Jiiiiiihhhhhaaaaaaaa...... steigeren!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:40

Ik commandeer helemaal niemand, probeer alleen (zoals iedereen hier) ervoor te verzorgen dat je die pony niet verpest, en het is nieteens je eigen pony, moet je nagaan.
Je hebt wel een gigantische plaat voor je kop als je het nu nog niet snapt!!

En als die vrouw bang is voor paarden, dan gaat ze er voral opzitten als jij hem hebt leren steigeren Frusty

Citaat:
en ik heb toch al gezegd dat er niemand met een zweep op rijd!!!!!!!! mag absoluut niet van mij

Het IS jou pony nieteens! Dat maak jij toch helemaal niet uit. Straks laat de eigenaresse er iemand op rijden die toevallig wel een zweep heeft.

wennie schreef:
Als jij mijn verzorger was had je al lang weg gestuurd

Precies

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 19:03

Boos! Ja ik vindt ook dat Steffi gelijk heeft, het is tog zo. Bloos
Als het je eigen pony is ga je hem tog niks aanleren. Frusty . Frusty . dat doet de eigenaar wel.
En dan ga je hem tog al helemaal niet leren steigeren! Als dat paardje het eenmaal gewend is en jij stopt ermee en iemand anders gaat rijden (zoals Steffi al zei over haar vriendin) en die weet dat niet, kan die er keihard vanaf vallen dus ik wil niets zeggen, maar ik zou er helemaal NIET trots op zijn. Dromen

Extreme duivel

Groetjes van Cecile Party!!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:34

Tja, leuk dat ze kan steigeren, knap van je dat je het aangeleerd hebt, maar erg gevaarlijk. Net wat Nathalie zegt, je pony krijgt zin in iets lekkers en begint te steigeren, jij (of iemand anders) straft hem en daar snapt hij niks van! Hij hoort iets lekkers te krijgen. Allemaal leuk en aardig, totdat het een keer fout gaat.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:29

hey
ben ut best wel met de meeste mensen eens .
Weet die eigenaar eigenlijk wel wat je haar pony allemaal leert?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:29

Ow.. man pfff mensen nog 1 keer : Het is niet mijn pony maar ik verzorg haar (ze is van een boerin (haar man ik laatst overledensorry oftopic maar moest) ) hun (toen die man nog leefde) dede helemaal nix met TOOTSY. Sterker nog ze durfden er nauwelijks iets mee die man deed alleen maar een lange touw aan haar halster (geen commentaar hierover!) en zette haar aan een paal vast zodat ze het gras kort hield (zoals ze bij geiten ook wel eens doen). En dat is het ENIGE!!!! wat Tootsy ookt heeft hoeven doen bij hun. Totdat ik 2 jaar terug kwam! Hun gingen alleen over de grote lijnen van wat wel en wat niet mag dus b.v ik mag niet het erf af. Maar hun bemoeien zich NOOIT!!! met wat ik doe en leer aan Toosty ze vind (vonden) dat ik dat zelf moest weten. Ik beschouw haar ook asl eigen paard alleen beschik ik niet helemaal over haar helaas helaas.. Dus nu die man er niet meer is komt ALLES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lips are sealed van de verzorging op mij aan!!! Die vrouw geeft haar alleen maar wat hooi en wat water een paar keer per dag (hoeft ze ook alleen over de omheining heen te gooien(dat hooi dan) en verder NIX!!!!!!! en kinderen van haar en kleinkinderen komen al helemaal niet in de buurt van haar! Dus kan ik met ZEKERHEID zeggen dat ze 90% van mij is . Dat van ze is er al bang voor en als ik haar leer steigeren klinmt ze er nooit op! Frusty heeft hier helemaal nix mee te maken want ze durf haar amper te aaien! Dus.......!!!
Maak ik zelf wel uit wat er met haar gebeurd! Boos!
En dat van verkopen aan iemand anders.. Ik ben de eerste die haar koopt! heb de 1e kooprecht gehad van haar!!!
En ik ben heus niet zo dom om niet aan de vrouw te vertellen dat ik het haar niet geleerd heb..
EN ALS JULLIE NIET EENS WETEN HOE OF WAT HOU DAN ALLEMAAL JULLIE WAFELS LEKKER DICHT! EN VRAAG VOORTAAN EERST HOE HET ZIT! voodat jullie onnodige reacties plaatsen! Koe Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed


p.s.
Jullie moeten mij niet gaan zitten vertellen van als ik het haar leer dat ik nie van haar hou en als ik wel van haar hou dat ik heus wel inzie dat het verkeerd is! Want ik heb ALLES voor MIJN paardje over!!! Wie heeft er hier in de stromende regen -2 graden buiten gelopen met haar paard omdat ze ziek was (koliek) geen eens een jas aan want zodar ik stilstond viel ze om! Verward Ik weet niet hoe het bij jullie zit.. maar ik heb echt Alles voor haar over!!!
Dus denk vooral wat je niet laten kunt maar hou die stomme opmerkingen die nergens op slaan voor je !

x
Moi + TOOTSY
enne sorry voor het lange verhaal maar moes er eff uit
Doe me een lol en bekijk het eens van mijn kant!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:41

Citaat:
komt ALLES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! van de verzorging op mij aan


OOk de dierenarts kosten? Haha!

