[AR] [LO]dubbele longe hoe werkt dit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mini2016

[LO]dubbele longe hoe werkt dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:47

ik wil mijn pony longeren met dubbele longe voor zijn achterhand maar weet niet hoe dit werkt wie kan mij dit uit leggen
passoa longeer teugel is te groot voor hem

Duhelo

Re: dubbele longe hoe werkt dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:51

het is redelijk moeilijk
ik longeer ook met dubbele longe, maar niet achter de achterhand om, maar over de rug
als je achter de achterhand doet heb je de kans dat hij te ver naar beneden zakt, en zo tussen de benen geraakt.
over de rug niet
je staat gewoon in het midden
linkerhand de linkerlonge, rechterhand de rechterlonge
allebei de longes moeten door een ring op de longeersingel k-gaan en dan naar je hand
en zo kun je sturen zoals onder het zadel, bijna

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:47

Doe ik ook ..is echt mega leuk !! maar inderdaad wel lastig.
Over de rug is makkelijker inderdaad. Je kunt dubele lijnen kopen in de winkel, soms met extra rolletjes waar de lijnen doorheen lopen.
Ik heb het eerst geprobeerd met debbele longeerlijnen, dat gaat ook wel als je de lijnen aan het bit vastmaakt. Maar ik wilde ze tussen de benen door naar de singel doen. dan gaat het bij gewone longeerlijnen fout want dan glijden die neit door de bitringen heen...gevolg was dat ik zijn hoofd steeds verder omlaag trok...de lijnen blijven dan hangen. Maar met die dubbele lijnen die ervoor gemaakt zijn daar zitten rolletjes aan en die kan je aan het bit bevestigen en dan kan je hem wel onder de singel vastmaken.
Maar je kan die rolletjes ook gewoon aan de longeersingel vastmaken natuurlijk. Je hebt wel een ongeersingel nodig om de lijnen doorheen te halen. Dus vanaf bit door singel en over de rug of van tussen de benen via het bit en de singel.
Ik hoop dat dit leesbaar is...
en eehh..succes hoor..als je het eenmaal gedaan hebt wil je niet anders meer !

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:57

Ik doe het gewoon via bit door beugel en dan achterlangs de bil naar mijn hand toe en binnenlonge zit rechtstreeks via bit naar hand toe, zie foto wat ik gehaald heb van www.hoefkatrol.com (bij klassieke rijkunst)
Afbeelding
Maar let wel op, als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet zomaar aan beginnen, omdat elk paard/pony anders erop reageert. De één slaat naar longe en de andere gaat juist rennen en ander geeft er weer niets om. Dus doe het niet alleen als je het nog nooit gedaan hebt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:53

De eerste paar keer kan je het het beste doen samen met iemand die het al vaker gedaan hebt. De eerste paar keren is het namelijk best lastig met die lijnen en de zweep!

Waar je goed op moeten letten is dat je altijd er 'achter' blijft (net als met gewoon longeren), vooral met omdraaien. Let met omdraaien op dat je én de nieuwe buitenlijn meer ruimte geeft, maar dat je ook je nieuwe binnenlijn korter maakt!! (dat laatste was ik in het begin niet zo handig mee )

Ik maakte de dubbele anders vast btw, ik had een dubbele longe met 3 katrolletejs aan elk uiteinde. Die aan het uiteinde maakte ik vast 'hoog' aan de longeersingel, de 2e aan het bit en de derde 'laag' aan de longeersingel. Dit dus aan beide kanten zo, en dan de buitenlijn achter de kont langs.
(hoe hoog en hoe laag je ze aan de longeersingel vast maakt dat ligt er net aan hoe je paard loopt en wat je wilt bereiken)

Maar als je geen dubbele longe met katrolletjes hebt dan kan je ook gewoon 2 enkele longes gebruiken. Ik zou dan wel ze aan elkaar vast knopen, dat is wat makkelijker vasthouden!

Kijk verder eens bij 'uit het zadel', daar zijn al verschillende topics over dubbele longe geweest. Ook over verschillende manier van vastmaken van de dubbel longe, want dat kan dus op meerder manieren. Het is net wat jij het makkelijkst vind en het beste voor je paard is welke manier jij gebruikt...

