Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Dan kun je het beter even laten liggen en eerst iets leren wat wél wil. Grote kans dat je paard het daarna ineens snapt, omdat ze geleerd heeft om te leren. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar soms moet een paard eerst doorhebben dat jij hem iets wilt leren en als hij eerst iets anders heeft geleerd, snapt hij waarschijnlijk beter dat je iets van hem wilt en zal hij proberen mee te werken. Dit werkte in ieder geval goed bij mijn paard 

jessica23 schreef:Dat zijn inderdaad ook twee verschillende dingen, omdat bij het komen je paard naar je toe moet komen en stil blijven staan, terwijl het bij het volgen aan jou moet blijven 'plakken' en ook een andere positie moet innemen t.o.v. jou. Je kunt dus beter twee meer verschillende commando's gebruiken.Nog een vraag. Is komen en volgen verschillende dingen in het vrijheidsdressur. Als ik wil dat ze komt zeg ik kom en als ze me achterna moet zeg ik eigenlijk kom maar.
'. Maar als je van die donderstenen hebt die liever over je heen walsen of juist één die op drie meter afstand al blijft staan, dan schiet deze methode natuurlijk niet op en kun je beter het voordeel benutten van het hand aanraken, waarbij ze weten dat jouw hand aangeraakt moet worden; of 'ie nou vlakbij je lichaam is, gestrekt ervóór, ernaast of zelfs op de grond. Dat laatste kan ook heel behulpzaam zijn als je de buiging ooit nog eens wilt gaan aanleren
. 
mijn paardje loopt altyd gelijk achter me aan ipv dat ze stil blijft staan wat de bedoeling is
weet iemand misschien hier ook een oplossing voor