Citaat:
Wie heeft er hier in de stromende regen -2 graden buiten gelopen met haar paard omdat ze ziek was (koliek) geen eens een jas aan want zodar ik stilstond viel ze om! Ik weet niet hoe het bij jullie zit.. maar ik heb echt Alles voor haar over!!!


Ach ik loop al 4 weken elke dag een kwartier lang met mijn paard langs de weg wegens een kreupelheid, en soms is dat in de zon maar vaak genoeg in weer en wind met automobilisten en brommers die geen rekening met je houden, ben al bijna 2 keer doodgeweest.


Nou moet je niet zo zielig gaan doen, ze hebben groot gelijk, maar ja je bent nog puber dus zie je het gevaar niet, spreek je nog wel over een tijdje.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:53

Wij zagen het gewoon zoals jij het in je verslag zette, duzz dit konden wij niet weten.
en toch is het nog best gevaarlijk want als je nou gewoon lekker relax aan het uitstappen bent met losse teugel enz en je geeft hem per ongeluk een tikje op z'n hals gaat tie ook steigeren dan val je er zo af duzz.. je moet zelf weten wat je die pony allemaal leert maar iedereen probeert je gewoon te helpen Frusty Frusty

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:00

Even nog in 't kort:

Jouw verzorgpony mag van jou steigeren terwijl jij erop zit.
Hij gaat dan later ook steigeren wanneer hij er zin in heeft, als het hem goed uitkomt.
Bijvoorbeeld: jij wil in draf en hij niet, hij steigert.
Jij wil dat hij ergens langs loopt en hij wil de andere kant op richting stal, en dus steigert hij.
Dit heet verzet.

Ik ben blij dat mijn paardje nog niet op het idee is gekomen.
En ik ga haar zeker niet op het idee brengen.
Dat jij dit wel doet, moet jij weten, maar het is gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:11

Kijk ik snap best dat (bijna) iedereen probeert te helpen en ervoor probeert te zorgen dat ik geen fouten maak.. maar dan niet op zo'n manier! Door iemand alleen maar af te kraken!
Ik bedoel geef dan tips maar loopt het niet de grond in te stampen over hoe ik erover denk! jullie kunnen beter zeggen (dit is ook voor andere topics bedoeld) hoe jullie het vinden/erover denken (op een normale manier ) dan te zeggen stom bezig en dan ben je echt stom en bla bla bla.. En geef dan nuttige tips inplaats van alleen maar te zeggen van ja het is gevaarlijk moet je niet en (en wat me opviel is dat volgens mij "iedereen" hier dezelfd vriendin had ofzow.. want er kwam maar 1 en de zelfde verhaaltje uit) als je geen nuttige tips kunt geven (iemand met ervaring zal dat heus wel kunnen) heb je er ook geen enkele zeggen over want je weet niet eens waar je het over hebt! dus..........

En Cowgirl dat over zielig doen misschien kwam het bij jou zo over maar ik ben absoluut niet zielig. Nu niet Nooit niet! het slaat trouwens helemaal nergens op "zielig doen.." ik vertel je alleen maar wat ik ervoorover heb en dat gebruikte in nou eenmaal als voorbeeld.. Tjsa dat sommige mensen dat niet begrijpen... Frusty Verward ach ja..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 23:36

[***], als je nou eens ipv je ontzettend aangevallen te voelen eens gewoon alles goed door zou gaan lezen, zonder al vooraf te denken 'ik ben het er toch niet mee eens!' ..?!
we proberen jou niet de grond in te stampen maar te helpen!

het is gewoon duidelijk dat jou pony steigeren geleerd heeft uit verzet of angst. dat moet zelfs jij erkennen.
dit is dus niet positief. daardoor is de kans groot dat ze het kan gaan misbruiken. ook tegen jou.

