[AR] [NH] one rein stop op de manege

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

[NH] one rein stop op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:37

Hoi mensen, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik weet niet waar het anders bij hoort..

Op mijn manege wordt er veel buiten gereden in de bossen (loonse en drunense duinen). Tot een paar jaar geleden gingen zelfs de beginners op buitenrit, iets waarv an ik achteraf zeg dat dit toch eigenlijk heel gevaarlijk was. Op een dag is zo'n beginnersgroep op hol geslagen, met als gevolg dat er een paar gebroken botten en kneuzingen waren, maar het ergste was nog dat de paarden het bos zijn uitgerend, zo het dorp in en op een vrij drukke weg zijn terechtgekomen. Gelukkig zijn daar geen verdere ongelukken gebeurd. Nadat dit was gebeurd had de manege dus een slechte naam gekregen, en om deze weg te werken is er door de manege eigenaar besloten dat beginners niet meer op buitenrit mochten. De gevorderden mogen wel nog naar buiten, onder voorwaarde dat er eerst door de manege eigenaar wordt gekeken of iedereen in die groep zijn paard wel goed genoeg onder controle kan houden.
Allemaal goede maatregelen natuurlijk. Er zitten alleen wel een paar haken en ogen aan, zoals: elke lesgroep die nu nog op hol slaat, om welke reden dan ook, mag nooit meer buitenrijden. Dit vind ik nogal erg streng, want de begeleiders van zulke groepen mogen natuurlijk wel weer gewoon naar buiten.
Ook worden er altijd grote ponykampen gegeven waarbij ook de beginnersgroepen gewoon naar buiten mogen, alleen om het feit dat anders de ponykampen niet meer volgeboekt raken .
Laatst is er ook weer een groep (geen ponykampgroep) op hol geslagen omdat er iemand in het bos expres met een zeil ging staan wapperen, ondanks er was gevraagd om dat te laten.

Onze manegepaarden en pony's zijn erg braaf, maar net zoals alle paarden kunnen ze nog weleens schrikken, ze zijn allemaal goed verkeersmak. Met als gevolg dat er nu nog maar heel weinig groepen naar buiten mogen, gelukkig is mijn groep no nooit op hol geslagen, dus wij mogen nog wel gewoon naar buiten.

Nou sorry dat ik zo heb uitgewijd, maar nu snappen jullie de situatie tenminste. Ik wil nu mijn instructrice vertellen over de one rein stop, maar daarvoor wil ik wel de zekerheid hebben dat deze ook echt werkt, ook als het paard in paniek raakt. Ik heb alle informatie die op paardnatuurlijk staat al doorgelezen.
Dus hebben jullie goede ervaringen met de one rein stop? Moet ik mijn manege gaan vertellen over de one rein stop? En denken jullie dat deze ook goed werkt bij ''afgestompte'' manege paarden en pony's?

Cassidy

Re: [NH] one rein stop op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:43

Ja de one rein stop werkt, maar moet wel voorbereid worden. Of je dat kunt doen met manegepaarden betwijfel ik, je kunt hem niet zomaar in het wilde weg gaan toepassen, paard moet daar konsekwent mee geconfronteerd worden.

Filmpjes en duidelijke aanwijzing staat hier:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm onder natuurlijke kennis, en dan " one rein stop".

Succes met oefenen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:45

Ik denk dat je de manege er wel over zou kunnen inlichten.. Ik heb er verder geen ervaring mee en begin net zoals jou. Maar ik zou het in ieder geval wel tegen de manege vertellen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:56

Tja ik kan het natuurlijk altijd zeggen he! Wat natuurlijk wel moet gebeuren is dat als het ingevoerd wordt, dat dan alle lesklanten wel weten wat het is, wat het inhoudt, en hoe en wanneer het gebruikt moet worden (en hoe niet!). Ook moet de one rein stop dan elke keer herhaald worden voor de les.

Nog even een vraagje: mag je de one rein stop niet oefenen als het paard loopt, ongeacht welke gang? Want dat zeggen ze op paardnatuurlijk, maar bij parelli doen ze de one rein stop toch ook als het paard in beweging is?

Owja, en nog een vraagje:
In hoeveel fases moet je de one rein stop aan een paard aanleren?
Bijvoorbeeld de eerste keer alleen maar het hoofd laten buigen als jij dat vraagt, en dan een volgende keer verdergaan met als je erop zit? Of gaat dit te snel? Of moet het juist allemaal in een keer?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:41

De one rein stop moet ten eerste met een HALSTER worden aangeleerd, en kan eigenlijk niet met een bit uitgevoerd worden (bit door de mond trekken e.d.)
Wel kun je de ORS in elke gang toepassen en ook oefenen.

