[AR] dressuren voor de wagen!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

dressuren voor de wagen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:00

Mijn paardje heeft zich een tijd terug verstapt en daardoor kreupel geweest. Ik ben nu al een aardig tijdje weer aan het opbouwen en bij mij gaat het goed. Ik rij 5x per week ruim een uur waarvan ik de helft draaf en zie nooit iets aan het been.

Als mn vader weg gaat met de kar is promt de volgende dag dat been weer dik. En ik denk dat het komt doordat ik mn paard eerst op het achterbeen zet en dan pas ga dravenl. Hij laat dat paard scheef voor kar net iets over der tempo draven waardoor ze op der voorhand valt.

Nou had ik in gedachte dat het misschein een goeie zou zijn als ik mn pap in training stuur zodat die kan leren hoe die een paard recht moet richten en terug kan zetten op dde achterhand om blessures te voorkomen en er voor te zorgen dat hij er ook veel meer plezier van heeft..

Kan dit allemaal wel? En waar zou ik die trainingen kunnen vinden ed.!?

Iemand ervaring hiermee!?

Sjonniej

Re: dressuren voor de wagen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:49

Gewoon les nemen
In principe hoort iedere instructeur de menner te leren hoe je het paard op de achterhand krijgt.

Maar jij snapt zelf ook heel goed hoe je een paard moet rijden, ik denk dat jij je vader ook al een heel stuk vooruit kan helpen. Aangezien het bijna hetzelfde is als ohz.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:21

Idd les nemen bij een menvereniging of privelessen.
Ik moet zeggen dat ik het wel heel appart vind dat het been alleen opspeeld als het paard aangespannen gereden wordt.
Gebeurd dit niet na een beetje gek doen in het weiland bijv?
Wat is er dik aan het been?? Is het been warm? Kreupeld het paard erop? Waar rijdt je vader, bak, bos weg?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 21:15

Sjonniej schreef:
Gewoon les nemen
In principe hoort iedere instructeur de menner te leren hoe je het paard op de achterhand krijgt.

Maar jij snapt zelf ook heel goed hoe je een paard moet rijden, ik denk dat jij je vader ook al een heel stuk vooruit kan helpen. Aangezien het bijna hetzelfde is als ohz.

nou dat is um.. dat weet ik dus niet!! Ik weet als de beste hoe je het onder het zadel doet maar voor de wagen ben ik net een beginner. Ik rij altijd met mn benen en zit en nooit met mn handen en stem..

Als ik hem kon helpen had ik het zeker gedaan!! De gene waar hij les van heeft gehad (frans kester) zat hem te vertellen dat je die achterhand erbij krijgt door te trekken van vore en hem dan vervolgens op te jagen.. dus dat is onzin!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 21:21

Asward schreef:
Idd les nemen bij een menvereniging of privelessen.
Ik moet zeggen dat ik het wel heel appart vind dat het been alleen opspeeld als het paard aangespannen gereden wordt.
Gebeurd dit niet na een beetje gek doen in het weiland bijv?
Wat is er dik aan het been?? Is het been warm? Kreupeld het paard erop? Waar rijdt je vader, bak, bos weg?

Ik voorkom dat mn paard gek doet.. ze gaat ook niet los of aan de longeerlijn zolang het nog wel eens een keertje dik is na een ritje met de wagen.

Het been is dik bij de kogel, ze heeft zich heel banketstaaf verstapt toen ze gek deed buiten (op zn bermtegen tussen het fietspad en de weg gesprongen).. Er waren wat pezen verrekt en er zat een kneuzing maar niets beschadigd. We hebben 4 a 5 maanden gestapt, ook al liep ze na een week of 4 al weer helemaal goed. Het been is niet warm en ze loopt er ook niet kreupel op.. Je stapt het vocht er zelfs bijna allemaal weer uit als het dik is.

Mn pap rijdt op de weg, gewoon rechte geastfalteerde wegen en doet niets geks. Hij stapt voornamelijk en draaft een paar keer enkele minutjes, ik doe onder het zadel veeel meer.

Ik denk dat het komt omdat hij het paard niet weet recht te richten, waardoor ze dus op rechts valt. En het paard te hard laat draven zonder die achterhand er eerst onder te zetten waardoor ze dus naar vore valt. Het rechtervoorbeen word dan veel meer belast dan als ik der rij. Dat been is dus ook dik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:42

Heb je in de buurt een veld om te oefenen?
Probeer je pa uit te leggen hoe jij heb recht en op de achterhand krijgt.
Ga zelf in het midden staan en zeg wat je ziet, achterhand minder/beter. Je kan dan snel genoeg zien hoe je dit goed moet krijgen, dus meer bijdrijven dmv stem. Of misschien de zweep op de flank leggen, waardoor het paard meer buigt en daardoor ook wat meer van achteren gaat doen.

Het is niet zo moeilijk als je denkt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 23:47

Ik ga dat gewoon een keertje proberen idd!!

Thnx! Als ik vragen heb mag ik jou wel pb'n he!?

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:33

Als het been dikker wordt zit er toch iets...heeft de veearts hier geen theorie over??

Ha ja bij het menner heb je geen benen die je paard ondersteunen. Maar het is net als sjonniej zegt, het principe is gelijk. Je stem en zweep hulpen zijn nu je benen.

Die beste meneer die je vader hielp, heeft het na mij idee niet echt bij het rechteind. Zorg dat je vader voorin, dus met je leidsels, gelijke druk heeft in beide handen. Vaak zie dat als een paard ohz links bijv. meer druk neemt dit aangespannen weer andersom is. Zo werk je beide meer aan een verschillende hand en komt er vanzelf evenwicht.
Ook aangespannen moet de moter aan het werk gezet worden. Dus je actieveerd de achterhand,deze actieviteit moet niet omgezet worden in meer tempo en meer snelheid. Dus dat moet dan weer opgevnagen worden met je hand, korte ophouding los en weer constant contact. Net als met ohz.
Volgens mij komen jullie samen best en heel eind en anders gewoon samen een paar keer op les gaan dan horen jullie het beide en kunnen samen weer verder.
Suc7!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:01

Natuurlijk kan je me Pb'en. Als je er echt niet uitkomt wil ik ook nog wel een keertje komen kijken, maar ik weet bijna zeker dat jij je vader naar het Z-dressuur zou krijgen.
Jij snapt heel goed hoe het paardrijden in elkaar zit en dan is het verschil ohz-mennen heel erg klein.