het heeft er niks mee te maken wat je allemaal wel niet voor haar over hebt, het gaat er gewoon om dat dit gevaarlijk is of kan worden!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:25

slotje?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 13:45

Heb het hele verhaal eens gelezen, wat een gezever zeg. [***], ik denk dat je door je woede naar aanleiding van enkele boze berichten alle bokkers over één kam scheert. We proberen je gewoon te helpen. Ik vind het ook gevaarlijk, en ook redelijk dom dat je je met dit soort dingen bezighoudt, maar je moet het allemaal zelf weten. Als je maar wel weet dat als we dalijk een berichtje tegenkomen over iets dat fout is gegaan tijdens het steigeren, vele mensen zullen zeggen dat ze je gewaarschuwd hebben. En ik denk zeker dat het eens verkeerd gaat. Een paard heeft niets aan dat soort truukjes, ze zijn gevaarlijk, je hebt het haar verkeerd aangeleerd (waarschijnlijk niet goed nagedacht over de gevolgen ervan), en ze zijn nog slecht voor de achterbenen ook. Als ik jou was zou ik ermee stoppen. Probeer haar te leren dat een tik op haar schouder niet betekent dat ze mag gaan stijgeren. Je zult het haar af moeten leren. Veel succes.

Wat Cowgirl betreft, dat was wel een behoorlijk kortzichtige opmerking. Ik ben zelf ook een puber, maar zie zeker wel de ernst van de zaak in. Generaliseer niet meteen alle tieners, ik weet zeker wel wat goed en fout is.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 17:26

Beste mede bokkers,

Ik denk dat het verspilde energie is om nog langer te proberen haar te overtuigen om het anders aan te pakken.
Blijkbaar is [***] levensmoe of extreem dom.
Ik vind trouwens dat steigeren zo wie zo gevaarlijk is, ook als je het op een goede manier aanleert.
Ik las in het profiel van [***] dat de pony nog 4 moet worden, laten we mat z'n alle jopen dat het nog niet te laat is om deze fout te herstelen.

Wil je een nuttige tip? Geef hem voorstaan op z'n flikker als hij steigert en beloon hem als hij op alle vier z'n beetjes blijft staan.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:02

heee als je zo graag op een steigerende pony wilt zitten, moet je even naar mij toekomen, gratis en voor nix, maar laat die arme fjord lekker met rust....strax wilt ze idd iets lekkers en gaat ze steigeren...ben je veel verder van huis....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:21

Op zich ben ik niet tegen het aanleren van oefeningen als knielen, spannse pas en steigeren zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je heel precies weet hoe je het aanleert. Een kennis van me longeerde haar paard eens en de merrie maakte toen een vreugdebok. Met de clicker heeft ze dat beloond en op commando gezet zodat het paard nu in feite een hogeschoolsprong kan. Dit 'bokken' deed het paard in het begin echter uit speelsheid en niet uit angst. Bovendien staat dit gedrag op een stemcommando dat niemand ooit per ongeluk in de buurt van een paard zal gebruiken dus er bestaat niet het risico dat je plotseling onder je paard ligt als je hem even een klopje op zijn hals geeft.

Als je wilt steigeren zou ik dat in elk geval op een ander commando zetten, het liefst op een heel onpaards stemcommando waar mensen niet zomaar achter komen of het per ongeluk gebruiken. Geef een tijdje het stemcommando een seconde voordat je of op hetzelfde moment dat je de zweephulp geeft totdat ze het steigeren alleen op stem doet. Dan moet je er voor zorgen dat ze het steigeren op de zweep alleen afleert want dit is te gevaarlijk als jij niet de enige bent die met het paard omgaat. Stel dat buurjongentjes elkaar uitdagen om het weiland in te gaan om te laten zien hoe stoer ze zijn en ze nemen een zweepje mee voor als de pony te dichtbij komt... dan heb je de poppen aan het dansen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 00:33

Ok, even mijn eigen mening hierover: mijn vorige verzorgster leerde mijn paard buigen en voetje geven. Erg leuk voor een paard waar niet eens normaal mee gereden kon worden en erg dominant was...hij kon me nu ook schoppen!!!Jippie... Ik hou er dus niet van als iemand het zomaar doet, je moet heel goed opletten wat je je paard aanleert, anders is het echt gevaarlijk, je kan er zelf gewond door raken, en mocht je paard inderdaad ooit verkocht moeten worden (je weet nooit wat er kan gebeuren) maak je zijn leven er ook niet leuker op.

Maar je wilde graag advies toch?
Komt ie: koop het boek Paardenschool van Nathalie Penquit, hierin word uitgelegd hoe je hem allemaal kunstjes kan aanleren op de juiste manier. Voordat je dit gaat doen moet je er absoluut zeker van zijn dat jij de baas bent! De rangorde moet dus al goed zitten, anders krijg je de geleerde kunstjes weer op je bord.
Wat ook heel belangrijk is, is dat je de kunstjes goed leert. Veel mensen weten niet dat als je je paard verkeerd leert buigen hij een aantal dingen kan scheuren of verekken. Dat wil niemand neem ik aan??