Hoe snel je het aanleert is meer afhankelijk van JOUW savvy (of in dit geval, van degene die erop zit). Het is veel belangrijker om op het juiste moment los te laten, dan wat je precies vraagt.

Ben benieuwd hoe er op de manege op gereageerd wordt...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:02

Tja, een touwhalster kost toch niet zoveel?
Ben ook benieuwd hoe er wordt gereageerd wordt, maar ik zie ze er wel voor aan dat ze er niets mee doen, wat erg dom is natuurlijk, je verliest er niets mee als je het probeert.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:45

He dame, wanneer hou je nu eens op met dit soort commentaren. Als het je allemaal niet bevalt, ga dan ergens anders rijden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 11:54

Als het jou niet bevalt wat ik hier schrijf, kijk er dan niet naar, het is alleen maar goed bedoeld hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:58

Dorientjuh, alleen maar de one rein stop toepassen zonder de rest van het programma aan te passen is als het bakken van een cake met alleen maar meel, en zonder verdere ingredienten.
Het toepassen van deze handelswijze houdt in dat je de rest van de behandeling ook moet aanpakken. En dat is iets wat erg moeilijk gaat zijn op manegepaarden, waar de verschillende ruiters niet altijd even konsekwent zijn en dingen anders aanpakken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:12

Hmm, dat is jammer (maar wel duidelijk ). Het was te proberen geweest, maar als dit, zoals jij zegt niet lukt dan zullen we het maar niet doen he. Als iedereen vantevoren zegt dat het niet gaat lukken dan heeft het weinig zin om het te proberen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:17

Wat mij niet bevalt Dorine is dat je halve waarheden zit te verkondigen. Ga dan lekker naar Pullens, was je toch van plan. Ga dan als het op je huidige manege zo slecht naar jouw smaak is. Denk je nou echt dat de eigenaar op jouw ideeen zit te wachten. Geloof dat dus niet, want dit soort gez**k kan hij echt missen als kiespijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:22

Waarom zou een eigenaar niet open staan voor ideeen van buitenaf? Wat Dorientjuh aandraagt is helemaal niet zo verkeerd, maar misschien wat moeilijk door te voeren.

Een manegeeigenaar die niet openstaat voor ideeen (van wie dan ook) is een slechte ondernemer. Hij kan altijd luisteren, en de beslissing zelf maken of iets haalbaar is of niet. Dus Dorientje van wegen deze suggestie de mond te snoeren...

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:30

Het soort bedrijf dat deze manege is, heeft geen mogelijkheid om dit soort dingen door te voeren. Het verhaal wordt op een verschrikkelijke manier opgeklopt door Dorine. Als de paarden werkelijk zo afgestompt zijn, waarom gaan ze dan aan de kletter? Ik heb dit soort opgeklopte zooi al zoveel gezien van Dorine. Iemand die 1 x in de week een uurtje komt rijden. Eigenlijk de ballen verstand heeft van hoe het bedrijf reilt en zeilt. En dan een mening gaat ventileren op forums als Bokt en daarmee een heel verkeerd beeld van dit bedrijf geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:36

Paarden gaan aan de kletter omdat het paarden zijn en paarden blijven. Afgestompt of niet, rondje sjokken in de bak is heel anders dan een buitenrit.
En het maakt niet uit hoe goed de manege is, als er ruiters op de paarden rijden die hun paard niet in de hand kunnen houden (of willens en wetens de instructie van de begeleiding in de wind slaan) heb je de poppen al aan het dansen. En een paard dat nu eenmaal weet dat hij op bepaalde plekken mag gaan, zal daar niet in stap met een lang teugeltje meer langs te sturen zijn. Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord (gelukkig niet meegemaakt) dat bepaalde paarden op het strand iedere keer weer de benen namen. Als er een ruiter is die dat toestaat, die zijn paard niet achter een ander houdt, die lekker gaat gassen, zal dat door een ander ook niet meer of maar erg moeilijk te corrigeren zijn.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:51

Een paard is en blijft een vluchtdier. Waar het om gaat is dat het hele verhaal van TS uit z'n verband gerukt is. Wat zij schrijft is gewoonweg niet waar. Het feit dat sommige groepen niet naar buiten mogen is uit veiligheids overwegingen omdat men nog niet goed genoeg kan rijden. Dat wil echter niet zeggen dat er nooit meer lesgroepen naar buiten gaan. Zoals zij stelt 1 x aan de kletter is nooit meer naar buiten, is gewoonweg niet waar. Waarom zouden begeleiders niet meer naar buiten mogen als een groep aan de kletter is gegaan, is dat de schuld van de begeleider? Dacht 't niet. Dit zijn allemaal mensen met een gedegen opleiding in de paardenhouderij en met 25 of meer jaar ervaring. Zoals jij zegt Cassidy, is het meestal de ruiter die niet oplet en denkt dat zijn paard een fiets is. En inderdaad adviezen gewoonweg negeert.
Als je een een bos rijdt met enkele ruiterpaden ben je eerder geneigd om op bepaalde plekken te gaan, dat is hier dus niet van toepassing, omdat er geen vaste routes gereden worden. Er is totaal 3500 ha en 350km ruiterroute ter beschikking, dus er zijn geen vaste galoppaden of iets dergelijks.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 19:18

