[AR] Welke MERKEN tuigen zijn er, waar te koop? Ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

[AR] Welke MERKEN tuigen zijn er, waar te koop? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:16

Hoi!

Binnenkort gaan we een B-pony kopen, als gezelschap voor mijn rijpaard. Nu hebben we bewust gekozen voor deze maat pony, zodat we er ook aangespannen mee kunnen rijden, met een aantal personen.
Nu ben ik aan het rondkijken op internet, naar een goed tuig. Maar, ik heb totaal geen ervaring met mentuigen, en weet dus eigenlijk niet welke merken er te krijgen zijn.
Hier op het forum heb ik al een aantal berichten over Ideal tuigen gelezen, en ik zag in de Divoza-gids dat zij ze verkopen. Best nog een aardige prijs, als je leest over de slechte ervaringen die sommigen er mee hebben. Via de zoekmachines kwam ik bij Van der Wiel uit, ook een tuigmaker, maar ik kreeg het idee dat die alleen in grotere maten leveren.

Oke, een heel verhaal, maar waar het eigenlijk op neer komt:
* Welke MERKEN tuigen zijn er?
* Waar zijn ze te koop en wat kosten ze?
* Zijn er merken die GEEN kleine maten verkopen?
* Hebben jullie bepaalde (goede/slechte) ervaringen met een bepaald merk?
* Voor een tweewielig wagentje: lichtogen of brancardbeugels???

*Andere tips over de aanschaf van een tuig zijn ook welkom.

Groeten van een aankomend-menner

Sjonniej

Re: [AR] Welke MERKEN tuigen zijn er, waar te koop? Ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:25

Je hebt heel veel soorten tuigen. Van kunststof tot kwaliteitsleer. Van fabriek tot handgemaakt.

Ik begrip uit je verhaal dat je er niet teveel aan uit wilt geven. Dan raad ik je toch een ideal tuig aan. Deze prijzen liggen laag en de kwaliteit vind ik super. Ik heb er zelf geen problemen mee gehad.

Lichtogen of brancardbeugels maakt weinig verschil. Het ligt helemaal aan het lamoen wat aan je wagen zit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:32

Sjonniej: ik wil juist een kwalitatief goed tuig, en ben dan ook bereid daar wat meer geld aan uit te geven. Maar als ik de verhalen over Ideal lees, heb ik het idee dat ze duur zijn voor de kwaliteit die ze leveren. Een goede kwaliteit mag geld kosten. Maar je hebt gelijk: de meningen/ervaringen verschillen nogal.
En omdat ik geen andere merken ken, hoop ik dat er mensen zijn die me meer merken aan de hand kunnen doen zodat ik prijs/kwaliteit kan vergelijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:51

Ja maar dan ga je toch naar een handgemaakt tuig en ik weet niet of je dat ervoor over hebt.

Andere merken leveren kunststof tuigen, die hebben ongeveer dezelfde kwaliteit als Ideal.
Of de kwaliteit ligt lager.

Nee, ik hou het bij Ideal. Rijd er nu een jaar marathons mee en er is nog niets op te zien.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:03

Ik zweer bij BR tuig, het is wat aan de dure kant, maar het is supersterk en zeer goed van kwaliteit! Ze verkopen ook kleine maten. En dit leer schimmelt niet tewijl de divoza leer wel schimmelt (hangt in dezelefde kamer)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:45

BR heeft inderdaad ook mooi tuig en ook met kunstleer.
Ik heb zelf Ideal tuig. Dat voldoet prima. Kwaliteit valt me wat tegen van wat ik ervan verwacht had, maar ik rij er nu al 4 jaar mee en het heeft al heel wat ongelukjes doorstaan. Het onderhoud bepaald voor een groot deel hoe lang het mee gaat.
Ik zou het wel laten passen. Bij de meeste dealers van Ideal zit je niet vast aan 1 maat tuig. Zo heb ik voor een deel ponymaat tuig en voor een deel shetlandmaattuig.
Ik zou voor lichtogen gaan. Ik heb zelf slechte ervaringen met brancardbeugels. Een vriendin van mij gebruikte ze maar het lamoen schoot er steeds in door. Konden slecht aangesingeld worden. Officieel horen lichtogen bij een tweewieler (deze kunnen "wiebelen"en zorgen voor evenwicht)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:28

Een lamoen hoort ogen te hebben bij brancardbeugels. Een lamoen zonder ogen is voor lichtogen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:11

Daat schieten ze overheen. Het lamoen heeft zeg maar twee "stokjes". Het is een Clever wagen (ben ik sowieso geen fan van)

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:14

ik zelf heb mijn tuig weg bij Heja uit Garderen (www.hejapaardentrailers.nl) Ik heb het nu bijna een jaar en zieben er super tevreden over. Ik weet niet zeker welk merk het is maar er was laatst iemand die zei dat het een BR tuig was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:23

