[AR] NH , waarom smikkelen/smakken????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

NH , waarom smikkelen/smakken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 22:48

Toen mij paard de trailer ineens niet meer op wilde, had mijn hoefsmit een idee hoe ik haar weer de trailer in kon krijgen.

Ik moest haar in de longeerbak laten lopen. Vrij, dus zonder longeerlijn.
Ik had haar toen nog niet zo lang en ze was nog niet zo lang bereden.

Tijdens het "longeren" moest ik erop letten dat het binnenste oor op mij gericht was. Daarna moest ze met haar neus door het zand (niet letterlijk natuurlijk) helemaal ontspannen en dan moest ze gaan smakken, alsof ze iets aan het eten was. Als ze die drie dingen zou doen zou ze me de trailer op volgen.
Dat lukt natuurlijk niet in een keer maar het zou wel een manier kunnen zijn.

Ik doe dat dus regelmatig en merk nu vaker dat ze echt smikkeld en smakt ook als we gewoon lekker aan het wandelen zijn.

Het oortje en het ontspannen snap ik wel waarom dat moet maar kan iemand mij vertellen wat het nut is van smikkelen of smakken?????

Faux

Re: NH , waarom smikkelen/smakken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:31

beetje apart hoe jij het verteld. je moet gewoon in een bak gaan staan en naar haar kijken, en dan moet ze ineens respect voor je hebben? dat is smikkelen en smakken. Ze vertrouwt je volkomen, voel zich op haar gemak bij je, en heeft respect voor jou en je leiderschap. Maar dan nog.. vind het beetje al te simpel overkomen.

Dat ze dat zomaar zou gaan doen, zonder oefeningen enzo. Maargoed, kan aan mij liggen

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 00:49

Ik heb het kort verteld omdat ik geen langdradig verhaal ervan wilde maken.

We zijn nu bijna 5 maanden verder dus het is niet een kwestie van in de bak gaan staan en ze doet het.

Ik wilde alleen maar weten wat het betekend.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:38

het betekent dat ze onderdanig aan je is en meestal leert ze dan iets.

je ziet een veulen ook altijd naar een ouder paard heel erg overdreven met zijn mond smaken en de mond gaat open en dicht, een veulen wil hiermee zeggen, "doe mij niks, ik ben onderdanig aan jou". Zo is het dus ook met kinky, hiermee geeft ze aan dat ze onderdanig aan je is en zo kun je haar dus gemakkelijker de trailer opkrijgen, eigenlijk doe je een join-up met je paard. Maar volgens mij weet je er nog niet zo veel van af wat een join-up nou precies is dus ik zou oppassen met wat je doet. sorry, dit is niet als kritiek bedoelt maar als advies, dat laatste zinnetje.

veel succes nog met kinky en hopelijk snap je nu wat dat gedrag betekent.

Anntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:43

Ik vind het maar een beetje vaag allemaal. Maja zo doet iedereen het op ze eigen manier..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:40

Wat jou hoefsmid bedoeld is een join-up. Smikkelen smakken is tekenen van overgave en medewerking.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:14

dit is een vorm van onderdanigheid en dit zie je heel goed terug bij veulens/ jonge paarden als ze bij een vreemd paard komen. Ze gaan dan gelijk als een gek staan kauwen alsof ze een grote appel in de mond hebben om zo goed mogelijk te laten zien dat ze onderdanig zuijn. Ik vind het zelfs een grappig gezicht bij de jonge veulens

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 22:24

Ben heel blij om te lezen dat het een goed teken is!

Ben veel met mijn paardje (5 jaar en een half jaartje bereden) aan het "spelen" . Geen echt vrijheidsdressuur ofzo maar gewoon wandelen en spelletjes met opstakels zonder zadel en hoofdstel.
Ze staat stil en los als ik haar poets, ze loopt lekker zelf haar stal in en als we wandelen loopt ze me ook echt overal waar ik ga achterna! Ik hou niet zo van dat "strakke", ze moet gewoon weten waar ze staat.

Ik train haar ook dressuurmatig maar wil gewoon de afwisseling erin houden, zodat ze lekker fris in haar hoofd blijft.

Ze vindt het gelukkig allemaal leuk om te doen en hoewel mensen het hier een beetje vreemd vinden denk ik toch dat we een goede verstandhouding hebben.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:15

Een paard kan op veel verschillende manieren de mond bewegen, dus er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat het betekent.

De mondbewegingen van een veulen betekenen wel vaak 'doe mij niets, ik ben klein en onschuldig' maar het kauwen tijdens de join up kan veel andere betekenissen hebben, naast het feit dat het door Monty genoemd wordt als dit 'onderdanige' kauwen.

Paarden kunnen gaan kauwen wanneer ze net stress gehad hebben en eindelijk een beetje ontspannen, ze kunnen kauwen uit pijn of uit verzet (tegen het bit bijv) en zo nog meer dingen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:02

Als ze der lippen likken zijn ze ook relaxed ....

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:12

ja, behoorlijk! ze heeft zelfs een beetje een hanglip!

Ze is echt heel relaxed

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:14

kinky01 schreef:
ja, behoorlijk! ze heeft zelfs een beetje een hanglip!

Ze is echt heel relaxed

Dan accepteert ze wat je doet heb ik geleert

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:16

Ja, of ze is net een gedachte aan het verwerken over hoe ze jou de volgende keer weer op dezelfde manier te slim af kan zijn

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:19

Hoezo op dezelfde manier te slim af te zijn????

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:47

kinky01 schreef:
Hoezo op dezelfde manier te slim af te zijn????

Paarden kauwen vaak na een leermoment. (digesting a thought)
Als je paard gaat kauwen terwijl jij bijvoorbeeld een stap naar achter gezet hebt en hij die plaats in genomen heeft, en je dus te slim af geweest is, zal hij dat als 'leermoment' ervaren en niet de opdracht die hij even daarvoor van jou moest uitvoeren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:14

Nou mijn pony is dat ook ineens gaan doen. Ik longeer altijd zonder longeerlijn omdat ik maar 1 hand kan gebruiken. Ik zag het die van mij ook opeens doen.