[AR] paar probleempjes met beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

paar probleempjes met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 11:49

Roger doet het al aardig aan de lange lijnen en heeft ook al een keer op de wei voor de kar gelopen wat ook heel goed ging. Maar nu wil ik toch ook de wei verlaten en de weg op.
Wandelen gaat altijd heel goed, hij is wat minder gewent als Eli wat ook logisch is, maar nergens echt bang voor. Maar nu ga ik de laatste tijd aan de lange lijnen (met zijn hele tuig op) naar buiten en ziet hij opeens spoken. Banden sporen op het asfalt, putten en andere kleurverschillen zijn opeens levensgevaarlijk. Ga ik echter weer voor hem lopen is er niks meer aan de hand.
Als Eli ergens bang voor is geef ik hem een mepje en dan loopt (springt/rent) hij er wel langs, maar Roger krijg ik dan echt met geen mogelijkheid verder. Moet ook zeggen dat hij op dat soort momenten ook geen respect heeft voor de zweep, kan hem bij wijze van spreken bijna dood slaan en dan maakt het nog geen indruk

Voorlopig werkt Roger zonder oogkleppen, heb nog niks in zijn maatje kunnen vinden en was ook tot nu toe niet nodig. Zou het helpen wel oogkleppen te gaan gebruiken? Ook heeft hij één maanoog en één half maanoog, zou het kunnen dat hij daar gewoon anders mee ziet. Het is vaak ook zo dat als ik de andere kant op ergens langs ga hij het gewoon doet.

Anoniem

Re: paar probleempjes met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:00

Kan Roger niet een keer naast Eli mee?Als die braaf is helpt het wellicht.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:22

Onze jonge pony doet het ook. Strepen op de weg, zebrapaden etc. zijn levensgevaarlijk. Voor je het weet eten ze je poten op!!
Maar een klap met de zweep is vaak genoeg voor hem om een sprong te nemen.

De eerste keren liepen we er wel aan beide kanten naast. Maar dit was meer dat hij niet in de sloot zou springen, aangezien je hier alleen maar sloten naast de weg hebt. |Maar dat heeft hem dan toch vertrouwen gegeven.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 13:01

Ik wil Roger graag eerst in enkelspan goed hebben voor ik ze samen zet. Eli is ook nog geen tweespan gewent en ik verwachte dat ze ook omderling flink zullen gaan vervelen als ze naast elkaar lopen dus dat wordt pas de volgende stap die op zich waarschijnlijk al genoeg problemen gaat opleveren.

Sjonniej: En klap met de zweep helpt dus echt niet. Bij Eli werkt dat idd wel zo maar Roger trekt zich dan echt niks van die zweep aan ookal sla ik hem half dood.
Ik ga idd proberen als mijn hulp weer kan één iemand voor hem te laten lopen.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:39

Mijn pony is af en toe nog steeds bang dat die zebrapaden achter je aan komen en dat haaientanden bijten. En dat terwijl hij al een aantal jaren aangespannen loopt en overal komt. Dus misschien blijft hij er wel bang voor....

Oogkleppen helpt allichtg wat. Dan zien ze al een stuk minder. Verder is dat naar mijn idee ook een stuk veiliger!!
Dat hij niet reageerd op de zweep is lastig. Als je hem een tik verkoopt met de zweep moet deze wel door komen er moet reactie komen. Je kan beter één keer wat harder slaan zodat het duidelijk is dan tien keer en het komt niet door.

Wel moet je er rekening meehouden dat het nog een jongepony is. Dus misschien even iemand ernaast die hem een beetje begeleid en jij er achter blijven. En vandaar uit hem begeleiden. Want het spelletje dat jij naar voor komt als hij begint te klieren op apparte dingen heeft ie snel door.

Ik hoop dat het lukt, oefening baat kunst zullen we maar zeggen!!!

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:18

ik voeg me helemaal bij bovenstaand bericht. Ten eerste echt oogkleppen zoeken die erop kunnen dat helpt al heel veel weet ik uit ervaring en dan iemand er naast laten lopen schuin achter zijn hoofd. Als hij niet doorloopt eerst goed je stem verheven en een als dat niet helpt nog een keer met een tik erbij . Lukt het dan nog niet dan pakt de ander het paard bij zijn hoofdstel en beloon jij heel goed met je stem!!! Let op dat je de tweede man niet laat belonen want het paard moet aan jou stem wennen!

marietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:39

Hoi, Ik denk dat je Roger heel erg kunt helpen als je met twee mensen gaat werken. Een die met hem mee loopt naast zijn hoofd om hem de steun te geven die hij nu klaarblijkelijk zoekt. En de ander aan de lijnen. De persoon naast het hoofd kan zich als Roger dapperder wordt laten afzaken naar achter zodat hij de leiding neemt. Slaan helpt niet! Succes.