Nog even over brancardbeugels en lichtogen: brancardbeugels horen bij een 4-wielig rijtuig, lichtogen bij een 2-wielig rijtuig! Dit heeft te maken met de vering van een 2-wieler op de rug. Een lichtoog kan gebruikt worden bij een 4-wielige wagen (hoewel je lamoen dan minder stil ligt), een brancardbeugel nooit bij een 2-wielig rijtuig, je paard/pony krijgt gegarandeerd rugproblemen. Het belangrijkste bij een schoftje is ook dat de lichtogen doorlopend zijn, dat je die riem dus onder het rokje en opzethaakje heen en weer kunt schuiven. Ook dit is belangrijk voor de vering op de rug.
Van der Wiel maakt wel kleine tuigen. Verder heb je ook Paul Claessen, maakt ook op maat, hele mooie en degelijke tuigen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:31

Ideaal tuig is echt de beste die wij tot nu toe tegen zijn gekomen. Wij doen namelijk huifkarritten en het tuig heeft veel te voorduren (zwaar marathon tuig) En nog even een aanvullen op de lichtogen en brancardbeugels. Als je 2 losbeweegbare bomen heb die je steeds vaker tegenkomt bij de nieuwe marathonwagens gebruik je brancardbeugels. Heb je gewoon een vast lamoen dan gebruik je lichtogen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 08:50

Thanks allemaal voor jullie reacties. Ik ben al weer iets wijzer geworden in "Men-land" . Zal eens gaan kijken waar ze BR-tuigen verkopen, en dan ook maar eens met eigen ogen een Ideal-tuig gaan bekijken. Passen van het tuig vind ik sowieso heel belangrijk. Mijn buurman rijdt met een tweespan Shetlanders, maar bij hem heb ik altijd het idee dat het borstgedeelte er maar een beetje losjes bij bungelt....
Nog maar eens goed orienteren dus, en als we eenmaal zo ver zijn komt er vast wel even een fotootje hier in het forum.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:38

showteam schreef:
En nog even een aanvullen op de lichtogen en brancardbeugels. Als je 2 losbeweegbare bomen heb die je steeds vaker tegenkomt bij de nieuwe marathonwagens gebruik je brancardbeugels. Heb je gewoon een vast lamoen dan gebruik je lichtogen

Dit is niet waar! Kijk de boeken er maar op na! En reglementen van de aangespannen sport. In dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=437603&hilit=
zie je de verplichte brancardbeugel, bij de aanspanning met dat gareeltuig zie je nog net dat er lichtogen gebruikt worden. Op de 4-wielige rijtuigen zit een vast lamoen, op de 2-wielige doorlopende bomen. Deze tuigen zijn conform de KNHS-reglementen. Als je ook de boeken van de koetsiersbewijzen erbij pakt zul je lezen dat je bij een 2-wielig rijtuig altijd een Hollands Lichtoog gebruikt en bij een 4-wielig rijtuig altijd een brancardbeugel! Door de massale hype op mennen zijn deze "regels" verwaterd.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:24

voor een tweewielig wagentje moet je gewone lichtogen pakken. dit omdat je lamoen hier ietsje speling in heeft. pak je brancardbeugels dan heb je geen speling en voelt je pony elk schokje. brancardbeugels zijn dus bedoeld voor 4wielige wagen en niet voor 2 wielige wagens.

Alle merken die ik ken verkopen kleine maten, ik rij zelf met 2span shets dus een merk zou ook meteen afdoen voor mij als ze geen kleine maten hebben.
ik heb nu een ideal frans gareeltuig en ben er echt dik tevreden over! echt onwijs mooi en fijn tuig. ofdat ik er na 2 jaar nog over te spreken ben moet de tijd leren want ik heb het pas een paar weken.
hiervoor reed ik met een tuig van vd Dorpel. hier heb ik ook een tijd fijn mee gereden niks mis mee. het is een stuk goedkoper dan ideal maar ook een stuk mindere kwaliteit.

ik zou persoonlijk niet voor kunststof kiezen. dit gaat snel rafelen en wordt super snel lelijk.
ik zou je een ideal tuig aanraden, ik heb zelf verder geen ervaring met BR dus daar kan ik niets over zeggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:51

Neolight; Voor het mennen is er niets verplicht, dit is alleen voor het aangespannen werk. Maar je hebt wel, gelijk.
Maar in principe maakt het bij een vierwielige wagen weinig tot niets uit. Daarbij ligt het meer aan het lamoen wat eraan zit. Heeft die ogen, of stophaken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:04

Het klopt dat er voor het mennen geen reglementen wat betreft dat is, ik zei ook bewust aangespannen rijden. Deze aanspanningen zijn nog meer richting traditioneel. Toch zijn de tuigen vroeger niet voor niets verschillend gemaakt! Voor een 4-wieler maakt het weinig uit, zei ik al eerder, maar TS heeft een tweewielig rijtuig en dan is het wel belangrijk.
Laura2span, heb foto's in je profiel bekeken, mooi tuig heb je!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:24

Hoi,

Wat een discussie zeg, omtrent lichtogen of brancardbeugels... maar, wel heel interessant!
Nog even voor Laura2span (en ook voor de anderen eigenlijk wel): Ik heb ook even je marathonfoto's bekeken, en waarom heb je voor gareeltuigen gekozen en niet voor een "normaal" borsttuig? Ik heb namelijk altijd het idee gehad dat zo'n gareeltuig de nek- en schouderbewegingen belemmert (kan het mis hebben hoor).