Uhm tja, zo had ik de regel wel begrepen anders hoor.
En wat ik bedoel te zeggen met dat de begeleiders wel weer naar buiten mogen is dat het vaak evenmin de schuld van de ruiters in de groep is, dan dat het de schuld van de begeleiders is.
En dat je zegt dat alle begeleiders meer dan 25 jaar of meer ervaring hebben is gewoon niet waar. Mensen als marieke, madelein en rhea zijn zelf nauwelijks vijfentwintig jaar.
Bovendien voel ik hier iets van dat jij denkt dat ik de manege in een kwaad daglicht probeer te zetten. Dit is niet waar, anders had ik de naam van de manege er wel luid en luidelijk boven gezet, maar deze heb ik niet genoemd. Ik heb het beste met de manege voor, en ik vertel de dingen zoals ik ze ervaar en zoals ik denk dat ze zijn. Dit kan ik ook best mishebben, maar een instructrice heeft duidelijk gezegd op een buitenrit dat wij wel gelukkig mogen zijn met het feit dat wij als een van de weinige lesgroepen nog mogen buitenrijden. Misschien had zij het dan ook verkeerd begrepen dat kan, dat weet ik niet.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:15

Weten de drie mensen die je nu op Bokt gooit dat je hun namen noemt? Nee,ik denk ook niet dat ze dat erg kunnen waarderen van je. Er is nog zoiets als privacy. Deze mensen hebben in ieder geval MEER ervaring dan jij. En in ieder geval een opleiding gevolgd. voor het werk dat ze doen.
Mag ik je er misschien aan herinneren dat het niet de begeleiders zijn die aan de kletter gaan en van hun paard lazeren (de instructrice die bij het op hol verhaal betrokken was is zelf van haar paard gesprongen en heeft haar paard aan de hand gehouden voordat je daar op begint), maar de onoplettende ruiter die denkt dat zijn paard een fiets is.
Je hebt dit keer de naam van de manege niet genoemd, in andere topics doe je dat wel, ook weer recht op privacy.
Jij hoort alleen maar wat je wilt horen, er zijn duidelijke instructies over hoe er met de lessen en eventueel buitenrijden omgegaan moet worden.
En om dan weer over een gebeurtenis van inmiddels bijna 5 jaar geleden ( en zeg niet dat het niet zo is, want ik was erbij) te gaan zitten zeveren, vind ik echt erg misselijk. Je doet het net voorkomen dat het vorige week gebeurt is, en zo stel je de manege dus in een kwaad daglicht, want dit is al de (minimaal) tweede keer dat je over dit akkefietje begint.
Dat je hier ventileert hoe jij denkt dat dingen zijn, is geen objectief beeld van wat er werkelijk op het bedrijf gebeurt. Misschien moet je eens eerst nadenken, voordat je hier weer een verhaal neerkwakt

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:14

mijn groep is ook een keer op hol geslagen met ponykamp maar dat is al zo'n 12 jaar geleden!

Dat het vaker gebeurt vind ik wel raar ik begeleid nu al 5 jaar buitenritten bij ons op stal en er is eigenlijk nog nooit iets ernstigs gebeurt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:19

Ik heb een vraag aan cinny1 en dorientjuh. Behalve dat grote ongeluk, zijn er volgens jullie nog andere ongelukken gebeurd? En kunnen jullie op een rijtje zetten welke regels er voor de veiligheid zijn genomen. Is jullie stal eigenlijk door de fnrs gekeurd en zo ja, hoeveel sterren heeft die dan gekregen. A.U.B. een eigen lijstje maken en niet op je eigen lijstje zeggen wat de ander mist of niet opzetten wat de ander al heeft. Dit maakt het voor iedereen wat duidelijker. (voel me een beetje scheids hier, maar op bokt moeten geen ruzies ontstaan in topics)
Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-07-05 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:40

