harstikke lief tegen me.Maar Cassidy heeft wel gelijk, je kunt veel aanrichten bij je paard. Ik denk dta als het niet nodig is, je het beter niet kunt doen. En als je het dan echt wil doen (waarom eigenlijk wat is de 'lol' ervan?)doe het dan met iemand met ervaring erbij, zoals ik ook deed.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:32

Ik doe het niet voor de lol

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:34

Heb je problemen met je pony dan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:35

Ja, ze speelt de baas en ik kan eigenlijk niks meer beginne. (ze staat wel alleen)