Let wel op dat sommige paarden slaan naar de lijn achter de kont langs als ze dit niet gewend zijn, en dat ze kunnen gaan flippen

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:55

mijn paard flipte de eerste keer iemand hier tips voor

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:57

moonie schreef:

Wat deed hij, bokken, rennen??

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:59

Bij dubbele longe longeren, kun je het paard rechtrichten, dat wil zeggen, je kijkt naar beenzetting van paard. In draf moeten de buitenbenen op de volte lijn lopen en binnenachterbeen onder de massa komen, dus ondersteunden onder lichaam tussen voorbenen plaatsen. In galop moeten de binnenbenen op voltelijn lopen. Zodra je voelt dat paard de volte vergroot, laat je de buitenlonge wat losser en stuur je paard wat naar binnen, je haalt de binnenlonge wat naar je toe, tot je paard erop reageert en zijn gewicht verplaatst, bij verplaatsen van gewicht zal paard op 2 longes gelijkmatige aanleuning krijgen en zal daarop gaan ontspannen. Let goed erop dat paard dus goed voorwaarts is, drang naar voren is belangrijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:02

Bij het verkleinen van volte wil paard op de schouder vallen, laat de binnelonge in dit geval wat losser en stuur paard via buitenlonge terug naar de voltelijn, dus haal de buitenlonge wat naar je toe en verzet gewicht van het paard (vergroot de volte wat) 1 of 2 passen vergroten is voldoende. Op moment dat paard dus de volte vergroot, zal op dat moment de aanleuning gelijkmatig zijn en zal paard ontspannen.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:04

Bets schreef:
moonie schreef:

Wat deed hij, bokken, rennen??

hij begon te rennen en was niet meer te stoppen toen hebben we de lijn maar los gelatende de achterste die achter ze billen door ging en toen is hij langzaam geklameerd

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:11

Dat is linke soep, want door losklapperend longe, worden ze nog banger, je moet wel wat losser laten, maar nooit helemaal los, probeer via binnenlonge paard op kleinere volte te krijgen en laat hem even uitrazen. Vaak is het even eng omdat ze het niet kennen. Klant van me heeft dat ook gehad met pony, ik longeerde deze en begon eerst te rennen, laat ze eerst maar wat rennen maar houd hem goed aan binnenlonge vast en probeer buitenlonge wat losser te laten en als hij wat rustiger word, voorzichtig de buitenlonge wat op te gaan sluiten.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:18

weet ik maar hij was al een kwatier zo aan het rennen mijn pa had hem gelukkig beet ik had hem zie zo al niet gehouden maar hij was echt niet te houden volgend ekeer doen we hem eerst met enkele longeren en daarna meschien nog een keer die dubbele proberen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:23

moonie schreef:
weet ik maar hij was al een kwatier zo aan het rennen mijn pa had hem gelukkig beet ik had hem zie zo al niet gehouden maar hij was echt niet te houden volgend ekeer doen we hem eerst met enkele longeren en daarna meschien nog een keer die dubbele proberen

Ik zou er dan toch iemand erbij halen, die het vaker gedaan heeft en er ervaring mee heeft, want zo kun je natuurlijk je paardje banger maken. Zelf ook nog wat onzeker en dat brengt ook van alles met zich mee. Is maar een tip.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:46

Ik longeer die van mij ook met dubbele longe. Ik gebruik gewoon 2 longeer lijnen en een longeer singel. Ik bevestig de haken aan de singel, op beugel hoogte. En laat ze via de bitringen naar bovenop de longeersingel gaan. En dus zo naar mij. (heb zo ff geen foto) Omdat het nieuw voor hem is, gaan de lijnen van zijn rug direct naar mij en niet achter zijn kont.
De eerste keren liep ik eerst met hem mee en ging langzaam aan naar het midden toe. Ook om van hand te veranderen, loop ik eerst naar hem toe en draai met hem aan de hand. De eerste keer draaide hij ook helemaal in de lijnen en nu na de derde keer begint hij er al aan te wennen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:03

RT=>UZ

Mini2016

Re: [LO]dubbele longe hoe werkt dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:38

iedereen bedankt voor de tips
ga het proberen