Ik voel me absoluut niet geroepen om een lijstje te maken, want het gaat er niet om welke maatregelen er getroffen zijn, die hangen trouwens op de manege voor iedereen zichtbaar. Er wordt op een verantwoorde manier gereden maar je kunt nou eenmaal niet alles in de hand houden.
Waar het mij om gaat is dat TS al meerdere keren op deze manier de manege in een minder goed daglicht stelt. Door een gebeurtenis die al jaren geleden heeft plaatsgevonden telkens weer als actueel aan te halen. Ik heb nergens geschreven dat er andere ongelukken zijn gebeurt.
Ik noem een keer aan de kletter gaan geen ongeluk, vind ik nogal overdreven. Je hebt nou eenmaal met paarden te maken en dat zijn en blijven vluchtdieren. Helemaal als een ruiter denkt niet op te hoeven letten en zijn paard beschouwd als een fiets. Risico van de sport.
En ja het is een FNRS manege met 3 sterren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:33

Het was niet aanvallend bedoeld, maar dat maakt dit topic een heel stuk duidelijker. Ik zie net dat ik een vraagteken ben vergeten na "zijn er volgens jullie nog andere ongelukken gebeurd" die zal ik er even bijplaatsen, ik wilde dus ook niet zeggen dat er nog een ongeluk was gebeurd. Ik snap wat je bedoeld opzich en ik zou dat ook niet leuk vinden maar misschien moet je zoiets op een iets subtielere manier uiten. Want dit is een openbaar forum en ik (en de meeste van ons) kennen jullie manege niet. Ik denk aangezien het aantal sterren dat de manege idd (nu) veilig is, ik vertrouw de FNRS wel, die zijn objectief. Niet onaardig bedoeld hoor, maar zo klink jij niet helemaal.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:20

Ik kan er niks aan doen dat jij het zo op vat. Een openbaar forum is er voor discussies. En dit is er één.
En wat ik geschreven heb, is bedoeld zoals het er staat. En als je dat als onaardig ervaart, kan ik daar niks aan doen.
Ik loop al een hele tijd mee op deze manege. Ik ben objectief genoeg om te zien en te weten wat er wel en wat er niet klopt. Wat dat betreft heb ik meer zicht op wat er speelt als dat TS ooit zal hebben. We hebben het hier over iemand die 1 a 2 keer in de week komt rijden en denkt de wijsheid in pacht te hebben. En met allerlei suggesties en verhalen de manege in het (al dan niet bedoeld) negatieve stelt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:38

Dorientjuh heeft het beste met de manege voor en jij zit dat alleen maar af te kraken? Sorry hoor maar dat slaat toch helemaal nergens op?
Dat verhaal is meer om de zaak toe te lichten wáárom ze het wil voorstellen en het komt op mij absoluut niet over dat ze de manege in een kwaat daglicht wil zetten. Ze had idd de naam in het verhaal kunnen zetten enz. maar dat heeft ze niet gedaan dus er is helemaal niks aan de hand.

Ontopic; gewoon voorstellen hoor, misschien vinden ze het een prachtidee. Verder ga ik met Cassidy mee.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:59

Ik heb kritiek op wat ze schrijft, als jij dat afkraken vindt, best.
Het verhaal wordt elke keer verteld als ze weer eens iets nieuws denkt te hebben.
En om dan de medewerkers van deze manege alvast op Bokt dom noemen, terwijl ze nog nooit iets heeft durven voorstellen van alle "fantastische ideeen" die ze hier op bokt al geuit heeft, vind ik persoonlijk ronduit stuitend.

"Ben ook benieuwd hoe er wordt gereageerd wordt, maar ik zie ze er wel voor aan dat ze er niets mee doen, wat erg dom is natuurlijk, je verliest er niets mee als je het probeert."

Dit keer heeft ze de naam van de manege niet genoemd, in haar vorige topics luid en duidelijk. In dit topic zet ze, ongevraagd, namen van mensen die daar werken, en ik kan je vertellen dat deze mensen er niet blij mee zijn.

ONtopic: Ja Dorine, stel het prachtidee maar voor en wacht even tot wij er allemaal bij zijn, kunnen we lachen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:19

cinny1 schreef:
ONtopic: Ja Dorine, stel het prachtidee maar voor en wacht even tot wij er allemaal bij zijn, kunnen we lachen.

Deze laatste zin vind ik erg onaardig. Want misschien wil ze echt de manege helpen en de eigenaar kan zelf beslissen wat hij ermee doet. Op de manier zoals jij het nu zegt kan je iemand echt heel erg kwetsen en ben je gewoon aan het pesten , en daar kan ik niet tegen. (ik ben 4 jaar gepest op zo'n soort manier en af en toe ook lichamelijk, ik dacht aan het eind wel echt aan zelfmoord, toen ik in groep 4 zat, was toen nog maar 3 jaar gepest).