Ik wens je veel plezier met je fjordje, maar doe alsjeblieft voorzichtig. Ik heb al teveel horror-verhalen gehoord van mensen die hun paard hele verkeerde dingen leerden zonder dat ze het wisten...

Succes, en ik hoop dat je hier wel wat aan hebt!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 01:49

Tja, ik ben één van die mensen met die vriendin, maar ik ben er vrij zeker van dat de anderen niet op dezelfde vriendin doelen aangezien ik ze geen van allen persoonlijk ken.
Ik heb je niet afgekraakt, ik heb er zelfs nog duidelijk bijgezet dat ik je niet wilde aanvallen maar dat doet niets af aan het feit dat ik het heel verkeerd vindt waar je mee bezig bent. Niet om jouw het plezier te misgunnen maar simpelweg omdat het gevaarlijk is. Ik wil straks liever niet in de krant lezen dat je met een dwarslaesie in het ziekenhuis ligt omdat de pony boven op je gevallen is.
Ik ben zelf moeder en als ik ooit één van mijn kinderen dit zie doen met hun pony's dan zou ik me echt kapot schrikken. Ik vraag me af of jouw moeder dit wel zo'n geweldig plan vindt. Ik kan het me niet voorstellen.

Iedereen kan een paard leren steigeren, ook Stef die altijd zegt dat ze zo graag wil weten hoe dat moet.
Een paard goed leren steigeren op commando, dat is echter een heel ander verhaal. De manier waarop jij dat doet is vreselijk fout. Hij doet het vanuit verzet, gaat steil omhoog etc.
De manier waarop paarden steigeren die dit op de goede manier aangeleerd is, is totaal anders. Dat is ook de manier waarop Stef doelt als ze zich afvraagt hoe je het een paard leert.
Ik ken iemand die haar paard steigeren heeft aangeleerd, bij haar gaat het door middel van verschillende commando's. Het paard wordt echt voorbereid op de uitvoering en het gaat zeker niet steil omhoog, zoals zij het doet is het een stuk minder gevaarlijk maar ook zij moet altijd goed opletten. Esmee_27 weet precies wie ik bedoel Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 01:52

Inderdaad Percy Haha! Haha! gaat heel anders!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 02:28

[***]"]
Ik was aan het rijden (met zweep) en zij was een beetje aan het klieren zo van
'ik heb geen zin'
. Toen gaf ik haar een tik tegen d'r schouder aan en ze schrok want dat had ze volgens mij niet verwacht en toen begon ze te steigeren en ik vond het best wel cool dus heb ik haar beloont (heel erg beloont kwam bijna geen einde aan haha Haha! )
[/quote]

Die pony had al geen zin om te lopen, je geeft haar een tik en ze steigert...wauw, hoe beloon je een paard om de verkeerde dingen!

[quote="[***]"]
Maar op de een of andere manier
pakte ze het niet echt goed op
en heeft het niet echt meer gedaan. Toen was ik ermee gestopt, maar toen ik het gistere weer probeerde werd ze eerst een beetje bang en begon te draaien zo van : "Waarom krijg ik nu weer een tik". Maar toen ik nog een tik gaf begon ze te steigeren en ik ben een kwartier bezig geweest en toen kreeg ik het voor elkaar dat ze heeeeeel hoog stond (met mij erop).
[/quote]

Nee, natuurlijk pakte ze het niet echt goed op! De eerste keer dat je het deed wilde de pony niet lopen en kwam ze in verzet, de tweede keer dat je weer op haar reed was ze zich van geen kwaad bewust en ga jij haar lopen opjutten. Je zegt zelf dat ze niet begreep waarom ze een tik kreeg en toch ga je door, gaaf hoor dat ie zo hoog ging. Wacht maar tot de dag dat ze achterover klapt (met jou erop) lach je dan ook zo hard Verward

[quote="[***]"]
was vet gaaf
[/quote]

Stoere meid hoor!!!

[quote="[***] schreef:
Voor het zelfde geldt weet ze het niet meer en snapt ze die
hulp
niet.. Haha! Lovers Lips are sealed Schijnheilig Frusty Pling Party!!


Het was geen hulp, je hebt haar gewoon zitten irriteren! Leuk, ga je pony rijden en irriteer haar zoveel mogelijk. Zal ze leuk vinden, want elke keer als er dan een "vriendje" of "vriendinnetje" van je langs komt laat je natuurlijk zien dat ze kan steigeren, erg leuk voor die pony, wordt ze echt "ontspannen" gereden!

Ik irriteer me niet snel aan iemand(en ik ken je verder niet) maar jou snap ik echt niet! Koop idd dat boek maar en leer het haar op een paardvriendelijke manier!