Ben dus wel benieuwd naar je motivatie voor een gareeltuig. Het ziet er wel heeeel stoer uit moet ik zeggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:28

Laura heeft geen 'echte' gareeltjes. Bij de garelen van Laura trekken de pony's met schouders én borst. Dit is pas van de laatste jaren en hiervan wordt gezegt dat het de voordelen van een borst én van een gareel biedt.

Dit is een echt gareel:
http://www.mensportdanielle.nl/images/groot_dan35.gif

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:13

Hai,
Ik heb een kieffertuig, ook heel tevreden mee, gekocht in Sint-Pancras bij Vroegop.
Heb er toentertijd Fl 1500 voor betaald.

Ideal vind ik ook niet ideaal, het is ip een goed tuig,maar hoor ook zeer uiteenlopende reacties bij dit tuig. Het is namelijk zo, dat je onder de € 1500 alleen maar tuigen van indisch leer kan kopen, een echt engels, of oostenrijks lederen tuig begint gewoon bij de € 2500.
Nu heb je verschillende gradaties in indisch leer, en die van Ideal is gewoon wat beter leer, maarrr, volgens hebben ze daar ook wel eens een miskoop qua leerinkoop, en dat levert dus die negatieve reacties op. Maar dit is alleen maar het idee wat ik ervan heb.

Die BR-tuigen zijn heel mooi, als je een email stuurt naar BR, dan moet je ff naar de site en www.br.nl, en je vraagt daar naar de tuigencatalogus, krijg je die opgestuurd. Prijzen zijn dan bekend bij je ruitersportzaak.

Nu ligt de kwaliteit van het tuig natuurlijk vast, maar met goed onderhoud kan je het ook heel lang volhouden.
Ik heb ooit een tuigje van fl.350 gekocht en daar 8 jaar lang met plezier mee rondgereden. Het was het goedkoopste tuig van Divoza. Maar die zijn nu volgens mij ook helemaal op de Ideal-toer.

Het is ook gewoon een kwestie van goed zoeken, en voelen en kijken, naar het tuig wat je wil kopen. Je kan ook misschien tweedehands gaan zoeken, ze bieden nog wel eens VanderWieltuigen aan voor een redelijke prijs, dan heb je natuurlijk wel het summum, maar geen lege bankrekening.
Verkijk je ook aub niet teveel op 'met nylon gestikt' als leer goed is, dan hoeft er helemaal geen nylon tussen, is weer een nieuwe hype in paardenland..

Kijk ook eens op Loesdau.nl, is wel duits maar hebben ook nette tuigjes!
Nou in ieder geval veel succes met je toekomstige tuigje!
groetjes Marjolein

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 17:11

Hee Marjolein,

Nuttige info, dank je! Ik zal eens een mailtje richting BR doen. Ik heb met dat merk altijd wel goede ervaringen gehad, maar wist eigenlijk niet eens dat ze ook tuigen verkopen. Ben benieuwd. Dat vd Wiel zo'n beetje de Rolls Royce onder de tuigen was had ik ook al van mijn buurman vernomen. Eens zoeken op de 2dehands sites of zoiets ook wat goedkoper te krijgen is.
Nu eerst een mail richting BR!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:27

vd Wiel is een handgemaakt tuig. Dat wordt speciaal voor je paard op maat gemaakt van súper leer. Maar daar betaal je dan ook voor.
Precies hetzelfde heb je met de tuigen van Van Rijs.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:59

in mij profiel zijn niet alle foto's van het gareeltuig. de borsttuigjes die je ziet zijn van vd Dorpel. dat is mijn oude tuig.
ik heb voor de gareeltjes gekozen omdat ik het gewoon onwijs mooi vond. Ik wilde echt iets aparts en moois hebben omdat het voor mij best veel geld was. (ik ben ook maar scholier) Ik heb ook altijd geroepen dat ik dat wilde, eigenlijk durfde ik er niet naar te kijken vanwege de prijs maar dat viel uiteindelijk hartstikke mee. ik was uiteindelijk 35 euro meer kwijt dan wanneer ik gewoon borsttuig zou nemen.
vd Wiel maakt ook onwijs mooi tuig maar dat vond ik toch echt te duur.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:05

Hoi,
Heeft er ook iemand ervaring met tuig van Nederinum (Imperial Riding)?
Ik ben bij een ruiterzaak geweest waar ze me vertelden dat dit goede kwaliteit is voor een zeer schappelijke prijs (dus goedkoper dan bijvoorbeeld BR of Kieffer). Omdat ik net begin, adviseerden ze me om voor dit merk te gaan, ze hadden er zelf goede ervaringen mee. Maar ben dus wel benieuwd naar andere ervaringen.
Iemand die me meer kan vertellen hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:23

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:45

@Bitch: Bedankt, ik wist dat ik dit al eens eerder had zien staan, maar had ff ruzie met de zoekfunctie.

Zijn er toevallig nog meer mensen die eigen ervaringen hebben met tuig van Imperial Riding?